Gloednieuw belevingsparcours van Rodenbach prikkelt alle zintuigen

Brouwerij Rodenbach, één van de eerste brouwerijen in Vlaanderen die reeds in 2001 startte met professioneel biertoerisme, pakt nu uit met een volledig vernieuwd bezoekersparcours. Bezoekers worden ondergedompeld in de wondere wereld van het Vlaams Roodbruin bier. Het parcours inclusief interactieve beleving kreeg een volledige ‘make over’ met ‘Blend your own Rodenbach’ als kers op de taart, de bezoeker kan zelf aan de slag om een eigen ‘blend’ van Rodenbach samen te stellen. De brouwerij ziet het aanbieden van bierbeleving als een speerpunt in haar marketingstrategie.

Belevingsbrasserie ‘Het Foederhuis’

Rodenbach opende in het voorjaar Het Foederhuis, hiermee tilde ze meteen de bierbeleving naar een hoger niveau, het tussen de eikenhouten foeders proeven van het rijk gamma Rodenbach-bieren en streekeigen specialiteiten staat er centraal. De chef presenteert naast een weeklunch, huisbereide seizoensgebonden gerechten en klassiekers zoals garnalenkrokketten en stoofvlees gegaard in Rodenbach Grand Cru.

Tijd voor een volledige ‘make over’

De kelders met 294 eikenhouten foeders maken de brouwerij op wereldniveau uniek. Hier voltrekt zich een maanden- en jarenlang rijpingsproces, internationaal biergoeroe Jackson noemde Rodenbach zelfs ‘the most refreshing beer in the world’. Met dit uniek brouwprocedé onderscheidt de brouwerij zich dan ook ten aanzien van andere ‘klassieke’ brouwerijen, deze USP is dé leidraad doorheen de interactieve beleving. Alle zintuigen prikkelen en zo meer fans rond Rodenbach creëren is de opzet van deze toeristische ontwikkeling.

West-Vlaamse trots ook internationaal uitdragen

West-Vlaamse eigenheid en trots ervaart de bezoeker meteen bij de introductiefilm. Topacteur, Sebastien Dewaele, zorgt in het ‘West-Vlaams’ voor een ludieke ‘opwarming’. De eerste stop is de brouwzaal die voortaan ook deel uitmaakt van het bezoek. Via de geklasseerde moutast gaat het richting het voormalige stookhuis waar Dewaele ook weer opduikt met ‘Rodenbach-weetjes en -feiten’. Het bezoek gaat, met een licht- en geluidshow bij het betreden van de eerste foederzaal, in crescendo. Visuele en auditieve effecten volgen mekaar op, zo komt men in foederzaal 10 te weten wat zich precies in een foeder tijdens het rijpen van Rodenbach afspeelt. Nieuw op de tour is het proeven van puur foederbier, de basis van alle Rodenbach-bieren.

Do it yourself ! Blend Your Own Rodenbach

Dat onze Rodenbach-brouwers vooral ook ‘master blenders’ zijn staat buiten kijf. Het mengen van bieren uit verschillende foeders met jong bier leidt tot de verschillende varianten zoals de fruitige Rodenbach Classic, de meer complexe Rodenbach Grand Cru, de limited editions Rodenbach Vintage en  Rodenbach Evolved, evenals de fruitbieren Fruitage by Rodenbach en Rodenbach Alexander.

Als kers op de taart kan de bezoeker nu ook zelf aan de slag om zijn of haar eigen Rodenbach-variant te creëren, een unieke ervaring die de essentie van het brouwproces wel heel dicht bij de bierliefhebber brengt.

De finale

Vooraleer te proeven in Het Foederhuis is er de shop met een gevarieerd aanbod van bieren, limited edition flessen en Rodenbach-merchandising. Zelfs een gepersonaliseerde fles met je eigen foto kan je mee naar huis nemen.

Ook individuele bezoeken mogelijk

Er staat iedere dag- met uitzondering van maan- en dinsdag – om 14u stipt een begeleide rondleiding gepland. Hiervoor dient men niet vooraf te reserveren.  Groepsbezoeken vanaf 10 personen – met of zonder lunch- of dinerformule –  kunnen gereserveerd worden via het reservatieplatform www.rodenbach.be   Het team van Het Foederhuis rust op maan- en dinsdag uit.

Met de steun van Toerisme Vlaanderen en provincie West-Vlaanderen

Deze realisatie wordt mee mogelijk gemaakt door de steun van meerdere overheden die de brouwerij in dit belevingstraject ondersteunen. Vooreerst is er Toerisme Vlaanderen dat na de moeilijke coronajaren de toeristische (bier)sector een duw in de rug gaf, met relancesteun aan 80 toeristische projecten. Specifiek koos de Vlaamse overheid in de biersector te investeren, om de historische waarde en rijke brouwerijtradities voor de toekomst verder te bestendigen, en hiervan een speerpunt te maken in het toeristische aanbod.

Peter De Wilde, CEO Toerisme Vlaanderen:

“Het vernieuwde bezoekersparcours van Brouwerij Rodenbach heeft voor elk wat in petto, zowel voor de meerwaardezoeker, de instagram-toerist, als voor kinderen,” zegt CEO Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen. “Een sterk stakeholderbeleid en co-creatie staan aan de basis van een project dat ook sterk lokaal verankerd is. Brouwerij Rodenbach wil daarmee bruggen bouwen met de lokale bewoner en ondernemer, en heeft bovendien vanaf nu een extra troef in handen om ook internationale bezoekers te laten kennismaken met onze rijke Vlaamse biertraditie. Letterlijk, want de bezoeker krijgt in de vernieuwde beleving de kans om zijn eigen Rodenbach-variant te ‘blenden!’ Santé!”

Ook de provincie West-Vlaanderen ondersteunde de brouwerij met een subsidie voor belevingsconcepten bij musea en attracties binnen het reglement ‘Beleef West-Vlaanderen’. Hiermee geeft het provinciebestuur impulsen aan het toeristisch aanbod in de provincie.

Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde voor toerisme en recreatie en voorzitter van Westtoer:

“Brouwerij Rodenbach is niet alleen het kloppende hart van Roeselare, maar ook een baken voor toeristen en bierliefhebbers wereldwijd. De brouwerij verbindt de streek met de wereld door haar rijke geschiedenis, vakmanschap en de onmiskenbare smaak van haar bieren. Vanuit de provincie en Westtoer zetten we dan ook graag onze schouders onder de vernieuwde bezoekersbeleving. Dankzij een mooie afwisseling van verschillende eigentijdse en interactieve elementen krijgt de bezoeker een unieke kijk op de geschiedenis van de brouwerij, het hele brouwproces en de hedendaagse productie ervan.”

Roeselare Rodenbachstad

Sinds 1821 is Brouwerij Rodenbach onlosmakelijk verbonden met de stad Roeselare. De brouwerij waardeert de hechte band met de stad en de ondersteuning die ze onder meer op toeristisch vlak ervaart.  Kris Declercq, Burgemeester Stad Roeselare:

“Stad Roeselare is trots op zijn bijnaam ‘Rodenbachstad. Rodenbach is voor onze stad ‘vloeibaar erfgoed’, dat bijdraagt aan onze uitstraling, zelfs tot buiten de landsgrenzen. Dankzij de vernieuwde rondleiding kan iedereen nu het hele jaar door deze unieke plek in onze stad ontdekken: het vakmanschap, het unieke brouwproces én het prachtige industriële erfgoed. De brouwerij ligt op wandelafstand van ons stadcentrum en de winkelstraten. We hopen dat shoppers en bezoekers nog meer dan vroeger de weg vinden naar Rodenbach en dat de vernieuwde rondleiding met de unieke workshop ‘blend your own Rodenbach’ ook een reden zijn voor Roeselarenaars om dit stukje van onze stadsidentiteit te (her)ontdekken.”

Openingsweekend = Feestweekend

Bij reservatie voor een bezoek op 11, 12 of 13 oktober 2024 ontvangen bezoekers €5 korting op elk ticket voor het Grand Cru arrangement. Te gebruiken kortingscode op www.rodenbach.be: GRANDCRU5 /  Elke bezoeker wordt getrakteerd op een goodiebag.

Foto: Brouwerij Rodenbach

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.