In Oostende is vrijdag 13 september met een korte ceremonie een officieel punt gezet achter de zogenaamde MMO – La Manche and Southern North Sea, een gezamenlijke operatie op zee van ons land en Frankrijk. MMO staat voluit voor een Multipurpose Maritime Operation die wordt gecoördineerd door EMSA en EFCA, respectievelijk het Europees agentschap dat instaat voor veiligheid op zee en het Europees agentschap voor de controle op visserij. De voorbije zomermaanden is dus op verschillende vlakken intens samengewerkt met Frankrijk.
Zo hebben kustwachtpartners van ons land geoefend samen met de Franse kustwacht om milieuvervuiling op zee te bestrijden. Midden mei namen drie Belgische schepen, vier Franse schepen en een gespecialiseerd schip van EMSA deel aan het indijken van een virtuele olievlek die de oevers in de Kanaalzone bedreigde. Vanuit de lucht boden het Belgische kustwachtvliegtuig, een Franse helikopter en verschillende drones steun.
ERIC DONNAY – Dienst Marien Leefmilieu (FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu: Wanneer zich een ongeval voordoet in Noord-Franse wateren, is de kans groot dat de olie wegdrijft naar de Belgische kust door de stroming in de Noordzee. Daarom is het van groot belang dat er een optimale grensoverschrijdende samenwerking bestaat tussen de kustwacht van Frankrijk en België.
Begin september vonden ook oefeningen plaats met een onderwaterrobot, een zogenaamde ROV (Remotely Operated Vehicle). Die is onder meer ingezet om de romp van een schip en een kaaimuur te inspecteren in de haven van Oostende. We hebben de ROV ook gebruikt om ongebruikte kabels op de zeebodem in beeld te brengen. Echter heeft deze test niet het verhoopte resultaat opgeleverd omwille van de sterke stroming op het moment van de operatie. Verder zocht de ROV ook naar afval op de bodem van de havengeul. De MMO leert alvast dat het inzetten van een ROV dit soort operaties efficiënter, veiliger én goedkoper maakt.
We wilden de RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) testen om de veiligheid in het kustgebied te vergroten. We werden echter geconfronteerd met enkele technische uitdagingen. Ook het verkrijgen van een vergunning bleek complexer dan eerst gedacht. Als gevolg zagen we ons genoodzaakt deze test uit te stellen. Kustwachtpartners zijn al deze zomer gesprekken gestart met DG Luchtvaart om de drone ook na het einde van de MMO nog verder te kunnen uitproberen. Die gesprekken zijn bijzonder waardevol voor het gebruik van drones in de toekomst en hebben al resultaat opgeleverd: in de week van 16 september tot 22 september 2024 zal de RPAS een eerste keer boven Belgische wateren vliegen. Op die manier hebben we onze primaire doelstelling, om de RPAS boven ons deel van de Noordzee te kunnen uittesten, bereikt.
NATHALIE BALCAEN – Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust – Covoorzitter Kustwacht: Het zijn bijzonder leerrijke maanden geweest, we zijn EMSA en EFCA bijzonder dankbaar voor deze buitenkans. Maar ik ben vooral heel opgetogen over de samenwerking met onze Franse collega’s. Dit soort samen-denken en samen-werken over de grenzen heen zou nog meer standaard moeten worden. Het kan de veiligheid van ons gezamenlijk kustgebied alleen maar ten goede komen.
Naast het inzetten van de technologie volgden verschillende kustwachtpartners opleidingen en trainingen. Focus lag hier op een nog betere identificatie van schepen, op het Kanaal, één van de drukst bevaren zeeroutes ter wereld, en de bijhorende communicatie. De volgende maanden zal de MMO verder grondig worden geëvalueerd.
Foto: Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust