Zondag 14 december, vindt het grote slotmoment van het afzinken van de Scheldetunnel plaats: het laatste van in totaal acht tunneldelen verdwijnt onder de waterlijn. Dit moment is het sluitstuk van een uitzonderlijk jaar van indrukwekkende transporten, complexe afzinkoperaties en een intensieve samenwerking tussen honderden Vlaamse en Nederlandse specialisten. Het laatste tunneldeel wordt vandaag exact tussen de reeds afgezonken delen zes en acht geplaatst en zal morgenochtend op de Scheldebodem liggen. Dankzij de sterke samenwerking tussen de teams van aannemer TM COTU* en bouwheer Lantis is dit opnieuw een grote stap vooruit in de realisatie van de Oosterweelverbinding. Vanaf 2030 zorgt de tunnel voor een vlottere bereikbaarheid van Antwerpen en zijn haven, en geeft het een stevige impuls aan Vlaanderens economische motor.
Vlaams Minister-president Matthias Diependaele: “De Scheldetunnel is een cruciale schakel in en het kroonstuk van de Oosterweelverbinding. De Oosterweelwerken vormen de werf van de eeuw, uniek voor Vlaanderen, en zelfs voor Europa en zijn een toonbeeld van uitzonderlijke techniek en wonderlijke innovatie. Het huzarenstuk wat het afzinken van dit laatste tunneldeel toch is, is een mooi beeld van hoe alles hier mooi samenkomt. We investeren immers niet alleen in mobiliteit en leefbaarheid, maar ook in economische veerkracht. Goed voor Antwerpen, de haven en heel Vlaanderen. Kortom, hier wordt elke dag gewerkt aan de Vlaamse welvaart van morgen. Aan een vlot Vlaanderen.”
Het afgelopen jaar kwamen voogdijminister De Ridder en duizenden mensen meermaals een kijkje nemen op en langs de Scheldetunnelwerf. “Dat miljardenproject is de werf van de eeuw, dat het vlottrekken van de mobiliteit combineert met leefbaarheid. Dit project, dat is niet alleen beton, staal en techniek. Het is een verhaal van mensen, van samenwerking en van een stad en een Vlaanderen dat vooruit wil. We mogen met z’n allen best wat trotser zijn op dit staaltje knap Vlaams vakmanschap”, aldus minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport, De Ridder.
Bram Vandenboom, CEO Lantis: “Het afzinken van acht massieve tunneldelen in een getijdenrivier is een operatie die wereldwijd tot de verbeelding spreekt. Dat we vandaag aan het finale deel toekomen, is het resultaat van feilloze voorbereiding, doorgedreven vakmanschap en in het bijzonder Vlaamse en Nederlandse expertise. Elk teamlid kent zijn rol tot op de millimeter, en dat moet ook: in deze fase laat het project geen seconde onzorgvuldigheid toe. Deze mijlpaal is het resultaat van uitzonderlijke samenwerking tussen aannemersconsortium, bouwheer, loodsen, nautische autoriteiten, … Ik ben trots dat we dit als één team realiseren.”
Afzinken op het scherpst van de snede
Het afzinken van het laatste tunneldeel, nummer zeven, is een bijzonder delicate en technisch uitdagende operatie. Dit deel moet namelijk nauwkeurig worden ingepast tussen de reeds afgezonken delen zes en acht. De beschikbare ruimte is daarbij zeer beperkt, wat deze fase tot één van de spannendste momenten van het hele project maakt. Aan beide zijden heeft het deel slechts 25 centimeter speling, minder dan de lengte van een meetlat.
Ook doodtij is hier opnieuw van uiterst belang: het verschil tussen laagwater en hoogwater is dan het kleinst, waardoor ook de stroming beperkt is. Daarnaast moet het tunneldeel continu de juiste hellingshoek behouden, elke afwijking betekent dat het niet tussen de andere delen past. Ter vergelijking: bij tunneldeel acht waren aan de oeverkant nog marges van anderhalve meter mogelijk, nu gaat het om slechts enkele centimeters. De tunnel zelf zal in totaal 1,8 km lang zijn en ligt op het diepste punt ongeveer 26m onder het laagwaterpeil van de Schelde. Het dak van de tunnel zit ongeveer 1,3m onder de bodem van de Schelde.
Een terugblik op het jaar 2025
2025 werd hét jaar voor de bouw van de Scheldetunnel, waarin het project in een definitieve stroomversnelling kwam. Na de vergunning in mei 2020 en de start van het bouwdok in Zeebrugge in januari 2021, volgden de mijlpalen elkaar in sneltempo op: de eerste betonstort in 2023, het onder water zetten van het bouwdok in april 2025 en vanaf mei het indrukwekkende transport van het eerste tunneldeel richting Antwerpen. Aan het begin van dit jaar waren de ruwbouw van de tunneldelen en de tunnelinrit op Linkeroever net afgerond, waarna de finale fase echt op gang kwam. De doorbraken van de dijken, de spectaculaire transporten en de uiterst precieze afzinkoperaties in de getijdenrivier de Schelde vormden stuk voor stuk hoogtepunten. Vandaag wordt het laatste tunneldeel succesvol afgezonken – volgens planning – waarmee 2025 officieel uitgroeit tot een mijlpaaljaar voor de Scheldetunnel.
Veel kijklustigen, gedeelde trots
Tijdens het afzinken van dit laatste tunneldeel nodigde bouwheer Lantis opnieuw iedereen uit om de ploegen nog een laatste keer aan te moedigen en te bedanken voor het harde werk van het afgelopen jaar.
Om 15u werd aan het uitkijkpunt op Linkeroever getrakteerd met warme chocomelk. Via www.kanjersopkomst.be en de sociale media van de Oosterweelverbinding kon ook het brede publiek de operatie opnieuw meevolgen.

Scheldetunnel maakt Ring mee rond
De Scheldetunnel verbindt de linkeroever van Antwerpen met de zuidelijke haven en het Eilandje op de rechteroever. Op Linkeroever, sluit de tunnel aan op het verkeersknooppunt van de Ring en de E34 richting Knokke. Aan de rechteroever komt de tunnel bovengronds bij het Noordkasteel, waar deze aansluit op het toekomstige Oosterweelknooppunt.
De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.

**TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.
Foto: Lantis












