Eerste tunneldeel Scheldetunnel vertrekt naar Antwerpen

Startschot voor indrukwekkende reis van meer dan 100 kilometer 

Op vrijdag 30 mei vertrekt het eerste tunneldeel van de nieuwe Antwerpse Scheldetunnel uit het bouwdok in Zeebrugge. Het vertrek markeert de start van één van de meest indrukwekkende nautische operaties in Vlaanderen. Bouwheer Lantis en aannemer TM COTU* zullen deze operatie met vier sleepboten en een duwboot dit jaar acht keer uitvoeren. Belangrijke betrokkenen Annick De Ridder (Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken) en Dirk De fauw (Ondervoorzitter Port of Antwerp-Bruges) benadrukken de betekenis van deze operatie voor de Vlaamse economie en expertise. Het hele transport is live te volgen, met updates en beeldmateriaal beschikbaar voor het publiek via de website van Lantis. De start van deze reis is een mijlpaal in de realisatie van de Oosterweelverbinding, die zorgt voor veiliger verkeer, vlottere mobiliteit én een sterkere Vlaamse economie.  

Op vrijdag 30 mei vertrekt het eerste deel van de Scheldetunnel in de vroege uurtjes uit het bouwdok in Zeebrugge. Annick De Ridder (Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken), Dirk De fauw (Ondervoorzitter Port of Antwerp-Bruges), Gert Osselaer (Operationeel Directeur Lantis) en Jan Bauwens (Projectdirecteur TM COTU) wensen het tunneldeel een behouden vaart.

Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “De start van deze reis is veel meer dan een logistieke prestatie. Het is een tastbaar begin van een nieuwe boost voor de Vlaamse mobiliteit en economie. De Scheldetunnel speelt een belangrijke rol in een nieuw mobiliteitsverhaal dat Vlaanderen voorbereidt op de toekomst. Dat we dit kunnen realiseren met Vlaamse kennis, kunde en precisie maakt mij bijzonder trots. Ik hoop dat ik die fierheid kan overdragen aan heel Vlaanderen, want wat we hier presteren, is van wereldniveau.”

Gert Osselaer, Operationeel Directeur Lantis: “Achter elk betonnen tunneldeel schuilt jarenlange dialoog, voorbereiding en samenwerking met bewoners, overheden, bedrijven en middenveld. Dit vertrek is niet alleen een technisch hoogstandje, maar ook het resultaat van gedeeld engagement. De reis die vandaag begint, eindigt straks met een nieuwe, robuuste verbinding tussen de linker- en rechteroever van de Schelde: een sleutelelement in het sluiten van de Ring rond Antwerpen en een stap dichterbij de Oosterweelverbinding.”

Dirk De fauw, Ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “Vanuit de haven van Zeebrugge zetten we vandaag mee een monumentale beweging in gang. Port of Antwerp-Bruges is de logistieke motor van deze uitzonderlijke transportoperatie. Zodra het laatste tunneldeel vertrokken is, draagt Lantis het bouwdok over aan Port of Antwerp-Bruges. Die overdracht maakt deel uit van onze bredere uitbreidingsplannen in de haven. Zo combineren we werk met werk en sluiten we dit hoofdstuk af zoals we het begonnen zijn: in partnerschap en met oog voor de toekomst.”

Technische en logistieke krachttoer

De volledige tocht vergt maximale inzet van iedereen aan boord én aan wal. Zo’n 72 uur voor vertrek starten alle betrokken partijen met een continue evaluatie van cruciale factoren zoals weersomstandigheden, windkracht, golfslag, stroming en getijden. Alleen wanneer al deze parameters gedurende de volledige periode én op het geplande vertrekmoment gunstig zijn, mag het tunneldeel vertrekken.

Het zenuwcenter voor de coördinatie van het transport bevindt zich op de duwboot, vlak achter het tunneldeel. Van daaruit overziet de zogenaamde Towmaster samen met de rest van de crew het volledige transport. De Towmaster is de operationele leider die voortdurend in contact staat met de vier sleepbootkapiteins. Hij geeft hun precieze instructies over koersrichting (in graden), trekkracht (in percentages van het beschikbare motorvermogen) en snelheid (in knopen). Ook informatie over de positie ten opzichte van het tunneldeel, stroming of obstakels wordt nauwgezet gedeeld.

Om de schippers optimaal voor te bereiden op het complexe transport, werd gebruikgemaakt van geavanceerde simulaties die de werkelijke condities tijdens het volledige traject tot in detail nabootsen. Tijdens deze oefeningen trainen zij niet enkel hun vaardigheden in navigatie en manoeuvreren onder uiteenlopende omstandigheden, maar ook in crisisbeheer, communicatie en samenwerking. De volledige crew heeft het transport dus al een aantal keer virtueel afgelegd.

Reis van meer dan 100 kilometer afhankelijk van getijden 

Het traject start vanaf het bouwdok naar de voorhaven van Zeebrugge. Vier sleepboten en één duwboot zullen het tunneldeel – 160 meter lang, 42 meter breed en met een gewicht van 60.000 ton – vervoeren via de Noordzee en de Schelde naar het Doeldok in de haven van Antwerpen. In totaal gebeurt dit acht keer dit jaar.

De boten slepen het tunneldeel uit het bouwdok en manoeuvreren het richting de Verbindingsbrug. Dan gaan ze via de Vandammesluis naar de eerste wachtlocatie in de voorhaven van Zeebrugge. Via de Noordzee en de Schelde gaat de reis verder naar een tweede wachtlocatie in Terneuzen. Op de wachtlocaties wacht het tunneldeel om te kunnen meevaren met vloed. Dat bespaart heel wat brandstof en energie.

Het laatste deel van de reis volgt de bochtige vaarroute van de Schelde naar het Doeldok, de tijdelijke parkeerplaats van de tunneldelen. In het Doeldok wachten de tunneldelen op het juiste moment om te worden afgezonken op hun definitieve plek in de Schelde. De Schelde is een levendige rivier met heel wat stroming. Afzinken gebeurt daarom het best bij doodtij, een tijdsvenster waarin het verschil tussen eb en vloed het kleinst is. Dat tijdsvenster komt slechts twee keer per maand voor, rondom het eerste en laatste kwartier van de maan.

Volgens de huidige planning vertrekken er nog minstens twee tunneldelen in de maand juni. In het Doeldok is plaats voor vier van de acht delen. Pas als het eerste deel vanuit het Doeldok wordt afgezonken in de Schelde, komt er plaats vrij in het dok voor het volgende. Tegen eind augustus verwacht Lantis dat alle tunneldelen weg zijn uit Zeebrugge: vier delen liggen dan op hun definitieve plek op de Scheldebodem, de andere vier nog in afwachting in het Doeldok. Eind dit jaar zijn alle tunneldelen in de Schelde geplaatst.

Volg de reis

Het volledige transport is live te volgen via www.kanjersopkomst.be. Op de website biedt Lantis geïnteresseerden een trackingkaart en een liveblog met de meest recente updates tijdens het transport. Om de veiligheid tijdens het transport te garanderen, vragen we voorbijgangers met aandrang om zelf geen drones in te zetten.

Scheldetunnel maakt Ring mee rond 

De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. De nieuwe tunnel biedt een extra kruising onder de Schelde en maakt zo mee de Antwerpse Ring rond. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.

*TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.

Deze operatie is enkel mogelijk dankzij de nauwe samenwerking met Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Gemeenschappelijke Nautische Autoriteiten, hulpdiensten en Port of Antwerp-Bruges.

Foto: Lantis

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.