Tim Van Laere Gallery presenteert The Sprawl, de vierde solotentoonstelling van Ed Templeton in de galerie, en de eerste in 11 jaar tijd. In deze tentoonstelling presenteert Templeton een nieuwe reeks schilderijen, naast foto’s, tekeningen en sculpturen.
Het werk van Ed Templeton (1972, Garden Grove, CA; woont en werkt in Huntington Beach, CA) is niet gemakkelijk in een hokje te plaatsen. Hij staat bekend om zijn interdisciplinaire werk, met name foto’s van mensen en het straatleven in Californië, intieme portretten van zijn vrouw en schilderijen die de psychologische complexiteit van het Amerikaanse suburbia uitbeelden.
Templeton groeide op in Orange County, een voorstad van Los Angeles, en bracht zijn jeugd door in een wereld van skateboarden en punkmuziek. In 1990 werd hij professioneel skateboarder en hij werd tweevoudig wereldkampioen in 1990 en 1993. Templeton richtte in 1993 Toy Machine Bloodsucking Skateboard Company op, waarvoor hij al het artwork en de promotie doet. Van jongs af aan was hij gepassioneerd door tekenen en schilderen en werd hij geïnspireerd door het werk van Egon Schiele, Balthus, Otto Dix, Georg Grosz en David Hockney. In 1994 begon Templeton zijn omgeving, vrienden en skate-avonturen te fotograferen, wat uitgroeide tot een uitgebreid oeuvre dat thema’s verkent als triomfen, rampen, verveling, zelfmedicatie, toxische masculiniteit en opoffering. Zijn foto’s overstijgen het autobiografische en tonen het skateboarden van 1995 tot ongeveer 2012 als een unieke subcultuur. Nu, meer dan 25 jaar later en met vele tentoonstellingen op zijn naam in galerieën en musea over de hele wereld, is Templeton uitgegroeid tot een legende in de straatfotografie. Hoewel zijn werk zich richt op zijn eigen leven en dat van de mensen om hem heen, overstijgt het het autobiografische en stelt het sociale en maatschappelijke fenomenen zonder schroom aan de kaak, maar zonder met de vinger te wijzen. Templeton gebruikt fotografie, archiefmateriaal, schilder- en tekenkunst om de lelijkheid, banaliteit en schoonheid van de vertrouwde alledaagse wereld te onderzoeken, waarbij hij vaak een diepe, subjectieve emotionele expressie aan zijn portretten verbindt.
Van jongs af aan was Ed Templeton gepassioneerd door tekenen en schilderen, en werd hij geïnspireerd door het werk van kunstenaars als Egon Schiele, Balthus, Otto Dix, Georg Grosz en David Hockney. In 1994 begon Templeton zijn omgeving, vrienden en skate-avonturen te fotograferen, wat uitgroeide tot een uitgebreid oeuvre dat thema’s verkent als triomfen, rampen, verveling, zelfmedicatie, giftige mannelijkheid en opoffering. Zijn foto’s tonen het skateboarden van 1995 tot ongeveer 2012 als een unieke subcultuur. Nu, meer dan 25 jaar later en met vele tentoonstellingen op zijn naam in galerieën en musea over de hele wereld, is Templeton uitgegroeid tot een legende in de straatfotografie.
Hoewel zijn werk zich richt op zijn eigen leven en dat van de mensen om hem heen, overstijgt het het autobiografische en stelt het sociale en maatschappelijke fenomenen zonder schroom aan de kaak, maar zonder met de vinger te wijzen.
Templeton gebruikt fotografie, archiefmateriaal, schilder- en tekenkunst om de lelijkheid, banaliteit en schoonheid van de vertrouwde alledaagse wereld te onderzoeken, waarbij hij vaak een diepe, subjectieve emotionele expressie aan zijn portretten verbindt.
Voor zijn expo bij Tim Van Laere Gallery richt Templeton zich op de zogenaamde ‘suburban sprawl’ of voorstedelijke wildgroei’. Het woord “sprawl” (letterlijk vertaald: wildgroei) wordt vaak gekoppeld aan het woord “urban (stedelijk)” of “suburban (voorstedelijk)”, zoals in “suburban sprawl”, dat verwijst naar de verspreiding van huizen, appartementen, kantoorgebouwen en winkelcentra op onbebouwd land rond een dichtbevolkte stad.
Dit zijn vaak onbegrensde uitbreidingen over uitgestrekte landoppervlakken, met heel weinig aandacht voor stadsplanning. Ed Templeton woont in een van deze buitenwijken, Huntington Beach, dat deel uitmaakt van de urban sprawl rond de steden Long Beach en Los Angeles. Zoals Templeton uitlegt: “Het is een uur rijden van LA naar mijn huis en het is non-stop cement en asfalt – voortdurende ontwikkeling.” Een deel van de drijvende kracht achter deze expansie in de jaren 1950 en 1960 was de zogenaamde “White Flight (in Nederlands: witte vlucht)” – een term die verwijst naar de massale migratie van witte inwoners uit steden naar verder afgelegen buitenwijken als reactie op de groeiende raciale en etnische diversiteit in stedelijke gebieden na de desegregatie. Dit is een subverhaal dat een contextueel kader schept voor de specifieke mix van moderne strandcultuur en suburban sprawl die Templeton in zijn werk weergeeft. Het strand en de pier zijn populaire plekken en brengen zowel religieuze fanatiekelingen, surfers als toeristen samen. De eindeloze huizenblokken, omringd door muren, zijn alomtegenwoordig in dit gebied. Deze muren fungeren als een decor voor het theater in deze nieuwe schilderijen. Templeton: “Mijn werk van de afgelopen tien jaar staat in directe dialoog met de mensen, de omgeving en de architectuur van deze plek waar ik woon.”
Ed Templeton (°1972, Californië) woont en werkt in Los Angeles, VS.
Templeton heeft wereldwijd tentoongesteld en zijn werk is opgenomen in de permanente collecties van Museum of Modern Art (New York, VS); Bonnefanten Museum (Maastricht, NL); S.M.A.K. (Gent, BE); Museum Dhondt-Dhaenens (Deurle, BE); Museum Het Domein (Sittard, NL); LACMA (Los Angeles, US); Orange County Museum of Art (Santa Ana, US); Sammlung Goetz (München, DE); en de Zabludowicz Collection (Londen, UK).
Hij heeft op grote schaal geëxposeerd, onder andere in het Museum of Contemporary Art (Los Angeles, VS); Bonnefanten Museum (Maastricht, NL); S.M.A.K. (Gent, BE); Palais de Tokyo (Parijs, FR); Museo Universitario del Chopo (Mexico City, MX); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid, ES); International Center of Photography (New York, VS); ARKEN Museum of Modern Art (Kopenhagen, DK); Kiasma Museum of Contemporary Art (Helsinki, FI); Contemporary Museum (Baltimore, VS); Yerba Buena Center for the Arts (San Francisco, VS); en het Institute of Contemporary Art (Philadelphia, VS), onder
andere.
Ed Templeton
The Sprawl
28 november 2024 – 25 januari 2025
Tim Van Laere Gallery
Jos Smolderenstraat 50, 2000 Antwerpen
Foto: Ed Templeton / Tim Vaqn Laere Gallery Antwerpen