Totale investering van 53 miljoen euro door Delhaize en Montea
Delhaize zet opnieuw een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van haar e-commerceactiviteiten met de officiële opening van een nieuw distributiecentrum in Vorst waarmee het haar e-commerce capaciteit zal verdubbelen. Dit ultramoderne centrum zal een snellere en toegankelijkere service bieden aan de klanten en zal de complementariteit van de fysieke winkels en de e-commercediensten van Delhaize verder versterken. Want 80% van de klanten die online winkelen, gaan ook nog naar een fysieke winkel. In het kader van de bouw van dit distributiecentrum en de uitvoering van haar activiteiten, engageren Delhaize en Montea zich ook om met dit project een drijvende kracht te zijn voor innovatie, groei en duurzame ontwikkeling.
De laatste jaren zag Delhaize een ongekende groei in de online verkoop van haar producten. Door snel en doeltreffend te reageren op deze veranderingen heeft Delhaize haar leiderschapspositie kunnen behouden en versterken in de Belgische food e-commerce sector. Om dit momentum vast te houden, aan de steeds stijgende vraag te voldoen en een nog efficiëntere service te bieden, is er nu een gloednieuw distributiecentrum geopend in Vorst. Deze locatie zal worden gebruikt voor de voorbereiding van online bestellingen en is een aanvulling op de bestaande infrastructuur op de site van Puurs en de regionale centra in Gent en Luik.
Een pionier in thuisbezorging sinds 1989
Delhaize is een voorloper op het vlak van thuislevering. Al sinds 1989 biedt de winkelketen deze service aan. Eerst was dat met Caddyhome, waarbij klanten telefonisch bestellingen konden plaatsen. In 2001 werd dit uitgebreid met wineworld.com, een platform dat specifiek gericht was op wijnen. In 2009 nam delhaizedirect.be het over en enkele jaren later, in 2016, zag delhaize.be het levenslicht waarop klanten kunnen kiezen tussen thuislevering of afhalen in de winkel.
Een sterke ambitie voor de toekomst van e-commerce in de voedingssector
Dankzij deze strategische investering van meer dan 53 miljoen door Delhaize en Montea, versterkt Delhaize haar ambitie om haar e-commercecapaciteit op termijn te verdubbelen van 25.000 bestellingen naar 50.000 bestellingen per week. Door de groeiende vraag draaide het distributiecentrum in Puurs al op volle toeren. De opening van de site van Vorst zal de beschikbaarheid van producten aanzienlijk vergroten en de klantervaring verbeteren. De site van Vorst wordt officieel ingehuldigd op 12 mei in aanwezigheid van de vice-premier en minister van Economie, Werkgelegenheid en Landbouw, David Clarinval, en de burgemeesters van Vorst, Charles Spapens, en Drogenbos, Alexis Calmeyn.
De keuze voor Vorst als ideale locatie ligt voor de hand. Delhaize staat zo nog dichter bij haar klanten in de Brusselse regio, die een groot deel van de klanten van delhaize.be uitmaken, waardoor zij kunnen genieten van een nog betere service en nog versere producten door de kortere afstand die afgelegd moet worden en producten die daardoor minder lang onderweg zijn.
Met deze uitbreiding wil Delhaize ook een antwoord bieden aan de steeds sneller groeiende concurrentie, ook uit het buitenland. En dit kan alleen worden bereikt door doortastende innovaties en investeringen.
“We hadden altijd een voortrekkersrol op het gebied van voedselbezorging. Met dit nieuw distributiecentrum bewijzen we opnieuw dat we onze klanten een kwalitatieve, snelle en duurzame service willen aanbieden. De klanten combineren vandaag hun online aankopen met de ervaring in de winkel. Dankzij deze hybride aanpak kunnen we meer nieuwe klanten aantrekken – vooral de jongere generaties en gezinnen met kinderen – en ervoor zorgen dat ze bij Delhaize blijven winkelen, zowel in de winkels als via e-commerce,” zegt Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize.
“We zien een aanzienlijke toename in de bestelfrequentie, loyauteit en klanttevredenheid met deze service. Deze opening is een cruciaal element om de digitale en logistieke evolutie van Delhaize te doen slagen. Een ander voorbeeld zijn de gratis bestelkosten voor Collect. Het gemeenschappelijke doel is om een volledige en gemakkelijke ervaring voor onze klanten te garanderen of ze nu kiezen voor onze online diensten of in de fysieke winkel hun boodschappen doen “, zegt Jennifer Nemry, VP e-commerce & Data bij Delhaize.
Creëren van nieuwe jobs
Via de logistieke partners in het nieuwe distributiecentrum zullen er op termijn zo’n bijna 400 jobs bijkomen. Bezorgers, orderpickers, administratieve functies… Al deze teams zullen samenwerken om Delhaize klanten snelle en efficiënte onlinediensten te garanderen.
“Ik ben blij met de opening van dit nieuwe distributiecentrum, dat een perfect voorbeeld is van hoe aanpassing aan nieuwe economische realiteiten kan leiden tot het creëren van echte banen. Met meer dan 400 banen op het spel bewijst dit project dat het mogelijk is om ons concurrentievermogen te versterken en tegelijkertijd nieuwe professionele kansen te creëren, hier in het hart van de stad”, aldus David Clarinval, vice-premier en minister van Werkgelegenheid, Economie en Landbouw.
Een duurzaam en efficiënt model
Delhaize integreert duurzame oplossingen in al haar activiteiten, vooral in de ontwikkeling van haar e-commerce. Met de hoge bevolkingsdichtheid en de nabijheid van klanten in Brussel kunnen de leveringen geoptimaliseerd worden waardoor er minder kilometers afgelegd moeten worden. Door routes zo optimaal mogelijk in te plannen en elektrische voertuigen te gebruiken, wordt de koolstofuitstoot voor de “last mile” zo tot een minimum teruggebracht.
Naast de strategische locatie, voldoet het distributiecentrum in Vorst, dat ontworpen is met Montea, ook aan de strengste milieunormen.
“Wij zijn verheugd een sterke retailpartner te mogen verwelkomen op deze strategische locatie aan de rand van Brussel. Deze ontwikkeling vormt de bekroning van het herontwikkelingsproject op de voormalige Lipton-site in Vorst. Het nieuwe gebouw sluit naadloos aan bij het duurzaamheidsbeleid van onze vastgoedportefeuille en legt de basis voor een langdurig partnerschap tussen Montea en Delhaize”, verklaart Xavier Van Reeth, Country Director Belgium bij Montea.
Tijdens de sloop werden materialen gerecupereerd, gerecycleerd en hergebruikt. Het gebouw is volledig aardgasvrij dankzij warmtepompen en er wordt regenwater gebruikt voor de sanitaire installaties. Dankzij intelligente dakramen valt er meer natuurlijk licht binnen en de restwarmte van de koelsystemen wordt benut om het gebouw te verwarmen. Het dak is een groendak met zonnepanelen. Tot slot optimaliseert het centrum in Vorst de leveringen in de Brusselse regio en garandeert het verse producten dankzij kortere trajecten naar de klant en een efficiëntere logistiek.
Foto: Delhaize