Op Kortfilmfestival Leuven zijn vandaag voor de 21ste keer de VAF Wildcards uitgereikt, de jaarlijkse prijzen voor de beste eindwerken aan de Vlaamse filmscholen. Met een totale waarde van 200.000 euro zijn de VAF Wildcards de grootste filmprijzen van het land en een springplank naar een carrière als professioneel filmmaker of scenarist.
VAF Next Generation
De VAF Wildcards worden sinds 2005 elk jaar uitgereikt. Sinds twee jaar kunnen studenten voor de VAF Wildcardcompetitie uitsluitend afstudeerfilms inzenden die deel uitmaken van de masteropleidingen aan een Vlaamse film- of kunsthogeschool. De winnaars krijgen de kans om een eerste buitenschools project te maken, onder begeleiding van een individuele coach en met financiële ondersteuning van het VAF.
Met een totaal bedrag van 200.000 euro blijven de VAF Wildcards de grootste filmprijzen van het land. De VAF Wildcards Fictie en Animatie zijn elk goed voor 60.000 euro, die van documentaire en Filmlab zijn goed voor 40.000 euro.
Vorig jaar onderging het volledige Wildcard-pakket een lichte wijziging. De VAF Wildcards werden deel van het overkoepelende VAF Next Generation. Hoewel de Wildcards nog steeds de hoofdprijzen zijn, introduceerde het VAF daarnaast de Booster Cards, om ook andere getalenteerde makers extra ondersteuning te bieden. Een Booster Card biedt geen geldprijs, maar wel waardevolle voordelen zoals mediatraining, workshops en een advies- en coachingtraject bij het VAF.
In totaal werden dit jaar 54 eindwerken van masterfilms ingediend voor de VAF Wildcardcompetitie, waarvan 21 fictieprojecten, negen documentaires, dertien animatiefilms en elf experimentele single-screen-werken voor de Filmlab-categorie. De jury’s selecteerden vier winnaars en deelden daarnaast ook vier Booster Cards uit.
De resultaten en het professioneel parcours van de VAF Wildcardlaureaten spreken tot de verbeelding. Leonardo van Dijl, Anouk Fortunier, Gilles Coulier, Adil El Arbi & Bilall Fallah, Tom Van Avermaet, Nathalie Teirlinck of Sahim Omar Kalifa zijn maar enkele fictieregisseurs die ooit een VAF Wildcard wonnen en intussen naam maakten in de internationale filmindustrie. Ook voor documentairemakers Eva Küpper, Sofie Benoot, Olga Lucovnicova, Juanita Onzaga en Tim De Keersmaecker was de VAF Wildcard een springplank naar een succesvolle carrière.
Het afgelopen jaar werden heel wat prachtige films met een VAF Wildcard afgewerkt: Loynes van Dorian Jespers, Mouth Of Fire van Giada Cicchetti, Henry Is A Girl Who Likes to Sleep van Marthe Peters en Romeria Z van Camille Ghekiere. Loynes kende zijn internationale première op het Filmfestival van Cannes, legde intussen een indrukwekkend festivalparcours af en is komende week te zien op Kortfilmfestival Leuven.
VAF Wildcard Fictie 2025
De VAF Wildcard Fictie gaat naar Dulle Griet van Alice Pamart, een masterfilm van RITCS School of Arts.
In Dulle Griet wordt het lichaam van Marguerite gevonden in het kanaal Charleroi-Brussel, waarna ze belandt in een ondergrondse wereld vol zonderlinge figuren. Op Aarde worstelt haar kleindochter Odile met de zin van het leven. Via Bruegels Dulle Griet blijken de twee vrouwen op mysterieuze wijze met elkaar verbonden. Terwijl een gids het schilderij toelicht, komen elementen ervan tot leven in hun beider bestaan. De strijd houdt nooit op, maar wie wil dat het leven iets waard is, moet blijven vechten.
De Booster Card Fictie is voor Echoes Beneath the Hill van Aime Octave Ishimwe, ook een masterfilm van RITCS School of Arts.
De jury voor de VAF Wildcard Fictie bestond uit Michiel Philippaerts, Dorian Jespers, Patricia Lopes en Hendrik Verté.
Alice heeft de jury getroffen met een gedurfde en ambitieuze film. Hoewel Dulle Griet op een niet-rationele manier tussen personages en tijdsprongen wisselt, slagen de cinematografie en de montage erin een toegankelijk geheel te vormen. Het ritme van de film, het sterke acteerwerk, enkele mooie en fragiele sequenties, en de juiste mix tussen een helder verhaal en veel durf, weten de jury volledig te overtuigen van het potentieel van Alice als filmmaker. Juryverslag VAF Wildcard Fictie
De jury heeft heel wat potentieel talent ontdekt tijdens het bekijken van de inzendingen voor de Wildcard Fictie, maar Echoes Beneath the Hill wist hun aandacht meteen te grijpen. Niet enkel de mooie cinematografie en slimme visuele taal van deze film, maar ook het sterk en puur verhaal, dat heel natuurlijk en menselijk aanvoelt, raakten de jury. Deze veelbelovende maker gaat een mooie toekomst tegenmoet. Juryverslag VAF Booster Card Fictie
VAF Wildcard Animatie 2025
De VAF Wildcard Animatie gaat naar Cold Bathroom van Eleni Aerts, een masterfilm van KASK.
In Cold Bathroom voert een vrouw een bijzondere strijd in een koude badkamer. Ze heeft een kikker binnen haar zitten die steeds meer plaats opeist.
De Booster Card Animatie is voor Photograph of an Insane Woman to Show the Condition of Her Hair van Arwen Aznag, een masterfilm van Luca School of Arts, campus Brussel.
De jury voor de VAF Wildcard Animatie bestond uit Timothée Crabbé, Yiuloon Lee en Karin Vandenrydt.
Cold Bathroom slaagt erin om de jury te inspireren met een film die het medium animatie ten volle heeft benut. De ruwe tekenstijl, waar het tekenplezier als het ware van afspat, en het gebruik van perspectieven, passen uitstekend bij het thema. Dit origineel, absurd verhaal is tot in de details afgewerkt en zuigt je als kijker helemaal mee in een intrigerende en groteske wereld. Eleni toont enorm veel potentieel met deze film. Juryverslag VAF Wildcard Animatie
De jury is geboeid door deze eigenzinnige, expressieve en visueel interessante film, die op een originele manier een veel besproken thema aankaart. Het is duidelijk dat Arwen iets te vertellen heeft en de jury is benieuwd naar wat de toekomst zal brengen voor haar. Juryverslag VAF Booster Card Animatie
VAF Wildcard Documentaire 2025
De VAF Wildcard Documentaire gaat naar Comme une histoire van Charlotte Jodogne, een masterfilm van KASK.
Zeven jaar zijn verstreken sinds Charlotte een gewelddadige relatie had die een verontrustende video heeft achtergelaten. Er is ook een leeftijdsverschil van zeven jaar tussen Charlotte en haar achttienjarige zus. Tijdens een weekend komen de twee zussen samen om terug te blikken op de momenten die hun seksualiteit hebben gevormd, in een poging om weer controle te krijgen over hun eigen verhalen.
Naast de winnende film gaf de jury in de categorie Documentaire een Booster Card aan Les enfants ont des oreilles van Kumail Syed, ook een film van KASK.
In de jury voor de VAF Wildcard Documentaire zetelden Emmy Oost, Anouk Torbeyns en Kinshuk Surjan.
Charlotte heeft een intieme, persoonlijke film neergezet op een bijzonder originele en kwetsbare manier, zonder van het hoofdpersonage een slachtoffer te maken. Ze is erg beheerst in de open wijze waarop ze dit verhaal en topic portretteert. Dit is duidelijk een slimme film, die de jury nog lang na het kijken is bijgebleven. Het is nu al duidelijk dat Charlotte een innovatieve, eigen stijl aan het ontwikkelen is, en de jury kijkt uit naar haar toekomstige projecten. Juryverslag VAF Wildcard voor Documentaire
De sterke dramaturgie, de cinematografie en toegepaste technieken van Les enfants ont des oreilles resulteren in een film die voelt als een complete documentaire, waarin Kumail mooi een essentiële eigenschap voor elke documentairemaker demonstreert: de skill om anderen te benaderen en daar een sterke relatie mee op te bouwen. Juryverslag VAF Booster Card voor Documentaire
VAF Wildcard Filmlab 2025
De VAF Wildcard Filmlab gaat naar As Far As We Imagine van Raouf Moussa, een masterfilm van het KASK.
As Far As We Imagine is een reis en meditatie over plaatsloosheid, beeldvorming, perspectief en de stille politiek van hoe we ons verhouden tot onze omgeving. Zwevend tussen het echte en het ingebeelde, volgt een filmmaker hun gefragmenteerde gevoel van plaats. Aan de hand van kaarten, projecties en digitale simulaties onderzoekt de maker hoe onze manier van kijken bepaalt hoe we ons ergens thuis voelen. Een zoektocht naar een positie die nooit vastligt, maar altijd wordt ervaren in relatie tot iets anders.
Voor Filmlab reikt de jury een Booster Card uit aan Hemelsbreed van Helle Monne Huisman, ook een film van het KASK.
De jury voor de VAF Wildcard Filmlab bestond uit Việt Vũ (Quang Trung Pham), Camille Orso Caël en Tim Roerig.
De jury is vol lof over de montage, het tempo van de film en de creatieve keuzes die werden gemaakt, zoals het gebruik van de camera, de complexiteit en het overtuigende einde. Deze elementen komen mooi samen tot een origineel en gevoelig werk. De jury is enorm benieuwd naar wat Raouf in de toekomst nog gaat realiseren. Juryverslag VAF Wildcard voor Filmlab
Hemelsbreed springt er tussen de inzendingen voor de Wildcard Filmlab ongetwijfeld uit. Zowel de indrukwekkende en spectaculaire cinematografie, als de professionele sound edit, inspireren de jury en getuigen van een competent en veelbelovende maker. Juryverslag VAF Booster Card voor Filmlab
Foto: Vlaams Audiovisueel Fonds












