Bouw brugdek Bypass boven IJzerlaanfietsbrug start 14 december

Vanaf zaterdag 14 december bouwen we boven de IJzerlaanfietsbrug het brugdek van de Bypass, de tijdelijke snelweg langs de R1. Hiervoor plaatsen we die dag 11 betonnen balken boven de fietsbrug. Om deze werken veilig uit te voeren sluiten we de brug tussen 7 uur en 17 uur volledig af. Begin 2025 volgen er nog twee zaterdagen waarbij we boven de fietsbrug werken en we deze afsluiten.

Sinds begin dit jaar bouwen we langs het huidige viaduct van Merksem een tijdelijke snelweg: de Bypass. Dit is de grootste ‘minder-hinder maatregel’ van de Oosterweelwerken, die het mogelijk maakt om het viaduct veilig af te breken én het snelwegverkeer tegelijk maximaal op de snelweg te houden.

De pijlers waar de tijdelijke snelweg op zal rusten, rijzen aan een sneltempo één voor één uit de grond. Zo ook rond de IJzerlaanfietsbrug.

Komende zaterdag, 14 december starten we met de bouw van het wegdek van de Bypass boven de fietsbrug. We leggen 11 enorme betonnen balken op zijn plaats. Daarom sluiten we de brug tussen 7 uur ’s ochtends en 17 uur ’s avonds af. Deze 11 balken vormen de basis van het brugdek. Begin 2025 zijn er nog twee tijdelijke afsluitingen nodig om het brugdek verder vorm te geven.  De omleiding voor fietsers loopt via de Noorderlaanbrug en Theunisbrug.

IJzerlaanfietsbrug maximaal open tijdens de Oosterweelwerken
Samen met Stad Antwerpen vervingen we in 2017 de oude IJzerlaanbrug door de IJzerlaanfietsbrug. Die groeide de afgelopen jaren uit tot een belangrijke toegangsweg naar de stad. Om de IJzerlaanfietsbrug tijdens de Oosterweelwerken maximaal open te houden, pasten we op beide oevers de aanrijhellingen aan. Aan de zijde van ‘Den Dam’ verlengden we in 2023 de fietsbrug onder het viaduct door. Langs de kant van Merksem verplaatsten we de aanrijhellingen begin dit jaar, zodat de site van de waterzuivering bereikbaar blijft en fietsers en voetgangers veilig van de brug gebruik kunnen maken.

Omdat we tijdens sommige werken, zoals het plaatsen van betonnen balken op de Bypass of het afbreken van het viaduct, de veiligheid van passanten niet kunnen garanderen, sluiten we de fietsbrug kortstondig af. Deze afsluitingen plannen we maximaal tijdens weekends of nachten in. Zo blijft de hinder hiervan beperkt.

De Bypass maakt de metamorfose van de stad mogelijk
De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond. Het viaduct van Merksem aan het Sportpaleis verdwijnt en maakt plaats voor een verdiepte Ring die deels overkapt wordt. Zo rijdt het verkeer weer veilig en vlot in en door Antwerpen, komt er meer ruimte voor parken en groen en krijgen de wijken weer ademruimte.

Om het viaduct af te kunnen breken en ruimte te maken voor de nieuwe snelweg, komt er een tijdelijke oplossing: de Bypass. Zo kan het verkeer tijdens de werken blijven rijden op de snelweg én blijft het verkeer weg uit de woonwijken van Deurne en Merksem. Eind 2025 zal het verkeer richting Nederland vanaf het Sportpaleis over de Bypass rijden.

Foto: Atlantis / Oosterweelverbinding

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.