Vrijdag 25 april – zondag 27 april 2025
Art Brussels keert terug naar Brussels Expo voor haar 41e editie van 24 tot 27 april 2025 en brengt 165 galeries uit 35 landen samen in vijf gecureerde secties – Prime, Solo, ’68 Forward, Discovery en Invited. Naast het tentoonstellen van meer dan 800 kunstenaars, introduceert de beurs een gecureerde en meeslepende selectie van artistieke projecten die het programma uitbreidt en alle vormen van hedendaagse kunst onder de aandacht brengt.
Art Brussels 2025 introduceert twee belangrijke nieuwe initiatieven: The Screen, een gecureerd videokunstprogramma met werken geselecteerd door Eliel Jones (Curator of Performance and Time-based Media bij KANAL-Centre Pompidou) en de Brusselse filmmaker Alex Reynolds, en Monumental Artworks, een presentatie van grootschalige installaties gecureerd door experte kunst in de openbare ruimte Carine Fol (Stad Brussel). Deze projecten weerspiegelen het engagement van de beurs om experimenten aan te moedigen en een dynamisch platform te bieden voor artistieke expressie.
Naast deze nieuwe toevoegingen zullen de bezoekers aan de beurs ook opvallende locatiegebonden projecten tegenkomen, waaronder een speciale installatie aan de ingang van Céline Condorelli (vertegenwoordigd door Galeria Vera Cortês, Lissabon) en Carton plein, een archiefproject geleid door Juan d’Oultremont. De KickCancer Collection keert ook terug, dit jaar met curator Zoë Gray (Bozar), die het project tijdens de beurs zal activeren. Daarnaast presenteert de Fédération Wallonie-Bruxelles de jonge kunstenares Maëlle Dufour met een monumentale installatie, terwijl Maison Ruinart gastkunstenares Lélia Demoisy zal voorstellen met nieuw werk gemaakt in het kader van Conversations with Nature.
De 75ste verjaardag van de Belgian Art Prize wordt gemarkeerd door de speciale tentoonstelling Back to the Future in de Stibbe Lounge van de beurs, en SOFAM presenteert de kunstenaars die de onlangs opgerichte Pomona Art Prize in ontvangst mochten nemen.
Met dit dynamische en diverse programma bevestigt Art Brussels 2025 haar rol als toonaangevend platform voor hedendaagse kunst, dat kunstenaars, galeries, verzamelaars en curatoren samenbrengt die hedendaagse kunst in al haar vormen willen verkennen in een omgeving die aanzet tot ontdekking en dialoog.
Art Brussels kondigt met trots een nieuwe visie aan voor twee van haar belangrijkste prijzen
- Discovery Acquisition Prize, ondersteund door Moleskine
De Discovery Prize werd aangepast en richt zich nu op het ondersteunen van museumcollecties. In plaats van de winnende galerie te belonen voor de beste standpresentatie in de Discovery-rubriek, zal de prijs nu de vorm aannemen van een verhoogd aankoopbudget – tot €10.000 (voorheen €5.000) – voor de aankoop van een kunstwerk voor een museumcollectie.
Voor Art Brussels 2025 is de geselecteerde instelling de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, met Inga Rossi-Schrimpf (Directeur Collecties) en Pierre-Yves Desaive (Curator) als leden van de eerder aangekondigde jury – Marjolaine Lévy (Onafhankelijk Curator), Tim Roerig (Curator, Z33), en Axel Wieder (Directeur van de Berlin Biennale).
Dit herziene formaat versterkt de impact van de prijs door betekenisvolle erkenning en ondersteuning te bieden aan de kunstenaar, de galerie en het museum.
- Solo Prize, ondersteund door TheMerode
Sinds zijn oprichting in 2008 bekroont de Solo Prize opmerkelijke artistieke presentaties op Art Brussels. Voor Art Brussels 2025 wordt het prijzengeld verhoogd van € 10.000 naar € 15.000, wat de steun aan de winnende kunstenaar verder versterkt.
De juryleden van de Solo Prize zijn Ann Demeester (Directeur, Kunsthaus Zürich), Jérôme Sans (Onafhankelijk Curator), en Bruno Verbergt (Directeur, MuZee, Permeke Museum, en Luc Peire museum).
GALERIES 2025
De geselecteerde galeries voor Art Brussels 2025 in cijfers:
- 165 galeries uit 35 landen in 5 secties:
- 108 galeries in Prime
- 27 solo presentaties
- 14 galeries in ’68 Forward
- 36 galeries in Discovery
- 7 Invited
61% zijn terugkerende galeries (101 galeries in totaal) – 39% nieuwe deelnemende galeries (64 nieuwe galeries)
31 galeries met een galerieruimte in Brussel nemen deel aan de beurs.
Verdeling per land: 26% galeries uit België, 17% uit Frankrijk, 13% galeries van buiten Europa, 8% uit Duitsland, 8% uit landen rond de Middellandse Zee*.
*De lijst van deelnemende landen is gebaseerd op één locatie per galerie, bepaald door de locatie van waaruit de galerie zich heeft aangemeld, ook al hebben sommige galeries meerdere ruimtes in verschillende landen.
Artistieke projecten
- Portal A.
Artistieke interventie door Céline Condorelli
Voor Art Brussels 2025 creëerde Céline Condorelli (°1974) een site-specifieke installatie die de ingang van de beurs herdenkt. Het betreden van een kunstbeurs weerspiegelt de ervaring van het betreden van een theaterpodium. Door het gebruik van gordijnen legt Condorelli een verband tussen de aankomst en de ‘entrée’, het podium – de Bühne. Op dit podium nemen exposanten en bezoekers hun respectievelijke posities in ten opzichte van elkaar.
- The Screen
Een nieuw platform voor videokunst
Art Brussels 2025 lanceert met trots The Screen, een nieuw curatief vertoningsprogramma gewijd aan videokunst. Dit initiatief biedt deelnemende galeries de kans om een videowerk van een van hun kunstenaars te presenteren, waardoor een dieper engagement met tijdgebaseerde media wordt gestimuleerd binnen de dynamische setting van de beurs.
Een professionele jury, bestaande uit Eliel Jones(Curator of Performance and Time-based Media bij KANAL-Centre Pompidou) en de Brusselse filmmaker Alex Reynolds, heeft de inzendingen van galeries zorgvuldig beoordeeld en zes opvallende videoprojecten geselecteerd. Elk geselecteerd werk krijgt een uur de tijd om vertoond te worden op de Tribune van de beurs, wat zorgt voor maximale zichtbaarheid voor de bezoekers van de beurs. Met twee vertoningen per dag van vrijdag tot en met zondag creëert The Screen een gerichte ruimte voor videokunst, die de bezoekerservaring verrijkt en het belang van het medium in de hedendaagse artistieke praktijk benadrukt.
- Monumental Artworks
Art Brussels 2025 presenteert Monumental Artworks, een nieuw initiatief gewijd aan grootschalige sculpturen en installaties. Deze speciale selectie bestaat uit ambitieuze werken die zowel buiten voor Hal 5 als binnen in de open ruimtes van de beurs worden tentoongesteld.
Samengesteld door Carine Fol, een expert op het gebied van kunst in de openbare ruimte voor de stad Brussel, geeft Monumental Artworks deelnemende galeries de kans om werken tentoon te stellen die het traditionele formaat van een stand overstijgen. Deze indrukwekkende installaties versterken het visuele landschap van de beurs en bieden bezoekers een dynamische ontmoeting met werken die de grenzen van schaal en aanwezigheid verleggen.
- Conversations with Nature
Door Lélia Demoisy voor Maison Ruinart
Lélia Demoisy is de gastkunstenaar voor Conversations with Nature, het artistieke project van Maison Ruinart op Art Brussels 2025. Demoisy’s sculpturen en installaties onderzoeken onze relatie met de natuur en het levende. Vaak geassocieerd met staal, neemt de boom een fundamentele plaats in haar werk in. Voor Conversations with Nature heeft Demoisy een reeks kunstwerken gecreëerd die het engagement van Maison Ruinart ten opzichte van biodiversiteit weerspiegelen.
- OYAS
door Maëlle Dufour, gecureerd door Dorothée Duvivier met de steun van de Fédération Wallonie-Bruxelles
Sinds het begin heeft Maëlle Dufour (1994) zich gericht op het creëren van sculpturale en monumentale installaties die de vernietiging van levende bronnen en het milieu door de mens in vraag stellen.
Voor de speciale context van de Art Brussels beurs produceert Maëlle Dufour honderden keramische Oya’s waarvan de vorm en het materiaal doen denken aan plastic jerrycans. Deze kruiken, die gewoonlijk begraven worden in de buurt van planten als een voorouderlijk irrigatiesysteem voor de bodem, luiden de noodklok over het verdwijnen van water, dat nu op de beurs genoteerd staat op dezelfde manier als olie.
- Behind Layers
Door de hoofdpartners van Art Brussels – Delen Private Bank & Bank Van Breda
De twee zusterbanken, die samen Art Brussels ondersteunen als hoofdpartners, presenteren de tentoonstelling Behind Layersin hun gemeenschappelijke lounge:
“Delen Private Bank en Bank Van Breda delen een ideologie, een geloof in recht door zee, gegrond en transparant zijn. Zo creëren we gemoedsrust voor onze klanten. Onze ruimte in Art Brussels, waar elementaire vormen centraal staan, weerspiegelt dat geloof en illustreert tegelijkertijd onze liefde voor het vastleggen van de essentie. De kunstwerken en ontwerpen, zorgvuldig samengesteld door Delen Private Bank en Bank Van Breda, nodigen je uit om adem te halen en je hoofd leeg te maken. Neem dus even de tijd om te reflecteren, om de lagen te ontrafelen en de dingen te zien zoals ze zijn.”
- Back to the Future – Belgian Art Prize celebrating its 75th anniversary
Curated by Emmanuel Lambion in samenspraak met Charlotte Crevits
Met de essentiële steun van Stibbe
Royaal verzekerd door Hiscox
De rijke geschiedenis van de Belgian Art Prize, voorheen bekend onder de naam Jeune Peinture Belge, is ongetwijfeld een mijlpaal in de evolutie van de Belgische kunstscène sinds 1950.
Het doel van de Jeune Peinture Belge was om in België gevestigde kunstenaars te steunen en te promoten, “zonder afbreuk te doen aan school of stroming”, jonger dan 35 jaar.
- In 2017 onderging de prijs, onder de nieuwe naam Belgian Art Prize, een verjonging waarbij de nadruk werd gelegd op artistieke relevantie, vernieuwende inzichten en de diversiteit van artistieke praktijken.
Geconfronteerd met de ontmoedigende en bijna onmogelijke taak om een retrospectief samen te stellen van de belangrijkste laureaten van de afgelopen 75 jaar, kozen de curatoren ervoor om zich te richten op een toekomstgericht perspectief. Rekening houdend met verschillende afwegingen en criteria (geslacht, taalgemeenschap, discipline, esthetisch vocabulaire, ontvangen prijzen, mate van erkenning of integratie in de markt) maakten ze een voorselectie van acht voormalige laureaten van de BAP.
Voor elk van hen stelden de curatoren voor om een artistiek gesprek aan te gaan met een kunstenaar die nog nooit heeft deelgenomen aan de Belgian Art Prize, maar mogelijk in aanmerking komt.
- Met: Els Dietvorst & Flor Veronica J. Maesen, Ann Veronica Janssens & Gijs Milius, Leen Voet & Klaas Op de Beeck, Sophie Whettnall & Laurence Petrone, Juan d’Oultremont & Etiennette Plantis, Sébastien Reuzé & Arnaud Eubelen, Emmanuel Van der Auwera & Haseeb Ahmed, Pieter Vermeersch & Le Chauffage.
- Carton Plein
Door Juan d’Oultremont in samenwerking met ULB – Université Libre de Bruxelles (Archives, Heritage and Special Collections & the Library of Human Sciences)
De kunstenaar Juan d’Oultremont verzamelt al tientallen jaren de uitnodigingskaarten van tentoonstellingen en heeft er intussen meer dan 10.000 exemplaren, zorgvuldig gearchiveerd. Deze uitnodigingen, vaak efemeer, getuigen van de grafische trends, curatoriële durf en kunstenaars van gisteren en vandaag, en hier worden ze het materiaal voor een archief in beweging.
Maar deze verzameling is geen loutere compilatie. Ze moet geactiveerd worden. Voor Art Brussels 2025, onder de naam CARTON PLEIN, wordt het een collectief werk, een archief in transformatie, wachtend om uitgebreid te worden.
- The KickCancer Collection is terug op Art Brussels – nu met curator Zoë Gray (Bozar)
De KickCancer Collectie keert terug naar Art Brussels en nodigt bezoekers uit om te ervaren wat “Kleine Kunst met een Groot Hart” echt betekent. De collectie bestaat uit originele kunstwerken ter grootte van een ansichtkaart, geleverd door deelnemende galeries en hun getalenteerde kunstenaars. Elk werk wordt anoniem verkocht en alle opbrengsten ondersteunen de prachtige missie van KickCancer: elk kind met kanker genezen.
Dit jaar krijgt de collectie voor het eerst een curator, namelijk Zoë Gray, directeur tentoonstellingen bij Bozar.
- BeCraft presenteert Cru Atelier, Joséphine Hazard, Patrick Jadot, Louise Limontas en Annick Tapernoux
Om de relevantie van het utilitaire als katalysator van emoties maar ook als vector van betekenis te illustreren, heeft BeCraft een beroep gedaan op vijf kunstenaarsleden van de Fédération Wallonie-Bruxelles. Op meubilair dat voor de gelegenheid werd ontworpen door Cru Atelier, dekken ze de tafel van de ambachten, reflecteren ze over een realiteit en herinneren ze ons aan het onvermijdelijke, net als de oude stillevens. In tegenstelling tot de tijd waarin het gepast zou zijn geweest om ons af te vragen waarom zoveel luxe, is het nu dringend nodig om ons af te vragen waarom zoveel veroudering en levenloze creatie. Een ziel toevoegen, focussen op het creatieve gebaar en de aard van de creatie – dat is precies de rol die de kunstenaar-ambachtsman moet spelen.
- PERFORMANCES
‘Where the Body Begins’
Performance gecureerd door Luk Lambrecht
Regie door Carina Gosselé en Liesbet Hermans
In samenwerking met Open Senses Lab, PXL-MAD School of Arts
Deze performance nodigt bezoekers uit om kunst te ervaren voorbij het visuele. Performers bewegen zich door de tentoonstelling in een staat van verhoogde aandacht en nodigen bezoekers op subtiele wijze uit in een gedeelde zintuiglijke beleving.
Taal:Engels
Duur: 20 minuten (per sessie)
Wanneer: Vrijdag 25 april, zaterdag 26 april en zondag 27 april – de performance start dagelijks om 14:00 uur en loopt door tot 17:00 uur
Waar: Art Brussels, startpunt bij de ingang van Hal 5 (na registratie bij de beurs)
Breaking Free door Lieven De Boeck
The Circus – Embracing Fluidity in Art and Identity (as featured in zine LDB+)
In de performance The Circus komen de verschillende rollen van de kunstwereld samen in een bruisend spektakel, elk vertegenwoordigd door uniek ontworpen maar verwisselbare kostuums. Bezoekers – kunstenaars, curatoren, critici of toevallige bezoekers – kunnen elke rol aannemen door simpelweg het bijbehorende kostuum te dragen.
Taal: Engels
Duur: 1 uur
Wanneer: Donderdag 24 april, om 13u, 15u en 17u
Waar: Art Brussels (startpunt nog te bevestigen)
Hoofdpartners
Art Brussels is trots op haar samenwerking met twee hoofdpartners, Delen Private Bank en Bank Van Breda.
De activiteiten van de zusterbedrijven Delen Private Bank en Bank Van Breda vullen elkaar perfect aan. Delen Private Bank focust op vermogensbeheer en vermogensplanning, terwijl Bank Van Breda een uitgelezen bank is voor ondernemers en professionelen, zowel privé als professioneel.
Data
Art Brussels vindt plaats van donderdag 24 april tot en met zondag 27 april 2025
Publieke openingsdagen
Vrijdag 25, zaterdag 26 en zondag 27 april van 11 tot 19 uur
Brussels Expo, Belgiëplein 1, 1020 Brussel
Instagram @artbrussels
Facebook @artbrusselsfair
Website www.artbrussels.com