Stad Antwerpen inventariseerde de voorbije maanden het commerciële aanbod in haar winkelstraten. Deze driejaarlijkse studie brengt bepaalde dynamieken in kaart zoals welke winkels, horecazaken en diensten actief zijn, en peilt ook naar de leegstand in de winkelstraten. Als dé shoppingstad van Vlaanderen volgt Antwerpen van dichtbij wat er gebeurt in de winkelstraten.
In de nieuwe meting van de Antwerpse winkelstraten werden 48 winkelgebieden onderzocht, zowel in het centrum als in de districten. Het aanbod van winkels, horecazaken en andere diensten werd in kaart gebracht en ook leegstand werd onderzocht. De stad krijgt zo een duidelijk beeld van hoe deze straten de afgelopen jaren zijn geëvolueerd. Op basis hiervan kan de stad de winkelzones duidelijk afbakenen en een gerichter beleid voor winkels en winkelstraten voeren. Voor het eerst is ook het gebied rond De Robianostraat en Frans Beirenslaan in Borsbeek geïnventariseerd.
Schepen voor middenstand Koen Kennis:“Onze Antwerpse winkelstraten bruisen opnieuw, vol dynamiek en ondernemerschap. De dalende leegstand en de groeiende variatie in het aanbod tonen dat Antwerpen niet alleen een topbestemming is om te shoppen, maar ook een aantrekkelijke plek blijft voor ondernemers. Samen bouwen we aan levendige buurten waar handel, horeca en beleving hand in hand gaan.”
Veranderende dynamiek in lokale gebieden
In sommige gebieden, zoals Ekeren-Dorp en Deurne-Zuid, horen bepaalde delen van de straten niet meer bij de officiële winkelgebieden. In deze delen zijn sommige gebouwen omgevormd tot andere functies, zoals woningen. Het belangrijkste deel van deze gebieden bestaat echter nog steeds uit winkels, wat aantoont dat de handel hier goed geconcentreerd blijft, zoals de stad het voor ogen had.
Meer horeca, schoonheidszaken en immokantoren
Het onderzoek toont aan dat het commerciële aanbod in de stad blijft groeien, vooral door de groei van horecazaken en dienstverleners. Sinds 2016 zijn er in de Antwerpse winkelstraten heel wat zaken zoals lunchrooms, koffiebars, snackbars, kapsalons, schoonheidssalons, pizzeria’s, superettes en immobiliënkantoren bijgekomen. In 10 jaar tijd zijn dit soort winkels met 20% toegenomen.
Daardoor ontstaat in de winkelstraten steeds vaker een bredere commerciële mix, met niet alleen klassieke winkels zoals kleding en voeding maar ook verschillende diensten, ambachten, recreatie en ontspanning. Het aantal kleding- en schoenenwinkels daalde de afgelopen jaren, maar blijft nu stabiel. In de winkelgebieden Kammenstraat-Kleine Markt, Steenhouwersvest en Abdijstraat-Den Tir in het Kiel zijn er zelfs heel wat winkels bijgekomen.
Het onderzoek toont aan dat het commerciële aanbod in de stad blijft groeien, vooral door de groei van horecazaken en dienstverleners. Daardoor ontstaat in de winkelstraten steeds vaker een bredere commerciële mix, met niet alleen klassieke winkels zoals kleding en voeding maar ook verschillende diensten, ambachten, recreatie en ontspanning. Uit dit onderzoek blijkt dat het aantal lege winkelpanden daalde van 12,9% in 2022 naar 12,1% in 2025. Dit laatste cijfer loopt gelijk met het gemiddelde in Vlaanderen. Vooral in straten die recent werden heraangelegd is er minder leegstand, zoals de zone Schuttershofstraat-Hopland, de Hoogstraat en de omgeving rond de Vlaamsekaai. Deze opwaardering trekt duidelijk nieuwe ondernemers aan.
Uit dit onderzoek blijkt ook dat het aantal lege winkelpanden daalde van 12,9% in 2022 naar 12,1% in 2025. Dit laatste cijfer loopt gelijk met het gemiddelde in Vlaanderen. Vooral in straten die recent werden heraangelegd is er minder leegstand, zoals de zone Schuttershofstraat-Hopland, de Hoogstraat en de omgeving rond de Vlaamsekaai. Deze opwaardering trekt duidelijk nieuwe ondernemers aan.
Foto: ©Lucid











