Vanaf 1 oktober voert stad Antwerpen een nieuwe en innovatieve aanpak in voor de handhaving van laad- en loszones. Voertuigen die oneigenlijk gebruik maken van deze zones, wanneer ze er bijvoorbeeld geparkeerd staan, zorgen voor overlast en geven aanleiding tot gevaarlijke verkeerssituaties. Met de inzet van ANPR-camera’s zal de stad overtredingen sneller en efficiënter vaststellen. Het gaat om een proefproject, dat na een positieve evaluatie zal uitgebreid worden.
Momenteel gebeuren de controles op alle laad- en loszones nog volledig door parkeerwachters, wat zeer tijdrovend is, en waarbij permanente controle de facto niet mogelijk is. Nu schakelt de stad ervoor over op ANPR-camera’s (camera’s die automatisch nummerplaten en laad- en losactiviteiten herkennen). Controle vanop afstand wordt hiermee ook mogelijk.
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit en middenstand: “Hiermee geven we een antwoord op klachten van handelaars en burgers die terecht opmerken dat laad- en loszones vaak lange tijd ingenomen worden door foutparkeerders.”
Innovatieve technologie voor betere controle
Dergelijke camera’s worden momenteel al voor blauwe zones gebruikt in enkele gemeentes, maar Antwerpen gaat een stap verder. De stad zet als allereerste deze technologie in voor laad- en loszones, omdat ze het te vaak voorkomende misbruik van deze zones wil aanpakken.
Hoe werkt het?
- Beelden maken: De camera maakt op regelmatige tijdstippen foto’s van de laad- en loszones en herkent elk uniek voertuig, met hulp van AI-software.
- Nummerplaat lezen: Wanneer een voertuig te lang geparkeerd staat, scant de camera de nummerplaat.
- Beoordeling door parkeerwachter: Een parkeerwachter controleert of er effectief wordt geladen of gelost.
- Verwerking: Als er geen activiteit is vastgesteld op basis van de doorgestuurde foto’s, volgt een overtreding op basis van de beelden.
Voordelen
De inzet van ANPR-camera’s zorgt voor een snellere handhaving, en dus vlotter laden en lossen en minder verkeershinder. Bovendien krijgen de parkeerwachters zo meer tijd om zich op andere taken te focussen. Tot slot vormt dit project een belangrijke stap in de verdere digitalisering van het parkeerbeleid in Antwerpen.
Het gaat eerst om een proefproject, dat mits een positieve evaluatie verder over de stad zal uitgebreid worden.
De info over dit project en de privacyverklaring zijn te vinden op www.antwerpen.be/laad-en-loszones.