Tunnelinrit rechteroever bereikt nu ook de Schelde
Op vrijdag 31 oktober* starten bouwheer Lantis en aannemer TM COTU** met het afzinken van het vijfde deel van de Scheldetunnel, een belangrijke schakel in de Oosterweelverbinding. Vandaag liggen al vier van de acht tunneldelen op hun plaats op de bodem van de Schelde en ook de tunnelinrit op rechteroever staat nu in contact met de Schelde. De opgedane ervaring van de eerdere operaties vormt een stevige basis voor de volgende reeks. Wie de operatie van dichtbij wil volgen, kan dat vanaf een nieuw uitkijkpunt op Linkeroever.
Deze vrijdag start het afzinken van tunneldeel vijf. Dat tunneldeel sluit aan op tunneldeel vier in het midden van de Schelde en zorgt er zo voor dat de tunnel steeds dichter aansluit bij de nieuwe voorziene infrastructuur op rechteroever. Die werf van de tunnelinrit op rechteroever staat al klaar om op het einde van dit jaar het achtste deel te ontvangen. De wand die de Schelde van de werf scheidde werd verwijderd, zodat het kopschot van de tunnel nu in contact staat met de rivier.
Vijf, zes, acht, zeven…
De volgende tunneldelen worden niet in numerieke volgorde geplaatst. Na de plaatsing van delen vijf en zes volgt eerst deel acht, het deel dat aansluit op de inrit van de tunnel aan de rechteroever. Door eerst deel acht te plaatsen, blijft er voldoende manoeuvreerruimte behouden op de Schelde voor de laatste afzinkoperatie van tunneldeel zeven. Tussen deel zeven en acht blijft nog een ruimte van ongeveer twee meter over. Die wordt later dichtgemaakt met de zogenaamde sluitvoeg, een betonconstructie onder water die de tunnel volledig waterdicht en structureel sluit.
Volg de werken vanop een nieuw uitkijkpunt
Wie het afzinken van tunneldelen vijf tot acht van dichtbij wil meemaken, kan terecht op een nieuw uitkijkpunt op Linkeroever. Vanaf het Plaasj Kaffee wandel je links de dijk op tot aan de informatiezuilen van de Oosterweelverbinding, vlak bij de werfzone. De exacte locatie vind je op www.kanjersopkomst.be. De eerdere uitkijklocatie aan de radartoren op de Scheldelaan (rechteroever) is niet langer in gebruik. Aangezien de operatie zich nu dichterbij rechteroever bevindt, is het aangeraden een verrekijker mee te brengen.
Vaargeul verlegd
De vaargeul van de Schelde is nu ook verplaatst naar de zuidkant, dus dichtbij linkeroever, van de rivier. Zo varen schepen boven de vier reeds afgezonken tunneldelen, terwijl de noordkant van de rivier vrijgemaakt wordt voor het afzinken van de resterende delen. Tijdens de afzinkoperaties geldt er een fysieke stremming voor alle scheepvaart.
Scheldetunnel maakt Ring mee rond
De Scheldetunnel is een cruciale schakel in de Oosterweelverbinding en biedt een derde Scheldekruising in Antwerpen van het Sint-Annabos op Linkeroever tot het gebied van het Noordkasteel op de rechteroever. Daar sluit de tunnel aan op het toekomstige Oosterweelknooppunt.
De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.
*De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van heel wat factoren zoals weer, wind, stroming en getijden.
**TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.
Foto: Lantis












