De Bypass, de tijdelijke snelweg naast de R1, gaat een volgende bouwfase in. Nadat begin deze zomer gestart werd met de bouw van de pijlers, start aannemer TM ROCO* deze week met het plaatsen van maar liefst 915 balken op de pijlers voor de realisatie van het noordelijk deel van de Bypass. Deze betonnen balken, of liggers, vormen het brugdek van de tijdelijke snelweg.
Eind volgend jaar plannen we de Bypass in de richting van Nederland in gebruik te nemen. De andere rijrichting volgt het jaar daarna. De Bypass is nodig om het Viaduct van Merksem af te breken, en het noordelijke gedeelte van de Antwerpse Ring onder de grond te brengen.
Om het verkeer dat vandaag over het Viaduct van Merksem rijdt op te vangen, is een stevige tijdelijke constructie nodig. Maar liefst 100 pijlers zullen de tijdelijke brug ondersteunen. Op de pijlers leggen we nu grote betonnen balken. Voor het noordelijk deel van de Bypass, van het Sportpaleis tot het knooppunt Antwerpen-Noord (A12 x E19), gaat het om 915 balken om precies te zijn. Deze liggers zijn gemiddeld 50 ton zwaar en 30 meter lang. De zwaarste liggers zijn zelfs 95 ton zwaar en 45 meter lang.
Transport van liggers over R1 en onderliggend wegennet
De liggers zijn de voorbije maanden aangevoerd naar Antwerpen. In afwachting van gebruik, zijn ze opgeslagen op verschillende locaties in de haven. Van daaruit worden ze getransporteerd naar de werfzone. De meeste van deze transporten gebeuren ‘s nachts, zodat ze minder impact hebben op het wegennet.
De eerste ligger vertrok 28 augustus ‘s avonds van zijn opslagplaats aan het Noordkasteel naar de werf tussen het Lobroekdok en het Albertkanaal. Op donderdag 29 augustus plaatsen we deze balk vervolgens op de pijlers naast het Viaduct van Merksem. Een indrukwekkende operatie, die de komende maanden enkele dagen per week herhaald zal worden.
We stellen graag onbewerkte videobeelden van het nachtelijk transport ter beschikking. Bekijk en download ze via de link onderaan het persbericht.
Hello Bypass, Bye Bye Viaduct
De Bypass is een tijdelijke snelweg naast de bestaande R1 tussen de knooppunten Antwerpen-Noord (A12 x E19) en Antwerpen-Oost (E313 x R1). Dankzij de Bypass kan het verkeer blijven rijden tijdens de afbraak van het Viaduct van Merksem en de aanleg van de nieuwe, verdiepte Ring. In de toekomst verdwijnt het snelwegverkeer gedeeltelijk onder de grond. Bovengronds komen er Ringparken die heel wat groene ruimte aan de stad zullen toevoegen.
*TM ROCO is de aannemer die de Kanaaltunnels onder het Albertkanaal en de verdiepte en overkapte R1 zal bouwen. Het consortium bestaat uit de aannemers BESIX, BESIX INFRA, Cordeel, DEME, Jan De Nul, Denys, Franki Construct, Van Laere en Willemen Infra.
Foto: Ella Moortgat