Alcoholvrij is niet langer een niche

Delhaize verkocht 11 miljoen niet-alcoholische alternatieven in 2024

Alcoholvrije dranken zitten duidelijk in de lift in België. Met 11 miljoen verkochte niet-alcoholische alternatieven in 2024 positioneert Delhaize zich als koploper om aan deze groeiende vraag te voldoen. Dankzij een indrukwekkend assortiment van meer dan 150 alcoholvrije producten, waaronder 25 nieuwe referenties in 2024, zorgt de supermarktketen voor een waaier aan kwalitatieve opties.

Goede voornemens met Dry January en Tournée Minérale

Het nieuwe jaar begint voor veel Belgen met een frisse start dankzij twee populaire uitdagingen: Dry January en Tournée Minérale. Dry January werd in 2013 geïntroduceerd door de Britse organisatie Alcohol Change UK. Deze campagne stimuleert alle deelnemers tijdens de maand januari geen alcohol te drinken om een gezonde levensstijl aan te nemen en problematische drinkgewoonten te doorbreken. Tijdens Tournée Minérale, gelanceerd in 2017 door de Belgische Stichting tegen Kanker, nemen de deelnemers in februari ook een alcoholpauze. Door dit initiatief denken ze na over hun alcoholgebruik en ervaren ze de voordelen van een alcoholvrij leven.

Een blijvend engagement

Ondanks de seizoensgebonden stijgende vraag van 10%, verandert verandert het assortiment alcoholvrije alternatieven bij Delhaize niet specifiek voor dezeperiode. Dit ruime aanbod is het hele jaar door verkrijgbaar. In 2024 verkocht Delhaize meer dan 11 miljoen alcoholvrije flessen uit een uitgebreide selectie van meer dan 150 alcoholvrije referenties,waarmee de retailer inspeelt op de stijgende vraag en meteen ook inzet op voortdurende vernieuwing van het assortiment. Zo introduceerde het merk in 2024 welgeteld 25 nieuwe alternatieven bij de sterke dranken, bieren en mousserende wijnen. In de categorie alcoholvrije wijn, bijvoorbeeld, betekent dit een stijging van 16% ten opzichte van 2023, met meer dan een miljoen verkochte flessen.

Verkooptrends en impact

De piekperiodes voor niet-alcoholische dranken bij Delhaize zijn zonder twijfel januari en februari, dat komt door de initiatieven Dry January en Tournée Minérale. Maar ook tijdens de eindejaarsperiode, tussen half november en eind december, wordt er veel alcoholvrij verkocht. In de zomerperiode duikt voortaan ook een verrassende piek op van mei tot augustus.

De afgelopen jaren heeft Delhaize haar klanten bij deze evolutie ondersteund door hen het hele jaar door steeds meer smakelijke en innovatieve non-alcoholische opties aan te bieden.

Foto: Delhaize

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.