In een tijd waarin storytelling en het narratieve overal om ons heen zijn, is er paradoxaal genoeg sprake van een narratieve crisis.
Terwijl verhalen vroeger ons leven zin en richting gaven, zijn ze nu gereduceerd tot vluchtige, commerciële narratieven die ons niet langer verbinden maar juist isoleren.
Byung-Chul Han beschrijft hoe het kapitalisme verhalen heeft getransformeerd tot consumptiegoederen, want storytelling is storyselling. In De crisis van het narratieve analyseert hij de gevolgen van deze ontwikkeling en roept op tot een herwaardering van de echte, verbindende kracht van verhalen.
Byung-Chul Han is hoogleraar aan de Universiteit voor de Kunsten in Berlijn. Eerder verschenen De palliatieve maatschappij, Infocratie en Vita contemplativa bij Ten Have/De Nieuwe Wereld.
Titel: De crisis van het narratieve
Auteur: Byung-Chul Han
Uitgeverij: Ten Have
ISBN: 9789025912772
Thema: Maatschappij
Prijs: € 14,99
Verschijningsdatum: 3 december 2024