Art Antwerp 2024: Een boetiekbeurs waar 70 Europese galeries voor een feestelijke eindejaarssfeer zorgen

Art Antwerp, de beurs voor hedendaagse kunst georganiseerd door Art Brussels, keert terug naar Antwerp Expo voor haar 4e editie van donderdag 12 tot en met zondag 15 december.
​​
​Sinds de lancering in 2021 wordt Art Antwerp gekenmerkt door een feestelijke eindejaarssfeer. Dit, samen met het invitation-only karakter van Art Antwerp voor de deelnemende galeries (die geselecteerd worden door het Invitation Committee), maakt van Art Antwerp een echte boetiekbeurs.
​​
​Voor haar vierde editie zal Art Antwerp 70 galeries ontvangen die zorgvuldig zijn geselecteerd door het Invitation Committee. 1 op 5 deelnemende galeries is gevestigd in Antwerpen. Bijna de helft van de galeries komt uit het buitenland; 21% uit Nederland, 9% uit Frankrijk en 6% uit het Verenigd Koninkrijk. Alle deelnemende galeries komen uit Europa en vertegenwoordigen 11 landen: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Lithouwen, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal en het Verenigd Koninkrijk. (Zie tabel hieronder)

Art Antwerp brengt zowel gevestigd als opkomend talent samen. Terwijl gevestigde kunstenaars worden vertegenwoordigd door galeries als Galerie Lelong & Co., KETELEER GALLERY en Albert Baronian, is het opvallend dat 30% van de gepresenteerde kunstenaars jonger is dan 35, wat nieuwe perspectieven introduceert op de beurs.
​​
​Hoewel galeries de volledige creatieve vrijheid krijgen, is de beurs verheugd te kunnen aankondigen dat 31% van de exposanten dit jaar heeft gekozen voor solo- of duopresentaties, waarmee ze laten zien dat ze het oeuvre van specifieke kunstenaars willen benadrukken. Dit is ook een kans voor bezoekers om het oeuvre van een kunstenaar in de diepte te ontdekken, in plaats van alleen individuele werken.

Een hoogtepunt van Art Antwerp zijn de grootschalige installaties in de beursgangen, voorbij de stands, van kunstenaars als Aaron-Victor Peeters (Uitstalling Art Gallery, Genk), Bruno V. Roels (Galerie FIFTY ONE, Antwerpen), Florian Tomballe (PLUS-ONE Gallery, Antwerpen), Bert De Geyter (Settantotto Art Gallery, Gent) en Willem Boel (BARBÉ, Gent). Deze installaties voegen een unieke dimensie toe aan de publiekservaring.
​​
​Om het artistieke project van elke galerie nog meer in de verf te zetten, heeft Art Antwerp Nina Hendrickx, voormalig directeur van de gerenommeerde Antwerpse galerie Zeno X, uitgenodigd om op te treden als curatoriële copywriter. Haar rol bestaat erin de inhoud van elke galeriestand te belichten aan de hand van door haar geschreven inzichtelijke beschrijvingen. Deze beschrijvingen zijn beschikbaar op de website van de beurs onder de galeriepagina en bieden bezoekers een dieper inzicht in elke presentatie.

ART ANTWERP
​4e Editie
​12-15 December 2024
​​
​ANTWERP EXPO ​
Jan van Rijswijcklaan 191
​2020 Antwerpen

Enkele hoogtepunten van de beurs (teksten door Nina Hendrickx)
Albert Baronian (Brussel), legendarische galerist presenteert zijn laatste stand op ​ een kunstbeurs

Albert Baronian is door Art Antwerp uitgenodigd om zijn allerlaatste stand op een kunstbeurs te presenteren, aangezien Baronian Gallery eind 2024 definitief sluit. ​ Sinds hij zijn galerie in 1973 opende – meer dan vijf decennia geleden – is Baronian een sleutelfiguur geweest op de lokale en internationale galeriescène. Afgelopen juni ontving hij in Bazel de FEAGA-prijs (Federatie van Europese Verenigingen van Galerieën van Beeldende Kunst) voor zijn “lifetime achievement”, een onderscheiding voor zijn gehele carrière. Als voormalig voorzitter van de Vereniging van Galerijen speelde hij een belangrijke rol, niet alleen voor de beurs Art Brussels, maar ook in de oprichting van Easyfairs, het organiserend bedrijf achter Art Brussels en Art Antwerp. Op Art Antwerp presenteert hij werk van vier vrouwelijke kunstenaars uit zijn programma: Leen Voet, Tessa Perutz, Charlotte Vander Borght en Toufan Hosseiny. Daarnaast toont hij werk van Mekhitar Garabedian, een kunstenaar die zich bezighoudt met thema’s als migratie en diaspora. Net als Garabedians grootvader kwam Albert Baronians vader aan in Aleppo, Syrië, op de vlucht voor de Armeense Genocide. Later emigreerde hij naar Antwerpen waar hij in 1932 zijn vrouw ontmoette en trouwde. Vanwege de zware bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog verhuisde het gezin opnieuw, dit keer naar Brussel, waar Albert Baronian werd geboren. Mekhitar Garabedian woont momenteel in de stad waar de kunstbeurs plaatsvindt – waardoor de cirkel rond is, gesymboliseerd in deze standpresentatie.
De Zwarte Panter (Antwerpen): drie solopresentaties van Fred Bervoets, Jan Decleir en Marc Kennes

De Zwarte Panter stelt net als de vorige drie edities een standconcept voor met drie solopresentaties. In het eerste deel staat traditiegetrouw Fred Bervoets centraal, wiens werk onlangs te zien was op de Busan Biënnale in Zuid-Korea. Hij werkte vanaf het begin met De Zwarte Panter en is een gevestigde schilder die zijn wereld verbeeldt in een zeer expressieve stijl. De keuze voor Jan Decleir, die de tweede solopresentatie zal vullen, kan in zijn recente solotentoonstelling in de galerie worden geplaatst. Decleir werkt sinds de jaren 2000 als beeldend kunstenaar samen met de galerie. In 2005 exposeerde hij bij De Zwarte Panter samen met Hugo Claus en Fred Bervoets. Marc Kennes is de derde kunstenaar op de stand. Zijn vrijheid van schilderen uit zich in ongedwongen streken en felle kleuren waarmee hij zijn innerlijke gevoelswereld verbeeldt. De laatste jaren wordt zijn werk gekenmerkt door enkele zeer opmerkelijke zeezichten. Elk schilderij is een pijnlijke blik in het verleden maar opent ook een venster naar de toekomst.

Bij Gallery FIFTY ONE (Antwerpen) transformeert Bruno V. Roels de stand in een wachtkamer voor het paradijs

Gallery FIFTY ONE presenteert een solo stand van Bruno V. Roels, getiteld “The Lounge”. Deze solopresentatie zal de bezoekers van de beurs onderdompelen in de visie van de kunstenaar en de centrale thema’s die hem inspireren. Centraal in het werk van Roels staat de palmboom – een symbool dat het paradijs, nostalgie en het verlangen naar een geïdealiseerde ontsnapping oproept. Door zijn unieke benadering vangt Roels de schoonheid en tijdloosheid van dit iconische motief, onderzoekt hij de gelaagde betekenissen ervan en nodigt hij uit tot reflectie over de aard van utopie. “The Lounge” verandert de stand in een metaforische wachtruimte voor het paradijs, net als de lounge op een vliegveld voor vertrek of de serene lobby van een elegant hotel. Bezoekers worden uitgenodigd om te pauzeren, na te denken en zich onder te dompelen in een contemplatieve ruimte die de essentie van overgang en anticipatie weergeeft, net zoals men zou kunnen wachten om een denkbeeldig paradijs binnen te gaan. Naast fotografie zal de tentoonstelling keramiek, gelimiteerde edities en gezamenlijke werken tonen, die een uitgebreid beeld geven van Roels’ diverse artistieke praktijk.

Martins&Montero (Brussel): Lia D Castro reflecteert over gender- en rassenhiërarchieën, kunstgeschiedenis en transfobie

Voor Art Antwerp stelt Martins&Montero een solotentoonstelling voor van de Braziliaanse kunstenaar Lia D Castro. De kunstenares reflecteert over gender- en rassenhiërarchieën, kunstgeschiedenis en transfobie. De schilderijen zijn een krachtige oproep tot actie en benadrukken het belang van representatie en inclusiviteit. Naast haar artistieke praktijk heeft Lia D Castro gewerkt als sekswerker, docent, activist voor transgenderrechten en geeft ze lezingen over antiracisme en antitransfobie aan kunstinstellingen. De kunstenaar zal nieuwe schilderijen maken uit twee lopende series. “To our Children”; portretten met haar minnaars en klanten, met wie ze een relatie van intimiteit en toewijding opbouwt. Ze nodigt ons uit om de scènes te betreden, die op geen enkele manier het sociale stigma van sekswerkers weerspiegelen. “Crossing the Rubicon”; een serie stillevens met bloemen en een zelfportret. De grootte van de schilderijen vertegenwoordigt de levensduur van een transpersoon in Brazilië. De kleurcontrasten dienen als spiegel voor de fysieke en mentale transformatie die gepaard gaat met hormoontherapie. De werken zijn een aangrijpende herinnering dat zelfs in het aangezicht van tegenspoed, het leven mooi kan zijn en het vieren waard.

Maurice Verbaet Gallery (Knokke – Antwerpen) standpresentatie ‘Meesters van Antwerpen’ biedt een blik in het recente verleden én het heden van de bruisende Antwerpse kunstscene.

Maurice Verbaet Gallery presenteert “Masters of Antwerp”, een stand verdeeld in twee verschillende secties, die bezoekers een blik gunt op zowel het recente verleden als het heden van de bruisende Antwerpse kunstscene. De tentoonstelling toont werken van gerenommeerde kunstenaars die hun stempel hebben gedrukt tijdens de tweede helft van de 20e eeuw. De stand zet ook een jong hedendaags talent in de schijnwerpers, Micha Baudenelle (°972). Opgegroeid in de levendige straten van de Antwerpse wijk ’t Kiel, ontdekte de kunstenaar op jonge leeftijd zijn passie voor kunst als een middel om zijn innerlijke wereld te verkennen. Zijn onderwerpen zijn net zo divers als zijn inspiratiebronnen, variërend van filosofie en religie tot alledaagse taferelen en ethische vragen. Maar onder de humor die zijn werk doordringt, gaat een diepere reflectie schuil over de wreedheden van de mensheid. Met zijn unieke perspectief en onbegrensde creativiteit is Micha Baudenelle een kunstenaar die de kijker uitnodigt zich te verbazen over de complexiteit van het leven.

Richard Saltoun (Londen, New York, Rome): Een solo van Ria Verhaeghe geeft nieuwe waarde aan krantenbeelden en foto’s van dood en tragedie

Richard Saltoun Gallery presenteert een solotentoonstelling van Ria Verhaeghe (°1950, BE). Haar oeuvre strekt zich uit over schilderkunst, beeldhouwkunst, tekeningen, collages en video. Verhaeghe wil een nieuwe waarde geven aan beelden en foto’s van dood en tragedie uit kranten, die meestal snel worden weggegooid en vergeten. De afgelopen dertig jaar heeft de kunstenaar een beeldbank samengesteld, ‘Provisoria’ genaamd, waarin ongeveer 60.000 beelden zijn geordend volgens een persoonlijk boekhoudsysteem van trefwoorden, kleuren, data en groepen. Op Art Antwerp toont de galerie een selectie werken uit belangrijke series van de kunstenaar. Verticals’ zijn kleine olieverfschilderijen op hout, gelaagd met bladgoud, met dansende en vallende lichamen in felle kleuren. De serie ‘Pantarhei-Spiegelrei’, geïnspireerd op het citaat van Heraclitus, toont de steeds veranderende stroming van water en de reflectie van licht. 40.000′ is een doorlopende serie die de 40.000 kinderen herdenkt die elke dag sterven door onvoldoende voedsel, medische zorg, oorlog, enz.

Nieuwigheden
Best Booth Prize

Een van de nieuwigheden van dit jaar is de prijs voor de beste stand, de Best Booth Prize: een nieuwe prijs gelanceerd door Art Antwerp om de galerie te belonen waarvan de visie en presentatie het meest samenhangend en overtuigend zijn. De belangrijkste beoordelingscriteria omvatten de artistieke waarde van het standproject, evenals diversiteit, inclusie en relevantie. Een professionele jury zal de winnende galerie aanwijzen, die een prijs van 2.500 euro zal ontvangen, uitgereikt op de eerste beursdag, donderdag.

De leden van de jury van de Best Booth Prize zijn Elisa De Wyngaert (curator bij MoMu – Mode Museum Antwerpen), Joseph Kouli (Franse verzamelaar), Charlotte Martens (hoofdcurator bij Kunsthal Rotterdam) en Maurice Funken (directeur van NAK – Neuer Aachener Kunstverein in Aken – Duitsland).

ESG (Environmental, social and governance)

Art Antwerp is er trots op lid te zijn van de Gallery Climate Coalition (GCC), wat het engagement voor duurzaamheid in de kunstindustrie versterkt. De organiserende onderneming, Easyfairs Group, stelt duurzaamheid voorop sinds 2021, onder leiding van een toegewijde duurzaamheidsverantwoordelijke (Chief Sustainability Officer CSO). Bij elk Easyfairs-evenement worden de duurzaamheidsresultaten gevolgd met behulp van een ‘scorekaart’ die de milieu- en sociale impact meet. Dit systeem stelt de beurs in staat om evenementen en locaties te vergelijken, de ‘best practices’ over te nemen en de koolstofvoetafdruk continu te verminderen, terwijl de sociale bijdragen worden verbeterd. Het sensibiliseert ook de samenleving voor het beheren van beurzen volgens ESG-criteria (milieu-, sociale en governancecriteria). Door hun lidmaatschap van de GCC positioneren zowel Art Antwerp als Art Brussels zich achter deze missie, met een focus op vooruitgang in duurzaamheid binnen de kunstwereld.

Specifieke acties toegepast op Art Antwerp 2024: herbruikbare wandpanelen, vermindering van gedrukte uitnodigingen op papier, strikte afvalbeheer, verantwoorde voedselvoorziening met beperkte verpakkingsmaterialen, waterflessen en fonteinen, LED-verlichting, groene energie van de locatie, ondersteuning van GoForest.

 OFF PROGRAMME

Art Antwerp werkt dit jaar opnieuw samen met de belangrijkste culturele instellingen van Antwerpen om een OFF-programma te presenteren dat het bruisende culturele landschap van de stad overspant. Hoogtepunten zijn de tentoonstelling Cindy Sherman in het FOMU – Fotomuseum Antwerpen, “Ensors stoutste dromen. Het impressionisme voorbij” in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) en ‘Maskerade, Make-up & Ensor’ in MoMu – ModeMuseum Antwerpen. Bezoekers kunnen de selectie van must-see tentoonstellingen die plaatsvinden in heel Antwerpen tijdens Art Antwerp ontdekken op de OFF Programma pagina van de website .

 Hoofdpartners van Art Antwerp & Art Brussels

Delen Private Bank & Bank Van Breda ​

​De activiteiten van de zusterbedrijven Delen Private Bank en Bank Van Breda vullen elkaar perfect aan. Delen Private Bank richt zich op vermogensbeheer en -planning, terwijl Bank Van Breda de bank bij uitstek is voor ondernemers en professionals, zowel privé als professioneel.

Andere partners

Art Shippers ​

​Art Shippers is een toonaangevende logistieke partner die alle mogelijke diensten in de beeldende kunst aanbiedt.

Taschen ​

​Taschen is een toonaangevende uitgeverij, bekend om zijn prachtige samenwerkingen met de meest invloedrijke kunstenaars, fotografen, architecten, ontwerpers en culturele iconen ter wereld.

Duvel

​De Belgische brouwerij Duvel Moortgat heeft een bijzondere interesse in hedendaagse kunst, architectuur en design en werkt samen met musea en instellingen zoals het S.M.A.K. en WIELS, en internationale evenementen zoals de Biënnale van Venetië.

Stad Antwerpen & Visit Flanders

Mediapartners

Art Antwerp is verheugd te kunnen rekenen op de samenwerking met drie belangrijke mediapartners, die ook betrokken zijn bij Art Brussels: De Standaard, Le Soir en Klara.

iPass ID ​

Art Antwerp werkt samen met iPass ID om de reputatie van de kunstmarkt te behouden en het vertrouwen en de transparantie te versterken, zonder de administratieve procedures voor de deelnemers, waaronder internationale kunstbeurzen, galeries en verzamelaars, te verzwaren.

De door iPass ID ontwikkelde applicatie is een alles-in-één oplossing voor de naleving van wettelijke verplichtingen met betrekking tot anti-witwaspraktijken en de Know Your Client (KYC) procedure. Deze is toegankelijk voor alle spelers in de kunstindustrie.

Foto: Felix De Clercq / Countesy of Gallery Sofie Van de Velde, Sharing Art / Club Paradis

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.