Museum Hof van Busleyden ontvangt twee schenkingen

Collectie uitgebreid met schilderijen van De Troyer en Verschaeren

Museum Hof van Busleyden voegt twee kunstwerken van Mechelse modernisten toe aan de collectie. Het gaat om Onze-Lieve-Vrouwe van Zeven Smarten van Prosper De Troyer (1880 – 1961) en Portret van een jonge vrouw van Barth Verschaeren (1888 – 1946). De bijzondere schilderijen zijn afkomstig uit twee verschillende privécollecties.

Mechels modernisme
Het gebeurt niet elke dag dat kunstwerken van dit kaliber aan een museum geschonken worden. Prosper De Troyer en Barth Verschaeren zijn belangrijke Mechelse vertegenwoordigers van de internationale modernistische tendens tijdens het interbellum. De twee schilderijen die vanaf nu deel uitmaken van de collectie van Museum Hof van Busleyden zijn gemaakt in die periode, tussen 1918 en 1940.

Het eerste schilderij dat aan Museum Hof van Busleyden geschonken wordt, is een werk van Prosper De Troyer, die bijna zijn hele leven in Mechelen woonde. Onze-Lieve-Vrouwe van Zeven Smarten toont een rouwende Maria. Ze houdt haar hart vast dat doorboord is door zeven zwaarden. Die verwijzen naar de zeven momenten van verdriet. Op de achtergrond zien we rechts de kruisdraging van Christus en links de kruisiging. Het werk is een van de eerste meer figuratieve schilderijen van Prosper De Troyer en kan in verband gebracht worden met de activiteiten van kunstkring “De Pelgrim”. Die vereniging streefde na de Eerste Wereldoorlog naar de ontwikkeling van een nieuwe vormentaal voor de katholieke kunst.

Authentieke schilderstijl
Dankzij een andere schenker mag Museum Hof van Busleyden een schilderij van Barth Verschaeren aan de collectie toevoegen. “Ook Barth Verschaeren is sterk met onze stad verbonden”, vertelt burgemeester Bart Somers. “Hij kwam uit een artistieke Mechelse familie: zijn vader en broers waren eveneens kunstenaars. Van 1920 tot 1924 verbleef hij samen met zijn broer in New York, waar hij zijn authentieke schilderstijl ontwikkelde. Wanneer hij zich terug in Mechelen vestigde, genoot hij al een relatieve bekendheid.”

Portret van een jonge vrouw schilderde Barth Verschaeren hoogstwaarschijnlijk in de jaren net na zijn terugkeer uit de Verenigde Staten. Op dit grote schilderij zien we een jonge vrouw in een rode jurk, afgebeeld in een huiselijke interieurscène. Wie de vrouw is, weten we niet.

Toekomstplannen
Mensen kennen Mechelen in de eerste plaats als de hoofdstad van de Bourgondische renaissance. Maar naast de prachtige kunst uit die periode, heeft Museum Hof van Busleyden ook heel wat werken uit andere periodes in zijn collectie. Ook het modernisme is goed vertegenwoordigd. Het museum streeft er immers naar om een representatieve staalkaart te brengen van deze belangrijke artistieke ontwikkeling binnen de Mechelse kunst.

“Dat we op hetzelfde moment twee bijzondere schilderijen van Mechelse modernisten uit twee verschillende privécollecties krijgen, is heel uitzonderlijk”, aldus Kristl Strubbe, directeur van Museum Hof van Busleyden. “Beide kunstenaars lieten een zeer rijk oeuvre na, waarvan we slechts een klein deeltje in onze verzameling hebben. We blijven dan ook uitkijken om onze collectie verder uit te breiden en bekijken wat we met deze waardevolle aanvullingen kunnen doen. In het verleden hebben we al verschillende werken van De Troyer uitgeleend aan Het Kunstuur, maar we denken ook na over hoe we deze werken op termijn kunnen tonen aan bezoekers.”

Foto: Copyrightvermelding: (c) Museum Hof van Busleyden – Dries Van den Brande

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.