Antwerpen telt, net als Vlaanderen in zijn geheel, steeds meer gebruikers van de speedpedelec. Omdat er nog heel wat aspecten van dat voertuig onderbelicht zijn, starten KU Leuven en VUB een strategisch onderzoeksproject. Dat is gericht op de integratie van de snelle elektrische fietsen in het stedelijke Vlaamse mobiliteitslandschap. Wegens het belang van dit thema besliste stad Antwerpen om zich aan te sluiten bij het project en de adviesraad van het onderzoek.
Het onderzoeksproject V-SPIM (Vlaamse Speed Pedelec Integratie in het Mobiliteitslandschap) wil de opportuniteiten, (verkeersveiligheid)risico’s en aanbevelingen wat betreft speedpedelecs nog beter in beeld brengen.
Antwerpen heeft de status van fietsstad en was bovendien een van de eerste steden in Vlaanderen die beleidsstandpunten over de snelle elektrische fietsen formuleerde. Daarom vroeg de onderzoeksgroep aan de stad om deel uit te maken van de ‘stakeholders adviesraad’ van het project. Ook Fietsberaad, enkele andere centrumsteden, evenals fabrikanten en leasingmaatschappijen werden uitgenodigd om deel uit te maken van die adviesraad. Die gemengde samenstelling moet ervoor zorgen dat de onderzoeksinspanningen nauw aansluiten bij de behoeften en aspiraties van de verschillende actoren.
Mogelijkheden en uitdagingen in kaart brengen
Stad Antwerpen is er zich zeer bewust van dat de speedpedelec een significante bijdrage levert aan de ambities met betrekking tot de modal shift binnen de stad en de vervoerregio. In functie van een stijgend fietsaandeel is het ook echter van belang blijvend aandacht te hebben voor alle aspecten van fietsveiligheid. Zeker het toenemend snelheidsverschil op fietspaden is een van de uitdagingen waar stad Antwerpen voor staat.
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “De afgelopen jaren investeerden we flink in betere fietspaden, en we zijn erg blij met het toegenomen fietsverkeer en de doorbraak van de elektrische fiets. Maar als we willen dat mensen fietsen, moeten ze dat in veiligheid en comfort kunnen doen. Niemand heeft een vrijgeleide om de stad als racebaan te gebruiken. Overdreven snelheid van fietsers is een grote bron van ergernis voor heel wat mensen, zowel voor andere fietsers als voor voetgangers als autobestuurders, die daar een onveiligheidsgevoel aan overhouden. We sensibiliseren rond dat thema, en sinds 2020 hangen we ook verkeersborden aan de fietspaden die adviseren om maximum 25 kilometer per uur te fietsen.”
Het is voor stad Antwerpen dan ook zinvol om deel te nemen aan bijkomend onderzoek naar effecten en uitdagingen/conflicten voor de speedpedelec. Deelname aan het onderzoeksproject biedt de stad de mogelijkheid om opgedane kennis en expertise intern en extern te helpen verspreiden. Verder kan de stad mogelijk als ‘living lab’ fungeren waarbij onderzoek gefaciliteerd of ondersteund kan worden, bijvoorbeeld door bepaalde meetinstallaties toe te laten.