Restaurateurs gaan tot 73 meter hoog om daken Sint-Romboutkathedraal te onderhouden

Als beheerder van de Mechelse Sint-Romboutskathedraal investeert de Provincie Antwerpen 1.695.000 euro in het groot onderhoud van de daken, naar een ontwerp van Karuur architecten. Aannemer Van Loy & Cie startte de werken begin augustus 2024. Het einde van het groot onderhoud is voorzien in het voorjaar van 2025.

De daken van de kathedraal werden ongeveer 35 jaar geleden gerestaureerd. Het was dus tijd voor een groot onderhoud. Daarnaast zal de aannemer ladderhaken, klimhaken en inspectieluiken installeren om de daken in de toekomst op een veiligere manier te inspecteren en te onderhouden. Dat maakt het makkelijker om de daken na te kijken en de goten te reinigen zodat ingrijpende herstellingen vermeden worden.

Werken tot op 73 meter hoogte

De werken gebeuren op verschillende niveaus. De lage daken van de zijbeuken worden onder handen genomen vanop een stelling. Die is voorzien van een lift voor veilig vervoer van personen, materiaal en bouwafval.

De stelling komt ook goed van pas om de onderste rij van de ladderhaken te plaatsen. Van daaruit gebruiken de restaurateurs touwtechnieken om zo hogerop te geraken voor werken aan het dak van het schip, op 46 meter hoogte. Voor herstellingen aan de vieringtoren, op 73 meter hoogte, wordt een hoogtewerker ingezet.

Inspectie en onderhoud voortaan veiliger

Jan De Haes, gedeputeerde voor logistiek: “Om de daken in de toekomst veilig te kunnen inspecteren en onderhouden, worden ook de nodige toegankelijkheidsvoorzieningen aangebracht. Zo worden ladderhaken, klimhaken en inspectieluiken voorzien ter hoogte van de verschillende dakvlakken en worden ankerpunten in de gevels geïntegreerd”.

 Lekken in het dak tegengaan

De werken zijn ook noodzakelijk om lekken in het dak tegen te gaan en zo het waardevolle, historische interieur te beschermen. Daarom worden niet alleen de natuurleien dakafwerkingen hersteld, maar ook de loden en koperen goten en regenwaterafvoeren.

De verschillende daken van de kathedraal worden geïnspecteerd en hersteld waar nodig. Het volledig vervangen van de leien is niet voor elk dak nodig. Alleen de daken van de kranskapellen en twee delen van de hoge daken worden integraal vervangen. Daarbij worden bestaande natuurleien die nog intact zijn zo veel mogelijk opnieuw gebruikt. De onderliggende houten bebording en houten draagstructuren worden waar nodig gerestaureerd.

De koperen goten werden in verschillende fasen vervangen in de jaren 70 van de vorige eeuw. Door de grillige vorm van de kranskapellen aan de oostzijde en het ontbreken van voldoende uitzetmogelijkheden, zijn er naden in de goten gescheurd. Daarom worden de goten van de kranskapellen volledig vernieuwd, terwijl bij de andere daken vooral kleine herstellingen gepland zijn.

Daarnaast blijkt uit een vooronderzoek dat onder een deel van de goten van de hoge daken er een asbesthoudende gootbodem is. Die goten worden integraal vervangen om het asbest veilig te verwijderen

Dakkapellen krijgen originele kleur terug

Het houtwerk van de verschillende dakkapellen wordt hersteld waar dat nodig is, waarna alle kapellen een nieuwe verflaag krijgen in een kleur die gekozen zal worden op basis van kleurhistorisch onderzoek. De resultaten van dat onderzoek worden in de komende weken verwacht.

Het einde van het groot onderhoud van de daken is voorzien in het voorjaar van 2025.

Foto:  Copyright: Provincie Antwerpen

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.