De huidige concessie van het deelfietssysteem Velo loopt af eind februari 2027. Om de continuïteit en de kwaliteit van een publiek deelfietssysteem in Antwerpen te garanderen, organiseert de stad eerst open marktconsultaties vooraleer ze een nieuw bestek uitschrijft. Ook formuleerde ze de belangrijkste voorwaarden waaraan de nieuwe uitbating moet voldoen. Intussen sneuvelden er deze zomer opnieuw enkele gebruiksrecords van Velo.
In 2010 sloot stad Antwerpen een overeenkomst met Clear Channel voor het opzetten en exploiteren van een publiek deelfietsensysteem. In 2011 gingen de eerste 1.000 rood-witte deelfietsen van Velo de baan op. Ze waren direct een groot succes. Ondertussen zijn er meer dan 4.300 deelfietsen, verspreid over 315 stations.
Ook deze zomer sneuvelden opnieuw enkele records, wat de populariteit van Velo bewijst. Momenteel heeft Velo 62.700 abonnees met een jaarkaart, het hoogste aantal sinds 2011. In juli en augustus werden maar liefst 1.161.530 ritten geregistreerd en maakten meer dan 28.000 fietsers gebruik van een dag- of weekpas, ook dat is het hoogste aantal sinds 2011.
Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Ik moet er geen tekeningetje bij maken: Velo is en blijft een zeer performant deelfietsensysteem, ondertussen niet meer weg te denken uit Antwerpen. Reden te meer om te kijken hoe we de toekomst van het systeem kunnen verzekeren.”
Open marktconsultaties
De overeenkomst met Clear Channel loopt af in februari 2027. Voordat stad Antwerpen een nieuw bestek uitschrijft voor de exploitatie van het deelfietsensysteem, wil ze eerst het huidige marktaanbod, de kosten en de beheersmogelijkheden onderzoeken. Daarom zal de stad open marktconsultaties houden. Daarbij kunnen mogelijk geïnteresseerde leveranciers via een vragenlijst hun inzichten verschaffen, en informatie geven over de werking van hun organisatie.
Hierbij ligt de focus op:
- Mogelijkheden om het systeem uit te breiden;
- Compacte stallingsmogelijkheden;
- Eventuele introductie van elektrische fietsen;
- Visie op de transitieperiode naar het nieuwe systeem;
- Courante tariefformules ten opzichte van de huidige tarieven;
- Voor- en nadelen van een systeem zonder vaste stallingsplaatsen (stations).
Voorwaarden nieuwe concessie
Daarnaast heeft de stad belangrijke voorwaarden geformuleerd waaraan het nieuwe deelfietsensysteem moet voldoen en/of bijdragen:
- De ambitie is en blijft een systeem met hoge gebruiksgraad, en dit in alle lagen van de bevolking;
- Het nastreven van een modal shift in Antwerpen en bij uitbreiding de Vervoerregio;
- Het behoud van het merk Velo: zowel het merk als de look-and-feel van de deelfietsen en stations zijn inmiddels iconisch geworden. Het nieuwe systeem moet verbetering brengen zonder het iconische aspect te verliezen;
- Een voor de gebruiker betaalbaar systeem, want het succes van Velo is deels te verklaren door de lage abonnementsprijs;
- Een systeem dat bijdraagt aan een ordelijk openbaar domein;
- Het systeem moet ook langere en gecombineerde verplaatsingen faciliteren, om de modal shift in de omliggende districten en ruimere Vervoerregio Antwerpen te realiseren.