KMSKA pakt uit met ambitieus expoprogramma in 2026 met internationale toppers als Antony Gormley, Philip Aguirre y Otegui en Ossip Zadkine

In 2026 brengt het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) belangrijke internationale namen. De grote solotentoonstelling van Antony Gormley wordt gevolgd door een expo van Philip Aguirre y Otegui en Ossip Zadkine. Samen met intieme presentaties in het prentenkabinet, de dynamische collectiepresentatie, het project KunstKrakers voor kinderen en jongeren en restauraties die live te volgen zijn, staat er een breed aanbod aan activiteiten gepland. De bruisende donderdagavonden van KMSKA LAAT blijven daarbij een vaste waarde.

Het expoprogramma in chronologische volgorde:

De val van Alva’s citadel. Beeld en herinnering in turbulente tijden

06.02.2026 – 17.05.2026 (prentenkabinet)

Het jaar wordt ingezet met een meeslepende expo in het prentenkabinet. Centraal staat een recent gerestaureerd schilderij uit de collectie van het KMSKA. Het toont hoe de inwoners van Antwerpen in 1577 de citadel afbraken, die enkele jaren eerder was gebouwd op initiatief van de gevreesde hertog van Alva. Wat op het eerste zicht lijkt op een levendig stadsgezicht, onthult bij nader inzien een verhaal over macht, manipulatie en kwakzalverij. De val van Alva’s citadel. Beeld en herinnering in turbulente tijden onderzoekt hoe geschiedenis niet alleen geschreven, maar ook geschilderd werd. Hoe kleurt kunst de herinnering aan het verleden? Wat onthouden we, wat niet en wie beslist wat we te zien krijgen?

Foto: Rik Klein Gotin

 

KunstKrakers. Ontdek het onzichtbare

28.03.2026 – 30.08.2026

Achter de collectiestukken van het KMSKA schuilen heel wat geheimen die niet meteen met het blote oog zichtbaar zijn. Het museum stelt als wetenschappelijke instelling het onderzoek naar het artistieke denk- en maakproces centraal binnen de museumwerking. De expo KunstKrakers nodigt jonge bezoekers uit om zelf in de rol van onderzoeker kruipen. Met behulp van technologische apparatuur zoals microscopen en UV-lampen, maar ook bestaande scans, kunnen ze aan de slag om de kunstwerken laag na laag te bestuderen en de mysteries onder het oppervlak te ontrafelen.

De speelse, interactieve tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met honderd scholieren en is geïnspireerd op een concept van het Rijksmuseum. Een boeiende kans, dus, voor kinderen van 8 tot 14 jaar om in school-of familieverband out-of-the-box te denken en te ervaren hoe kunst en wetenschap samenkomen. Maar ook oudere speurneuzen zijn welkom; de expo voorziet aangepaste kleuterkits en verdiepende pakketten voor jongeren en volwassenen, zodat iedere bezoeker de uitdaging kan aangaan om de kunstmysteries te kraken.

Foto: © Joshua d’ Hondt

 

Zingend rood. Topstukken van Ensor, Wouters en Schmalzigaug

11.04.2026 – 30.08.2026

James Ensor, Rik Wouters en Jules Schmalzigaug worden niet voor niets de Grote Drie van de Belgische moderne kleurkunst genoemd. Het zijn namen die blijven nazinderen, kunstenaars die het zachte impressionistische palet doelbewust achter zich lieten. Voor hen schuilde echte vernieuwing in het spel van licht en kracht, in kleuren die durven knallen. Schmalzigaug vroeg zich zelfs af waar het “zingend rood” van Rubens gebleven was in de moderne kunst, vastbesloten om zelf een meester van spectaculaire kleuren te worden.

 

Dat het KMSKA de grootste collectie van Ensor, Wouters én Schmalzigaug herbergt, vormt een uitgelezen vertrekpunt voor deze opmerkelijke expo. Zingend rood dompelt bezoekers onder in de vermiljoenroden, sprankelende blauwen en felle gelen van deze drie moderne meesters. De expo laat zien hoe hun frisse beeldtaal ontstond, maar ook welke rol die speelde in een kunstwereld in volle beweging. Bezoekers mogen zich verwachten aan een originele collectiepresentatie, aangevuld met enkele uitzonderlijke bruiklenen van de drie hoofdrolspelers. Naast deze topstukken schitteren ook werken van Rubens, De Braekeleer, Monticelli en Willem Paerels.

Foto: Rik Klein Gotink, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antw

 

Antony Gormley. Geestgrond

23.05.2026 – 20.09.2026

In Antony Gormley. Geestgrond gaat de Britse kunstenaar (°1950), een van de meest gerenommeerde hedendaagse beeldhouwers ter wereld, een uitdagende dialoog aan met de monumentale witte zalen in het KMSKA. Hij verkent er de wortels van zijn praktijk en onthult zijn nieuwste artistieke interesses. De tentoonstelling is samengesteld door de internationaal gelauwerde curator Carolyn Christov-Bakargiev, verantwoordelijk voor toonaangevende tentoonstellingen als de Biënnale van Sydney (2008), dOCUMENTA13 (2012) en de Biënnale van Istanbul (2015).

 

De tentoonstelling begint en eindigt niet bij de ingang maar verspreidt zich door het hele museum: langs de permanente collectie, over daken en drempels, en zelfs de omliggende straten in. Gormleys lichaamssculpturen worden onderdeel van het gebouw en reageren op de architectuur, de collectie en de bezoekers. De titel Geestgrond verwijst naar vruchtbare grond uit de ijstijd, maar draagt ook een symbolische laag: geest is de ziel, grond de aarde of oorsprong. Samen suggereren ze hoe het lichaam uit zijn wortels oprijst en hoe tijd en aanwezigheid zich met elkaar verweven. Het resultaat is een bijzondere solotentoonstelling die bezoekers uitnodigt om zowel de kern van Gormleys werk als de gelaagdheid van het museum te ontdekken in een unieke ontmoeting met kunst, ruimte en tijd.

Foto: Antony Gormley

 

Bert De Leeuw. Wat verschijnt, verdwijnt

05.06.2026 -20.09.2026 (prentenkabinet)

Honderd jaar geleden werd Bert De Leeuw (1926–2007) geboren op het Antwerpse Zuid. Deze zomer brengt het KMSKA hulde aan deze veelzijdige kunstenaar met een sfeervolle expo die zijn artistieke evolutie belicht: van zijn ruwe materieschilderijen en monumentale sculpturen tot installaties die leven, dood en verwondering oproepen. In de museumtuin komt zijn spel met cijfers en structuren tot leven in een reeks bronzen modules. De tentoonstelling eindigt met zijn late werk Similaun 3000, dat een bijzondere finale vormt. Laat je meevoeren door het rijke en verrassende oeuvre van deze zelfopgeleide kunstenaar. Met een scenografie ontworpen door zijn zoon Hendrik De Leeuw wordt de tentoonstelling niet alleen een artistieke ontdekkingstocht, maar ook een bijzonder persoonlijke ervaring.

Foto: KMSKA – Collectie Vlaamse Gemeenschap © SABAM Belgium, 2025, foto Sanne De Block

 

Philip Aguirre y Otegui

03.10.2026 – 17.01.2027

In het najaar presenteert het KMSKA een solotentoonstelling van de internationaal gerenommeerde Belgische kunstenaar Philip Aguirre y Otegui (°1961). De aandacht voor maatschappelijke nuances en het geloof in de universele kracht van kunst vormt een rode draad doorheen zijn oeuvre. Of sterker: de zoektocht naar schoonheid is voor hem zoals water en brood, een levensbehoefte. Uit zijn werk spreekt de hoop dat schoonheid kan bijdragen aan het verkleinen van maatschappelijke ongelijkheid.

 

Voor het KMSKA verkent Aguirre het spanningsveld tussen binnen en buiten, tussen veiligheid en onzekerheid. Hij doet dat met een verrassende mix van materialen, gaande van brons tot gerecupereerde olievaten. De tentoonstelling toont een rijke dwarsdoorsnede van zijn werk sinds de jaren 80 en zet volop in op monumentale sculpturen die in dialoog treden met subtieler werk op papier en kleinere beeldhouwwerken. Laat je meevoeren door een prikkelend spel met het museum als esthetisch toevluchtsoord waar kunst rust en ruimte kan bieden in een onrustige wereld.

Foto: © SABAM Belgium, 2025 © Foto Koen de Waal

 

Guy Vandenbranden (werktitel)

16.10.2026 – 17.01.2027 (prentenkabinet)

In het prentenkabinet staat vanaf oktober het werk van Guy Vandenbranden (1926–2014) centraal. Bezoekers kunnen zich verdiepen in de uitgebreide evolutie van de Belgische constructivist. Zo wordt zijn vroege overgang van figuratie naar abstractie geschetst, geïnspireerd door Klee, Mondriaan en Vasarely. Daarnaast komen zijn krachtige monochrome doeken en sculpturen aan bod, net als zijn latere, meer kleurrijke experimenten met lakverf.

 

De tentoonstelling belicht niet alleen Vandenbrandens artistieke vernieuwing, maar toont ook zijn hechte banden met internationale avant-garde groepen zoals Art AbstraitFormes en de Zero-beweging. Een uitzonderlijke kans om te ontdekken hoe zijn vriendschappen met onder meer Jef Verheyen, Lucio Fontana, Piero Manzoni en Francois Morellet bepalend waren voor zijn oeuvre en hem in een breed internationaal netwerk plaatsen.

Foto: © Estate Guy Vandenbranden  Callewaert Vanlangendonck Gallery

 

Ossip Zadkine (werktitel)

31.10.2026 – 18.04.2027

Het KMSKA sluit 2026 af met een omvangrijke ode aan Ossip Zadkine (1888–1967). De wereldberoemde beeldhouwer had een uitzonderlijke band met België, en in het bijzonder met Antwerpen. Zijn Belgische netwerk van galeristen, kunstcritici, verzamelaars en bevriende kunstenaars vormden een wipplank naar zijn internationale carrière en roem. De tentoonstelling belicht deze Belgische connectie aan de hand van Zadkine’s veelzijdige productie. Daarnaast kunnen bezoekers zich verdiepen in het werk van zijn vrouw Valentine Prax, maar ook van kunstenaars uit de Parijse avant-garde zoals Modigliani, Chagall en Lipchitz en de belangrijkste Vlaamse expressionisten. Het KMSKA bezit negen werken van zijn hand, waaronder het expressieve De ellende van Job, dat Zadkine zelf aan het museum schonk.

Foto: KMSKA – Collectie Vlaamse Gemeenschap © SABAM Belgium, 2025, foto Sanne De Block

 

Het KMSKA, een podium voor creativiteit

In het voorjaar van 2026 pakt het KMSKA uit met nog twee bijzondere museale projecten:

 

Bezoekers kunnen van 30 april t.e.m. 10 mei genieten van de eerste editie van een exclusieve integratie van bloemen op zaal. In KMSKA in volle bloei laat een gevarieerde selectie bloembinders zich inspireren door de museumcollectie. Het resultaat? Een originele dialoog tussen bloemen en kunst, tussen oude en moderne meesters en tussen geur en kleur.

 

Het KMSKA zal ook het modejaar rond de Antwerpse Zes mee in de kijker zetten met de expo Meesterlijke silhouetten. Van 4 juni t.e.m. 8 november gaan jonge ontwerpers de dialoog aan met de oude meesters en tonen ze hun artistieke creaties in de museumzalen. Meer info over beide projecten volgt binnenkort.

 

Doorlopend in het KMSKA

Met de restauratie van Rubens’ altaarstuk Aanbidding door de Koningen is het tweede luik van Studio Rubens van start gegaan. Het symboolstuk van het museum zal diepgaand onder handen worden genomen, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek in partnerschap met de Universiteit Antwerpen. Bezoekers kunnen opnieuw het hele proces van dichtbij volgen. De restauratie wordt verwacht klaar te zijn in 2027, net op tijd voor het feestelijke Rubensjaar ter ere van de 450ste verjaardag van de oude meester. Naar aanleiding hiervan vindt in het KMSKA ook de tentoonstelling Rubens en de wereld plaats, ontwikkeld in samenwerking met het Rubenshuis.

Ook in 2026 bruist het museum op donderdagavond. Tijdens de nocturnes van KMSKA LAAT kunnen bezoekers verdieping, verwondering en kunstzinnige ontspanning opzoeken in de museumzalen dankzij artistieke installaties, dans-, muziek- of theatervoorstellingen.

Tot slot draagt het brede aanbod aan museale activiteiten als vanouds bij tot de beleving van jonge én oude bezoekers. Van inspirerende rondleidingen en museumtours tot creatieve workshops, een spannende escape game, boeiende curator en artist talks en veel meer, in het KMSKA valt er altijd meer te beleven en meer te ontdekken.

2026 wordt een jaar vol kleur, verbeelding en internationale exposure.

 

Meer info op kmska.be

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.