Nieuw onderzoek toont: smaak, prijs en beleving bepalen de keuze – niet het klimaatargument
Vlaming kiest op festivals steeds vaker voor de veggie/vegan optie: duurzame catering verovert in snel tempo de festival- en eventsector. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het onderzoekscentrum Publieke Impact van de Karel de Grote Hogeschool (KdG). “Bezoekers blijken veel ontvankelijker voor plantaardige gerechten dan vaak wordt aangenomen, maar niet om de redenen die je zou verwachten. Smaak, variatie en prijs maken het verschil – klimaat veel minder”, vertelt onderzoeker Maud Peeters. Het onderzoek onthult een reeks opvallende inzichten over het eetgedrag van Vlamingen op evenementen.
Smaak primeert
96% kiest in eerste instantie voor wat lekker is. Meer dan één op drie bezoekers heeft geen uitgesproken voorkeur voor vlees, vis of veggie. “Die grote groep twijfelaars vormt een enorme kans voor organisatoren die hun aanbod willen verduurzamen. Ook prijs, portiegrootte en wachtrijen wegen zwaar door, klimaatargumenten pas veel later”, aldus de onderzoeker.

Plantaardig populairder dan gedacht
Uit het onderzoek blijkt dat 14% vaak tot altijd kiest voor vegetarisch of vegan op evenementen. Maud Peeters: “Dat is aanzienlijk meer dan het aantal vegetariërs in Vlaanderen. Toch blijft prijs een drempel: 37% vindt plantaardige gerechten te duur. En onbekend maakt onbemind – maar dat kan worden doorbroken. Maar liefst 70% van de bezoekers geeft aan vaker plantaardig te kiezen als ze gerechten kunnen proeven vooraleer te bestellen.”
Labels schrikken af
De vermelding ‘vegetarisch’ of ‘vegan’ doet mensen sneller afhaken. Die labels kunnen contraproductief werken. “Festivals zijn plekken waar plezier en beloning centraal staan: bezoekers gunnen zichzelf iets meer. Daardoor werken klassieke duurzaamheidsboodschappen vaak weinig overtuigend. Succesvolle plantaardige keuzes ontstaan vooral wanneer organisatoren inzetten op smaak, gemak en verleiding”, stelt de onderzoeker.
Angst om te verduurzamen is onterecht
Catering is – na mobiliteit – de grootste CO₂-bron van festivals, vooral door het gebruik van dierlijke producten. Maud Peeters: “Organisatoren willen verduurzamen, maar vrezen negatieve reacties van het publiek. Dit onderzoek toont dat die angst vaak onterecht is. Plantaardige opties scoren wél, zolang ze gepresenteerd worden als aantrekkelijk, smaakvol en gemakkelijk – zonder moraliserende boodschappen.”
Voor het onderzoek werden organisatoren van onder meer Paradise City, Horst, Sfinks, Rock for Specials, Extrema Outdoor en Stroom geïnterviewd. Daarnaast werden 754 Vlamingen representatief bevraagd.
Festivals zijn belangrijke trendsetters
Festivals bepalen mee wat toekomstmuziek wordt. Wat daar aanslaat, sijpelt door naar het brede publiek. De studie onderstreept dat plantaardige gerechten zowel duurzaamheid als beleving versterken. De sleutel ligt in aantrekkelijke, smaakvolle en toegankelijke gerechten – niet in belerende communicatie. Organisatoren die de juiste nudges inzetten, kunnen duurzame keuzes versterken zonder in te boeten aan sfeer of festivalplezier.
Foto: Beelden Paradise City Festival ©William Deboulle












