Stad Antwerpen keurde een reeks nieuwe maatregelen goed om de verkeersveiligheid van de Belgiëlei en de wijk aan de noordkant ervan, Klein-Antwerpen, te verbeteren. Om doorgaand verkeer in die wijk te beperken worden op de Belgiëlei en omgeving enkele infrastructurele aanpassingen doorgevoerd. Die worden nog ter advies voorgelegd aan het districtscollege van district Antwerpen. De werken starten ten vroegste in 2026.
Op basis van verkeersstudies werd vastgesteld dat een aanzienlijk deel van het gemotoriseerd verkeer in de wijk Klein-Antwerpen geen herkomst of bestemming heeft in de wijk zelf. In de Lange Leemstraat, in het bijzonder ter hoogte van het kruispunt met de Sint-Vincentiusstraat en de Isabellei, werd de hoogste concentratie van sluipverkeer vastgesteld.
De studies tonen aan dat infrastructurele ingrepen op de Belgiëlei en de ruime omgeving nodig zijn om de verkeersveiligheid op het genoemde kruispunt te verbeteren. Die ingrepen moeten het gemotoriseerd verkeer langer op de grotere stadswegen te houden, zonder de straten op wijkniveau te belasten. Tegelijk worden kruispunten infrastructureel aangepakt voor een maximaal conflictvrije verkeerslichtenregeling.
De belangrijkste maatregelen zijn:
- Aanpassing van de ovonde op Belgiëlei tot volwaardige rotonde:de ‘ovonde’ wordt vervolledigd ter hoogte van de Charlottalei/Nerviërsstraat. De rotonde krijgt een nieuwe lichtengeregelde oversteekplaats voor voetgangers en fietsers, en een nieuwe doorgang over de middenberm voor gemotoriseerd verkeer. Ook zullen de rijstroken en rijstrookverdelingen op de ovonde worden geoptimaliseerd, voor een betere leesbaarheid;
- Afsluiting middenberm Belgiëlei:door de middenberm van de Belgiëlei ter hoogte van de Lange Leemstraat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, wordt sluipverkeer door de woonwijken ontmoedigd. Hulpdiensten en kruisend tramverkeer hebben wel doorgang.
- Aparte afslagstroken en fietsoversteekplaatsen:ter hoogte van de kruispunten van de Isabellalei, Lange Leemstraat en Haringrodestraat met de Belgiëlei worden er afslagstroken voor autoverkeer en aparte comfortabele fietsoversteekplaatsen gecreëerd, zodat de kruispunten conflictvrij geregeld kunnen worden.
- Aanpassing kruispunt Mechelsesteenweg:het grote kruispunt van de Belgiëlei met de Mechelsesteenweg wordt op termijn aangepast: er komt op de Mechelsesteenweg staduitwaarts een aparte strook om linksaf te slaan richting Belgiëlei. Daardoor wordt de verkeersstroom beter geregeld, en ontstaat er een alternatief voor het verkeer door de wijk. Deze maatregel wordt meegenomen in de studie van de omgeving van het Albertpark.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Aan deze ingreep gaat heel wat studiewerk vooraf. Specifiek voor de wijk Klein-Antwerpen vermijden we hierdoor sluipverkeer, we verbeteren de verkeersveiligheid en de doorstroming, en we doen dit zonder te knippen en plakken.”
Verder verloop
De voorgestelde aanpassingen worden nu verder onderzocht en verfijnd, met ontwerpend onderzoek en doorrekening met een verkeersmodel. Zo brengt de stad de verwachte impact en voordelen in kaart. Ook worden deze aanpassingen nog ter advies voorgelegd aan het districtscollege van district Antwerpen. Van zodra deze stappen zijn afgerond, worden de werken ingepland. Ze starten ten vroegste in 2026.
Plan: Stad Antwerpen