Afzinken zesde tunneldeel Scheldetunnel gaat door op 14 november

De bouw van de Scheldetunnel gaat gestaag verder. Op vrijdag 14 november* beginnen bouwheer Lantis en aannemer TM COTU** met het afzinken van het zesde van acht tunneldelen. Net als bij eerdere operaties gaat dit gepaard met een plaatselijke stremming van de Schelde. Wat wel bijzonder is: dit keer moet ook de stoomboot van Sinterklaas zich daarop organiseren. Op 15 november zal hij met zijn reisgezelschap via een andere route aankomen op het Steenplein. 

Oefening baart kunst

Vijf van de acht tunneldelen liggen inmiddels op de bodem van de Schelde. Toch blijft elke afzinkoperatie een technisch hoogstandje. “De techniek staat helemaal op punt,” zegt Gert Osselaer, Directeur Operaties bij bouwheer Lantis. “Het vijfde tunneldeel ligt op slechts één millimeter van zijn vooraf berekende positie.” Dat is bijzonder indrukwekkend, zeker gezien de toegelaten speling van 35 millimeter op een tunneldeel van 160 meter lengte.

“Elke operatie blijft natuurlijk uniek door de locatie en de invloed van getijden en stroming in de Schelde,” gaat Osselaer verder. “Ook dit zesde deel vraagt uiterste precisie en aandacht.” De werken vinden plaats tijdens doodtij, wanneer het verschil tussen hoog- en laagwater minimaal is en de stroming in de rivier het best beheersbaar blijft.

Even recapituleren

Het tunneldeel wordt eerst vanuit de Antwerpse haven naar de afzinklocatie gesleept en daar met behulp van sleepboten en zes lierdraden exact boven zijn eindpositie gebracht. De lierdraden, verankerd op beide oevers, sturen het element centimeter per centimeter in positie. Zodra het tunneldeel stabiel ligt, worden de ballasttanks gevuld met water zodat het gecontroleerd kan zinken. Twee afzinkcatamarans houden het element tijdens deze fase in balans, terwijl ingenieurs vanuit de controlekamer elke beweging in real time opvolgen via GPS en meetsensoren.

Zodra het zesde tunneldeel op de steunpunten in de bodem landt, wordt het hydraulisch tegen de aansluiting van tunneldeel vijf gedrukt. Een rubberen voegprofiel zorgt voor een waterdichte verbinding. Tot slot wordt de ruimte onder het tunneldeel gevuld met een zandmengsel, zodat het stevig verankerd ligt op de bodem van de Schelde. De werkzaamheden duren nog het hele weekend.

Afzinkoperatie in vaarwater van Sinterklaas

Tijdens het afzinken is de Schelde zoals altijd plaatselijk gestremd voor alle scheepvaart. Dit keer krijgt ook een heel bijzonder schip daarmee te maken: de stoomboot van Sinterklaas. Op zaterdag 15 november moet de Goedheiligman zijn koers aanpassen om het Steenplein te bereiken. In plaats van de gebruikelijke route zal de stoomboot uitzonderlijk vanuit het zuiden naar het ponton varen.

Scheldetunnel maakt Ring mee rond  

De Scheldetunnel is een cruciale schakel in de Oosterweelverbinding en biedt een derde Scheldekruising in Antwerpen van het Sint-Annabos op Linkeroever tot het gebied van het Noordkasteel op de rechteroever. Daar sluit de tunnel aan op het toekomstige Oosterweelknooppunt.

De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.

*De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van heel wat factoren zoals weer, wind, stroming en getijden.

**TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.

Foto: Lantis

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.