Provinciale scholen doorbreken de trend: leerlingen kiezen voor STEM

Terwijl het aantal STEM-leerlingen in Vlaanderen daalt tot het laagste niveau in tien jaar, blijft het provinciaal onderwijs in de provincie Antwerpen stabiel, met zelfs een lichte stijging. In 2025 volgen 1.523 van de 5.291 provinciale leerlingen een STEM-richting, tegenover 1.504 vorig schooljaar.

Onze provinciale scholen bewijzen dat investeren in STEM loont,” stelt Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor Provinciaal Onderwijs Antwerpen. “Terwijl we een dalende trend vaststellen in gans Vlaanderen, blijven wij vooruitgaan. Dat is geen toeval, maar het resultaat van consequente investeringen in moderne infrastructuur zoals labo’s en garages, en innovatieve leermiddelen zoals waterstofgeneratoren. Wie jongeren laat ervaren wat techniek en wetenschap in de praktijk betekenen, wekt vanzelf hun enthousiasme.

Sterke groei in verschillende STEM-opleidingen

De lichte algemene stijging wordt gedragen door enkele succesvolle STEM-opleidingen die het voorbije jaar sterk aan populariteit wonnen.

Zo zagen onder meer het 7de jaar ‘Chemische Procestechnieken’ in PTS Boom, ‘Elektrische installaties’ (3de graad arbeidsmarktfinaliteit) in PITO Stabroek, en ‘Biotechnologische en Chemische STEM-wetenschappen’ (3de graad doorstroomfinaliteit) in AVANT hun leerlingenaantal duidelijk toenemen.

Dat zijn opleidingen die jongeren meteen uitzicht bieden op werk in innovatieve sectoren. De chemie, de energietechnieken en de biotechnologie staan te springen om technisch talent. De provinciale scholen spelen daar doelbewust op in.

Van autotechniek tot waterstof en chemie

De provincie Antwerpen investeert gericht in moderne leeromgevingen die jongeren voorbereiden op de jobs van morgen.

Zo kreeg PTS Boom recent vernieuwde garages voor de opleiding ‘Voertuigtechnieken’. Leerlingen leren er werken met de nieuwste diagnoseapparatuur en elektrische aandrijvingen.

Daarnaast beschikt de school sinds kort over een didactisch model van een waterstofgenerator, ontwikkeld door Atlas Copco. Dankzij inkijkdeuren kunnen leerlingen van dichtbij zien hoe een waterstofinstallatie werkt. Zo ontdekken ze de energie van de toekomst in een veilige leeromgeving.

Ook in PITO Stabroek krijgt STEM een stevige impuls. Daar werd onlangs nog een industriële extractie- en destillatietoren geïnstalleerd in het labo, met steun van BASF, SIRA vzw en Evonik. De installatie simuleert een echt chemisch zuiveringsproces met veilige producten en laat leerlingen werken volgens dezelfde procedures als in de industrie.

Dankzij partners zoals Atlas Copco en BASF brengt het provinciaal onderwijs de praktijk letterlijk de klas in. De leerlingen leren werken met dezelfde technologieën als in bedrijven, in een veilige leeromgeving. Dat geeft hen een voorsprong op de arbeidsmarkt en versterkt de samenwerking met de sector.

Onderwijs en bedrijven: een echte win-win

De provincie Antwerpen kiest bewust voor nauwe samenwerking tussen de provinciale scholen en de bedrijfswereld. Die samenwerking stoomt leerlingen niet enkel klaar voor de arbeidsmarkt, maar brengt hen er ook letterlijk mee in contact.

“Samenwerkingen met bedrijven zijn een echte win-winsituatie,” besluit Luk Lemmens. “Onze leerlingen leren werken met de technologie van morgen, terwijl bedrijven kunnen rekenen op jongeren die klaar zijn voor de toekomst. Zo blijft het provinciaal onderwijs een sterke motor voor de Vlaamse economie.”

Foto: Copyright: Provincie Antwerpen

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.