Topstuk uit Museum Hof van Busleyden nu te zien in tentoonstelling in Washington

Crucifix van Maria Faydherbe reist naar National Museum of Women in the Arts

Vorige week opende in het National Museum of Women in the Arts in Washington de tentoonstelling Women Artists from Antwerp to Amsterdam, 1600-1750. Eén van de kunstwerken die er tot begin 2026 te zien zal zijn, is Crucifix van Maria Faydherbe, een topstuk uit de collectie van Museum Hof van Busleyden.

Kunst-en-vliegwerk
Twee weken geleden stak Crucifix van Maria Faydherbe (1587-1643) de Atlantische Oceaan over. Het houten Christusbeeldje, sinds 2023 erkend als Vlaams Topstuk, werd in een op maat gemaakte transportkist en onder begeleiding van Hoofd Collectie & Tentoonstellingen Hannah Thijs naar Washington gevlogen.

Daar schittert het beeldhouwwerk van 26 september 2025 tot 11 januari 2026 in Women Artists from Antwerp to Amsterdam, 1600-1750. Met deze nieuwe tentoonstelling belicht het National Museum of Women in the Arts (NMWA) de cruciale rol van vrouwen in het artistieke leven van de Lage Landen in zeventiende en achttiende eeuw.

“Het gebeurt niet vaak dat een kunstwerk uit onze collectie als bruikleen naar de andere kant van de wereld reist”, vertelt schepen van Erfgoed Greet Geypen. “Maria Faydherbe is één van de oudste bekende vrouwelijke beeldhouwers in de Europese kunstgeschiedenis. Ze is ook de eerste die haar werk met haar volledige naam signeert. Ze mocht dan ook niet ontbreken op deze prestigieuze tentoonstelling in Washington rond onze vrouwelijke kunstenaars uit Vlaanderen en Nederland. Dat Maria Faydherbe leefde en werkte in Mechelen, maakt ons als stadsgenoten natuurlijk extra trots.”

Een vrouw in een mannenwereld
Het NMWA is een pionier in onderzoek naar en tentoonstellen van historische vrouwelijke kunstenaars. Met Women Artists from Antwerp to Amsterdam, 1600-1750 brengt het museum werken van meer dan veertig Vlaamse en Nederlandse vrouwelijke kunstenaars uit die tijd samen in Washington.

“Maria Faydherbe was een uitzonderlijke stem in het zeventiende-eeuwse Mechelen. Ze was zo overtuigd van haar eigen vakkennis dat ze openlijk de strijd aanging met haar mannelijke vakgenoten,” zegt Hannah Thijs, Hoofd Collectie & Tentoonstellingen. “Met dit crucifix toont ze niet alleen haar meesterschap, maar ook haar zelfbewuste positie als kunstenaar: op de achterzijde van het lendendoek van Christus plaatste ze haar signatuur ‘Maria Faydherbe me fecit’. Dat ze haar naam op het achterwerk van Christus aanbrengt, is zowel gedurfd als symbolisch – het onderstreept haar ambitie om zichtbaar aanwezig te zijn in een domein dat doorgaans door mannen werd gedomineerd.”

Wie niet in Washington geraakt, kan in het voorjaar van 2026 gelukkig ook naar Gent afzakken. Het NMWA werkt voor deze tentoonstelling samen met het Museum voor Schone Kunsten Gent. Het merendeel van de werken zal daar van 7 maart tot en met 31 mei 2026 te zien zijn in de expo Onvergetelijk. Vrouwelijke Kunstenaars van Antwerpen tot Amsterdam, 1600-1750. Vanaf de zomer van ’26 is het beeldhouwwerkje opnieuw te zien in Thuis in Bourgondisch Mechelen, de vaste opstelling van Museum Hof van Busleyden.

Foto: Copyright beelden: artinflanders.be, Cedric Verhelst
Zaalzicht: © Sophie Nuytten

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.