Starterspakket-on-tour van KdG Hogeschool succesvol gelanceerd
Met het Starterspakket-on-tour ondersteunt de Karel de Grote Hogeschool (KdG) nieuwe leerkrachten zonder pedagogisch diploma én hun mentoren in secundaire scholen. “We bieden dit als enige hogeschool aan en maken echt het verschil. Vorig jaar liep er een pilootproject, nu zijn we officieel gestart”, vertelt Bjorn Anthierens, docent en Samen Opleiden-coördinator zij-instromers aan KdG.
Docenten van de lerarenopleiding trekken op vraag van scholen naar de werkvloer om inspirerende workshops en coaching te geven. “We ondersteunen startende leraren in didactiek en pedagogie en brengen zo de expertise van onze opleiding rechtstreeks binnen in de school. Tegelijk verlichten we de taak van de vaak overbelaste mentoren”, legt de docent uit.
Vanaf 26 augustus organiseert de lerarenopleiding secundair onderwijs van KdG een reeks workshops op secundaire scholen in de provincie Antwerpen.
Bjorn Anthierens licht toe: “Dankzij de middelen uit de Engagementsverklaring van Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir kunnen we onze partnerscholen een voordelig tarief aanbieden. Die Engagementsverklaring versterkt niet alleen de onderwijskwaliteit, maar helpt tegelijk ook het lerarentekort aan te pakken. KdG speelt daarin een cruciale rol: we werken nauw samen met scholen in de regio, brengen hun noden en wensen beter in kaart en delen onze expertise met mentoren, directieleden en vooral met startende leerkrachten. De interesse is groot: er staan al tien workshops ingepland en de inschrijvingen blijven binnenkomen.”
Er is nog steeds veel uitval bij startende leerkrachten. Klasse meldt dat 28% van de zij-instromers die tussen 2019 en 2021 startten een jaar later het onderwijs verlieten. “Zij worstelen bijvoorbeeld met uitdagingen op het vlak van klasmanagement, werkdruk of tijdsbeheer. Ze zijn zoekende in hun manier van lesgeven, in relaties met leerlingen en collega’s opbouwen, en moeten wennen aan de schoolcultuur en verwachtingen,” aldus de coördinator.
KdG ontwikkelde een traject dat aansluit bij de unieke noden van de starters, de school of de scholengemeenschap. “Het traject bestaat uit verschillende bouwstenen, bijvoorbeeld rond effectieve didactiek of klasmanagement. Input die ze meteen in de praktijk kunnen toepassen en we bieden hen concrete tools aan om te groeien als leerkracht. Ze kunnen ook rekenen op individuele begeleiding met lesbezoeken en supervisie.”
Bjorn Anthierens: “Om het samen opleiden te kunnen realiseren, kiezen we voor de uitbouw van structurele en duurzame partnerschappen tussen onze lerarenopleiding en onderwijsinstellingen.”