Van vrijdag 29 augustus om 22u tot zondag 31 augustus om 8u is de capaciteit op de Antwerpse Ring richting Nederland beperkt ter hoogte van het Sportpaleis. Overdag zijn er twee rijstroken beschikbaar, ’s nachts slechts één. Lantis, bouwheer van de Oosterweelverbinding, voert dan werken uit tussen de afrit Deurne en het Sportpaleis (AFAS Dome) op de R1 richting Nederland, als voorbereiding op de aanleg van het oostelijke deel van de Bypass – de tijdelijke snelweg. Deze Bypass vangt tijdens de Oosterweelwerken het verkeer op en opent eind oktober in noordelijke richting. De hinder wordt zoveel mogelijk beperkt door de werken enkel in het weekend uit te voeren. Kijk voor actuele info en alternatieve vervoersopties op www.slimnaarantwerpen.be.
De Bypass is van groot belang voor de verdere realisatie van de Oosterweelverbinding. De tijdelijke snelweg – de Bypass – zorgt ervoor dat het verkeer tijdens de latere afbraak van het viaduct van Merksem zoveel mogelijk op de snelweg blijft en uit de woonwijken wordt geleid. Zo verzekert de Bypass de mobiliteit in en rond Antwerpen tijdens deze ingrijpende transformatie. Dit weekend worden enkele betonnen veiligheidsstootbanden (vangrails) verplaatst op het huidige viaduct, zodat later de Bypass hierop kan aansluiten. De daadwerkelijke afbraak van het viaduct van Merksem start pas eind dit jaar.
De werkzaamheden in het weekend van vrijdag 29 tot zondag 31 augustus verlopen in fases:
- Vrijdag 29 augustus van 22.00 uur tot 23.00 uur: Vanaf de afrit Deurne is er één rijstrook ingenomen op de R1 richting Nederland. Er blijven twee rijstroken beschikbaar.
- Nacht van vrijdag 29 augustus op zaterdag 30 augustus, van 23.00 uur tot 5.00 uur: We nemen een extra rijstrook in op de R1 richting Nederland. Er blijft één rijstrook beschikbaar.
- Zaterdag 30 augustus van 5.00 uur tot 00.00 uur: Er is opnieuw één rijstrook ingenomen op de R1 richting Nederland. Er zijn twee rijstroken beschikbaar.
- Nacht van zaterdag 30 op zondag 31 augustus, van 00.00 uur tot 6.00 uur: We nemen weer een extra rijstrook in op de R1 richting Nederland. Er blijft één rijstrook beschikbaar.
- Zondag 31 augustus van 6.00 uur tot 8.00 uur: Er is er opnieuw één rijstrook ingenomen op de R1 richting Nederland. Er blijven twee rijstroken beschikbaar.
Op zondag 31 augustus om 8.00 uur zijn de werken klaar en worden alle rijstroken op de R1 richting Nederland weer opengesteld.
Eerste deel Bypass in gebruik eind oktober
Eind oktober 2025 wordt het eerste deel van de Bypass opengesteld. Richting Nederland kunnen automobilisten dan gebruikmaken van de tijdelijke snelweg tussen het Sportpaleis en het knooppunt Antwerpen-Noord (E19 x A12).
Voor de Bypass klaar is om de eerste weggebruikers te ontvangen, zijn er nog enkele werken nodig. Zo worden er betonnen veiligheidsstootbanden (vangrails) geplaatst die de rijrichtingen afbakenen en plaatst de aannemer verkeerslussen in het wegdek om later telgegevens te verzamelen. Het wegdek moet daarnaast nog voorzien worden van een toplaag in geluidsarme asfalt. Als laatste stap voor de tijdelijke snelweg in dienst gaat, geeft Lantis het stokje door aan AWV. Zij testen in oktober een laatste keer of de Bypass klaar is voor de openstelling. Zo controleren ze of de weginfrastructuur, de verkeerssignalisatie en verlichting voldoet.
In de zomer van 2026 rijdt het verkeer richting Nederland ook op het oostelijke deel van de Bypass. De Bypass blijft in gebruik tot het einde van de Oosterweelwerken. Zodra de verdiepte Ring volledig klaar is, wordt de tijdelijke snelweg weer afgebroken.
Nieuwe verdiepte Ring
Van zodra het eerste deel van de Bypass klaar is, start de afbraak van het bestaande viaduct en de bouw van de tunnels en sleuven voor de nieuwe verdiepte Ring. Vanaf 2033 rijd je dan over een gloednieuwe Ring en kan de Bypass weer verdwijnen. Zo komt er meer ruimte voor parken en groen en kunnen zowel bewoners als bezoekers genieten van een gezondere leefomgeving.
Noot: Elke omwisselfase in een groot bouwproject zorgt voor een gewijzigde verkeerssituatie en dus hinder. Om deze hinder te beperken, investeert Lantis al 10 jaar in tientallen kilometers nieuwe fietspaden, een uitgebreid e-bike Donkey netwerk en in de vernieuwing van 7 bestaande en de aanleg van 3 extra park & rides om zo ook alternatieve vervoerswijzen mogelijk te maken en te stimuleren. Tijdens de voorbereidende werken voor de ingebruikname van de tijdelijke snelweg (de Bypass) raden we aan alle vervoersopties na te gaan via slimnaarantwerpen.be. Voor automobilisten is het verstandig rekening te houden met extra reistijd.
Foto: Oosterweelverbinding