Laus Polyphoniae ontketent middeleeuwse magie in Antwerpen

Allesbehalve een vanzelfsprekend thema dit jaar – middeleeuwse muziek – en toch wist Laus Polyphoniae 2025 vanaf dag één volle zalen te lokken. Nog tot en met zondag 31 augustus toont AMUZ (Festival van Vlaanderen Antwerpen) hoezeer dit festival een breed publiek blijft prikkelen met weldoordachte en avontuurlijke keuzes. Als enige festival ter wereld dat volledig is gewijd aan de polyfonie positioneert Laus Polyphoniae Antwerpen internationaal op de kaart als hét referentiepunt voor de tijdsgetrouwe uitvoering van muziek van eeuwen geleden. 

Oude muziek was zelden zo intens te ervaren als tijdens het openingsweekend van Laus Polyphoniae 2025. Met concerten die de verbeelding over de middeleeuwen tartten en een publiek dat zich liet meevoeren naar de 12de tot vroege 15de eeuw, opende het festival op vrijdag 22 augustus met een muzikale en akoestisch meerstemmige rijkdom die de toon zet voor een uitzonderlijke editie. Met Ars antiqua – Ars nova – Ars subtilior, Muziek uit de tijd van de kathedraalbouwers (1140-1440) staat muziek centraal die ontstond in directe dialoog met de architectuur van haar tijd en die nu, bijna duizend jaar later, opnieuw mag schitteren.

Start in schoonheid
Het openingsconcert op vrijdagavond zette meteen de toon: de topzangers van Huelgas Ensemble onder leiding van Paul Van Nevel brachten fascinerend repertoire van de Notre-Dameschool. In een uitverkochte Handelsbeurs hoorde het publiek ademloos toe, en dankzij de live-uitzending op Klara konden nog tienduizenden luisteraars mee genieten.

Zaterdagavond volgde eenzelfde betovering: in de prachtige Sint-Andrieskerk nam PER-SONAT de luisteraars mee naar een intrigerende en unieke klankwereld, terwijl Ensemble Micrologus in AMUZ herinnerde aan de uitbundige, levendige kant van de verhalende middeleeuwen.

Ook de jonge garde liet zich niet onbetuigd. Tijdens de International Young Artist’s Presentation brachten zes geselecteerde ensembles frisse en vernieuwende perspectieven op eeuwenoude muziek. Hun concerten waren het resultaat van een intensief participatief traject: via de coaching door Lore Binon en Peter Van Heyghen kwamen hun lef en creativiteit nog sterker naar voren, wat resulteerde in uiterst verfijnde concerten. Het succes van het IYAP-dagticket laat zien hoe groot de nieuwsgierigheid is naar de stemmen van morgen, terwijl het uitzonderlijke niveau van de deelnemende ensembles bewijst dat hun talent veelbelovend is.  Dankzij de gastvrijheid van enkele tientallen gastgezinnen kregen de jonge musici bovendien de kans om zich tijdens hun verblijf in het Antwerpse stadsweefsel te nestelen.

Nog zoveel moois in het verschiet
De komende dagen schitteren internationale topensembles op de podia: Hespèrion XXI onder leiding van Jordi Savall, Gothic Voices, Contre le Temps,  graindelavoix, Sollazzo Ensemble, Alla francesca jeune ensemble, Le Miroir de Musique en Ensemble Arborescence. Het programma is rijk en veelzijdig: van middeleeuwse liefdeslyriek tot Mariadevotie, en van Vlaamse meesters tot Italiaanse avant-garde uit de 14de eeuw. Op donderdag 28 augustus neemt tenor Achim Schulz – de beoogde opvolger van Paul Van Nevel – de leiding en voert hij Huelgas Ensemble door de betoverende wereld van de ars nova.

“De grote publieksopkomst is hartverwarmend en toont dat oude muziek vandaag meer dan ooit iets essentieels te bieden heeft, iets dat rechtstreeks tot ons hart spreekt en naar de kern van ons menselijke bestaan gaat,” zegt Bart Demuyt, algemeen en artistiek directeur van AMUZ. “Waar mensen elkaar werkelijk ontmoeten, op het podium of daarrond, daar zien we steeds opnieuw zinvolle connecties ontstaan – niet alleen op muzikaal, maar ook op menselijk vlak.” 

Foto: Amuz

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.