Het privéarchief van Henry Le Bœuf en zij echtgenoot Louise Le Bœuf -Thys werd onlangs aangekocht door de Koning Boudewijnstichting (Marie-Jeanne Dauchy Fonds), op gezamenlijk initiatief van Bozar en KBR. Deze archieven werden bij de KBR ondergebracht voor bewaring, studie en promotie.
Dat de naam van deze Brusselse prominente figuur nu vooral geassocieerd wordt met de grote concertzaal van Bozar, is geen toeval.
Als advocaat van opleiding, en muziekliefhebber en pianist in zijn vrije tijd, was Henry Le Bœuf (1874-1935) muziekcriticus en lid (en zelfs oprichter) van verschillende instellingen, waaronder de Dispensaire des artistes (1915) en de Commission de surveillance du Conservatoire royal de musique de Bruxelles (1919). In 1919 werd hij directeur van de Société des Concerts Populaires, en richtte hij het César Franck koor op (1922).
Vanaf 1922 was hij stichtend lid van het Paleis voor Schone Kunsten van Brussel, waarvan hij één van de leidende figuren en de directeur was tot aan zijn dood in 1935. In 1927 richtte hij daar de Filharmonische Vereniging op.
Het door de Koning Boudewijnstichting aangekochte archief bevat de uitgebreide briefwisseling tussen Henry Le Bœuf en zijn echtgenote Louise Thys, alsook brieven van kunstenaars en van zijn vriendin Koningin Elisabeth.
Er zijn ook autografe geschriften over muziek, sommige gepubliceerd en andere ongepubliceerd, verschillende iconografische documenten en een album dat werd gemaakt naar aanleiding van een evenement ter ere van Henry Le Bœuf op 2 mei 1926.
In dit album worden de handtekeningen van de leden van de “Fondation Henry Le Bœuf”, opgericht ter gelegenheid van dit eerbetoon, gevolgd door autografe berichten van beroemde componisten zoals Paul Dukas, Joseph Jongen, Darius Milhaud, Maurice Ravel, Serge Prokofiev, Francis Poulenc en Arthur Honegger.
Deze uitzonderlijke acquisitie past perfect in de missie van het Marie-Jeanne Dauchy Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, dat zich inzet voor de bewaring, het behoud, de bescherming, het herstel en de valorisatie van het Brussels cultureel erfgoed. Het is een ideale gelegenheid om onze kennis van de Belgische cultuurgeschiedenis van het einde van de 19e eeuw tot aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog te hernieuwen. Ze biedt ons ook de mogelijkheid om de ontstaansgeschiedenis en het begin van het Paleis voor Schone Kunsten en zijn aangesloten verenigingen (voornamelijk de Filharmonische Vereniging) maar ook van het Nationaal Orkest van België (Belgian National Orchestra) vanuit een nieuw perspectief te bekijken. Tegelijk wordt ook de samenwerking tussen KBR en Bozar rond de muziekbibliotheek “Fondation Henry Le Boeuf”, die in 2023 werd aangevat, verder gezet. Ze stelt ons eveneens in staat om de geschiedenis van deze bibliotheek, die al enkele eerder onuitgegeven partituren aan het licht heeft gebracht, beter te begrijpen.
Tot slot maakt deze aanwinst deel uit van een reeks opwaarderingsprojecten in aanloop naar het honderdjarig bestaan van het Paleis voor Schone Kunsten (2028) en de tweehonderdste verjaardag van België (2030).
Foto: © Bozar / Yves Gervais 2025