Derde tunneldeel Scheldetunnel wordt afgezonken onder internationale belangstelling uit Brazilië

4 augustus 2025 werd het derde gedeelte van de Scheldetunnel afgezonken in de Schelde en vervolgens gekoppeld aan het eerder geplaatste tweede segment. Deze complexe technische prestatie binnen het Oosterweelproject krijgt internationale erkenning: delegaties van het Departement Snelwegen (DER) en de transportregulator (ARTESP) uit de Braziliaanse staat São Paulo, die voorbereidingen treffen voor de eerste afzinktunnel van Brazilië, zijn aanwezig om deel te nemen aan een kennisuitwisseling op het gebied van tunnelbouw. In 2027 zal ook het World Tunnel Congres plaatsvinden in Antwerpen.

De Braziliaanse delegatie bereidt de aanleg voor van het allereerste onderzeese tunnelafzinkproject van Brazilië: een 870 meter lange tunnel onder de oceaan die de steden Santos en Guarujá zal verbinden. Net als de Scheldetunnel zal deze bestaan uit geprefabriceerde betonnen tunnelelementen, afgezonken op een diepte van een twintigtal meter.

Internationale interesse  

Het is uitzonderlijk om een afzinkoperatie van deze grootorde te kunnen meemaken. De manier waarop dit project hier wordt gerealiseerd is bijzonder inspirerend,” zegt Raquel França Carneiro, directeur bij ARTESP. “De technische precisie, de voorbereiding en het stakeholdermanagement zijn indrukwekkend. We nemen hier waardevolle lessen mee voor de realisatie van onze eerste afzinktunnel in Brazilië.

We zijn trots dat we onze opgebouwde expertise kunnen delen met internationale collega’s,” zegt Bart Van Camp, Chief Relations Officer bij Lantis. “Naast de technische uitvoering staan we met het Braziliaanse team ook uitgebreid stil bij hoe we omgaan met stakeholdermanagement: hoe we burgers, bedrijven en overheden betrekken bij een complex project als dit. Die aanpak is minstens even essentieel als de techniek zelf.

World Tunnel Congres 2027 in Antwerpen 

Niet alleen Brazilië, maar ook andere landen tonen interesse voor de Belgische tunnelexpertise. Het World Tunnel Congres 2027 komt voor de allereerste keer naar Antwerpen op 23 tot 29 april 2027. Het is een toonaangevend internationaal evenement op het gebied van tunnel- en ondergrondse bouw. Het brengt experts, onderzoekers, beleidsmakers en bedrijven uit diverse sectoren samen om kennis te delen en innovaties te presenteren. De keuze voor Antwerpen als gaststad benadrukt de prominente rol van België binnen de wereldwijde tunnelindustrie, met bijzondere aandacht voor Belgische ondergrondse projecten.

Afzinkexpertise 

Het afzinken van een tunneldeel vereist een nauwkeurige draaibeweging en positionering met behulp van lierdraden, sleepboten, afzinkcatamarans en ballasttanks, zodat het element maximaal 35 millimeter mag afwijken van de geplande plek. Het team houdt het proces in real time in de gaten met geavanceerde technologie, waarna het tunneldeel landt op tijdelijke betonnen platen, dat hydraulisch wordt aangedrukt tegen de tunnelmond en waterdicht verbonden wordt via een rubberen profiel. Een zandmengsel wordt vervolgens aangebracht, zodat het deel definitief op de bodem van de Schelde rust.

De totale afzinkoperatie, vanaf het transport uit het Doeldok tot de laatste fundering onder het tunneldeel op de Scheldebodem duurt zo’n 130 uur. De afzinkoperatie zelf duurt ongeveer 24 tot 30 uur. Vanwege de complexiteit en veiligheid zal de Schelde fysiek worden gestremd.

Cruciale schakel in de Oosterweelverbinding

De Scheldetunnel bestaat uit acht afgezonken elementen en is een belangrijk deel van de Oosterweelverbinding, die de Antwerpse Ring sluit. De tunnel heeft twee kokers voor auto’s, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. Vanaf 2028 kunnen fietsers erdoor, autoverkeer volgt in 2030. De Oosterweelverbinding is volledig klaar in 2033.

Het volledige verhaal achter het afzinken lees je in het dit artikel.

*TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.

**De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van hel wat factoren zoals weer, wind, golfslag, stroming en getijden.

Foto: Lantis

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.