Tweede tunneldeel ligt op definitieve plaats in de Schelde

Scheepvaart op de Schelde ruim vóór op schema hervat

Lantis en zijn aannemer TM COTU* kunnen met trots terugblikken op een succesvolle tweede afzinkoperatie van de Scheldetunnel. Ondanks een technisch issue dat zich afgelopen nacht voordeed, is het afzinkproces vlot verlopen. De Schelde werd uiteindelijk ongeveer twee uur vroeger vrijgegeven dan oorspronkelijk gepland.

Het tweede tunneldeel van de Scheldetunnel ligt nu op de tijdelijke steunpunten in de Schelde, na een geslaagde en zorgvuldige afzinkoperatie. Net als bij het eerste tunneldeel start aannemer TM COTU nu met de laatste fase: het onderstromen. Daarbij wordt via een speciaal leidingsysteem in het tunneldeel een water-zandmengsel geïnjecteerd in de ruimte onder het element. Dit mengsel vormt de fundering waarop het tunneldeel uiteindelijk volledig komt te rusten op de bodem van de rivier.

Dankzij een nauwgezette voorbereiding en de doortastende inzet van onze aannemer COTU kon het onverwachte technische euvel, dat niet ongewoon is op een dergelijke complexe operatie, snel en doeltreffend worden aangepakt.

De scheepvaart op de Schelde kan daardoor ruim twee uur vroeger dan voorzien worden hervat, wat de hinder voor de maritieme sector tot een minimum beperkt. Daar proberen we naar te streven tijdens al onze werken op deze belangrijke waterweg.

Het volledige verhaal achter het afzinken lees je in het dit artikel. Wie de eerste afzinkoperatie wil herbeleven, kan terecht op www.kanjersopkomst.be.

Op 4 augustus** staat de volgende, derde afzinkoperatie gepland.

Scheldetunnel maakt Ring mee rond 

De Scheldetunnel is opgebouwd uit acht tunneldelen waarvan er nu vier in Antwerpen in het Doeldok liggen tot het moment van afzinken. Nu het eerste element wordt afgezonken, is er plaats voor het vijfde element dat op 11 juli** gepland staat te vertrekken vanuit het bouwdok in Zeebrugge naar Antwerpen. De tunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. De nieuwe tunnel biedt een extra kruising onder de Schelde en maakt zo mee de Antwerpse Ring rond. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.

*TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.

**De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van hel wat factoren zoals weer, wind, golfslag, stroming en getijden.

Foto: Lantis

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.