“150 jaar Impressionisme” – Het licht breekt door in Nederland

Fleur Roos Rosa de Carvalho, Sandra Kisters

“De kunstenaars die we nu kennen als de impressionisten exposeerden in 1874 voor het eerst hun destijds geruchtmakende kunst op een groepstentoon- stelling in Parijs. Zij wilden in hun werk persoonlijke impressies en de continu veranderende lichtval weergeven. Met hun losse, kleurrijke manier van werken brachten zij 150 jaar geleden een grote artistieke omwenteling teweeg.

Critici vonden de werken erg schetsmatig en waren er aanvankelijk weinig enthousiast over. Ook Nederlandse musea en kunstverzamelaars omarmden deze nieuwe kunst niet direct. Toch bevinden zich in onze nationale collecties prachtige Franse impressionistische werken, die voor het eerst bijeen zijn gebracht in deze rijk geïllustreerde uitgave. Het zijn schilderijen, maar ook pastels, tekeningen, grafiek en sculpturen van onder anderen Claude Monet, Edgar Degas, Camille Pissarro, Mary Cassatt, Paul Cézanne, Edouard Manet, Auguste Rodin en Berthe Morisot.”

Claude Monet, Impression, soleil levant (Impressie, opkomende zon), 1872, olieverf op doek, Musée Marmottan Monet, Parijs.

De allereerste tentoonstelling van de Impressionisten 150 jaar geleden, in 1874, baarde opzien: de criticus Louis Leroy schreef in Le Charivari over Claude Monets, Impression, soleil levant :

“Hoe gemakkelijk maakt hij zich ervan af – behang- papier in embryonale staat ziet er nog meer afgewerkt uit!’ DE exposerende kunstenaars duidde hij , verwijzend naar de titel van het schilderij de ‘impressionisten, waarmee hij de groep zijn naam gaf.”

Blz. 48,49 n° 30

Claude Monet, Papaverveld, 1881, olieverf op doek, Museum Boijmans – Van Beuningen, Rotterdam,

“Claude Monet schilderde dit veld vol Papavers in 1882.op de vlakte van Lavacourt.

Hij woonde toen in Vétheuil tesamen met zijn vrouw Camille en twee zoons.

 Het Papaverveld lijkt ver van de bewoonde wereld verwijderd. Er zijn geen mensen te zien.”

blz. 86, 87 – N° 63

Pierre-Auguste Renoir, In het café ca 1877, olieverf op doek,

35,7 x 27,5 cm, Kröller-Muller Museum, Otterlo

“Observeren en geobserveerd worden is het onderliggend thema van dit kleine schilderij, dat een inkijkje biedt in het modaine leven tijdens het fin de siècle in Parijs.

Aan het tafeltje in een café kijken twee vrouwen gebiologeerd naar iets wat zich buiten ons zichtveld afspeeld.

De man met de hoge hoed kijkt juist naar het tweetal, lijkt hij zelf lijkt te worden bekeken door de staande figuur leunend tegen het tafeltje.”

blz. 80, 81 n° 57

Camille Pissarro, De regenboog, Pontoise, 1877, Kröller-Müller Museum, Otterlo,

“Vanaf de top van een heuvel had Camille Pissaro

zicht op het weidse landschap van de vallei van de rivier de Oise”.

“Zoals de titel van het werk onderschrijft is het onderwerp niet het landschap, maar het vastleggen van het vluchtige moment dat een regenboog in kleurrijke stroken boven de vallei verschijnt”

 blz 76,77 N° 54

Claude Monet, La Corniche bij Monaco, 1884, olieverf op doek,

75 x 94 cm, Rijksmuseum, Amsterdam, schenking van M.C. barones van Lynden-van Pallandt, Den Haag, 1900

“In het voorjaar van 1884 schilderde Claude Monet een gezicht op Monaco aan de voet van de imposante rots Tête de Chien, gezien vanaf Cap Martin”

 blz. 96 97 n° 71

Edgar Degas, Badende vrouw, ca 1887, pastel op papier op karton, 72,5 x 57,2 cm, Van Gogh Museum, Amsterdam, aankoop met steun van de VriendenLoterij, het Mondriaan Fonds, de Triton Collection, en de leden van de Yellow House Circle.

 

 Blz. 128, 139 n) 113

“Vanaf 1886 werkte Edgar Degas in zijn atelier aan een serie ambitieuze pasteltekeningen op groot formaat van badende vrouwen. Zijn fascinatie voor het onderwerp was zo groot, dat zijn verkenning ervan in krijt, was, pastel en houtskool tot het einde van zijn leven zou voortduren.

Op de achtste en laatste impressionistententoonstelling van 1886 toonde hij een tiental van deze pastels onder de titel Serie naakten van vrouwen die zich baden, afdrogen, kammen of gekamd worden.”

150 jaar Impressionisme, Het licht breekt door in Nederland, Fleur Roos Rosa de Carvalho, Sandra Kisters, uitgeverij Thoth, ISBN 9789068688818, gebonden hardcover, gewicht

1418 g., 23 x 28 x 2,5cm, 200 illustraties in kleur, € 39,95.

Frank Van Dessel

Related Posts

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.