Baronian Xippas in Brussel presenteert vanaf 9 september een solotentoonstelling van de Belgische kunstenaar Yves Zurstrassen (°1956, woont en werkt in Brussel). Het is de eerste Brusselse presentatie van het werk van Zurstrassen na zijn solotentoonstelling Free in BOZAR in 2019. 
De tentoonstelling bij Baronian Xippas, getiteld 4 Colors, brengt een nieuwe reeks werken samen verspreid over de twee ruimtes van de Brusselse galerie. Terwijl de hoofdruimte monumentale schilderijen toont naast kleinere zeefdrukken, toont de galerie aan de overkant voor het eerst ook tapijtwerken. Zurstrassen presenteert drie kleinere tapijtwerken, maar de blikvanger is een enorm handgeweven tapijtschilderij van 2 meter bij 2 meter – waarvan de voltooiing een jaar duurde. Deze nieuwe en tijdrovende techniek geeft een verrassende vertaling van het werk van de schilder, die eerder ook fresco’s maakte.
De titel van de tentoonstelling verwijst naar de vier kleuren die in de tentoongestelde werken aanwezig zijn: blauw, rood, geel en zwart. Hoewel dit primaire kleuren zijn, zijn ze ongelooflijk diep en intens, en zuigen ze de toeschouwer onmiddellijk in het werk. 
Zurstrassens schilderijen zijn meerlagig en zorgvuldig geconstrueerd. Hij combineert collage, decollage en hedendaagse technieken en probeert zo de juiste choreografie van vorm, kleur en object te bereiken. Hij ondervraagt het materiaal dat hem fascineert, zoekt in de beweging van zijn penseel, in de vlakte van ruw geschetste vormen en ongepolijst zwart naar metafysica in zijn wezenlijke behoefte om te schilderen. Stencils van blanco krantenpapier, geproduceerd door een snijmachine die verbonden is met een computer, worden nauwgezet en intiem direct op de verse, natte verf van de achtergrond aangebracht. De sjabloonmotieven in deze “abstracte” doeken kunnen afkomstig zijn uit de werkelijkheid of van foto’s, maar het kunnen ook lyrische en expressieve vormen zijn die ontleend zijn aan vroegere schilderijen. 
Deze techniek resulteert in werken die raadselachtig sensueel zijn en ritmisch en formeel doen denken aan free jazz. Het paradoxale effect is dat wat op de voorgrond lijkt te treden, zich eigenlijk op de achtergrond bevindt. De herinnering aan het verleden duikt weer op. We herkennen vluchtige bloemmotieven, maar stuiten ook op abstracte vormen en amorfe, onherkenbare vlakken.

“Soms voelt het alsof ik niet degene ben die schildert. Het is het schilderij dat het pad bepaalt. Ik hoef alleen maar te bepalen wanneer we bij de bestemming aankomen.” — Yves Zurstrassen

Yves Zurstrassen werd geboren in Luik in 1956. Na zijn studies grafische kunsten op het einde van de jaren 1970, begon Zurstrassen als autodidact te schilderen. Zijn praktijk werd aanvankelijk verfijnd en gevormd door zijn bezoeken aan kunstenaarsateliers en tentoonstellingen van schilders naar wie hij opkeek, zoals Fernand Léger, Stuart Davis, Willem De Kooning en Mark Tobey. Hoewel de schilderkunst van Yves Zurstrassen in de loop der jaren is geëvolueerd, loopt er toch een rode draad door zijn oeuvre: het verlangen om het expressieve, schilderkunstige gebaar, dat intuïtief en vrij is, te combineren met berekende, precieze, mathematische vormen. 
Talrijke solotentoonstellingen werden aan Yves Zurstrassen gewijd, met name in Bozar (Brussel, België) en in het Museo de Santa Cruz (Toledo, Spanje) in 2019, in de Antonio Perez Foundation (Cuenca, Spanje) in 2011, in het Abao Vetus & Ars Nova Museum (Turku, Finland) in 2008, in het MAMAC (Luik, België)… Zijn werk was ook te zien in groepstentoonstellingen, onder andere in het Museum Kurhaus in Kleve (Duitsland), Musée André Malraux in Le Havre (Frankrijk), in de Espace Hélène et Édouard Leclerc in Landerneau (Frankrijk).  

Yves Zurstrassen
4 Colors
9 september –
Baronian-Xippas
Isidoor Verheydenstraat 2 
& Rue de la Concorde 33
1050 Brussel

Foto’s: www.clubparadis.be