De Wintertuin van de Ursulinen was lang een verborgen parel. Sinds de strategische samenwerking tussen Mechelen en Sint-Katelijne-Waver is het individuele bezoekersaantal verdrievoudigd.
Sinds de zomer van 2016 werkt Mechelen samen met buurgemeente Sint-Katelijne-Waver op het vlak van toerisme. Vanuit deze strategische samenwerking wordt ook het aanbod in de rand van Mechelen mee gepromoot. Hierdoor kwam De Wintertuin prominent in beeld. “In 2015 bezochten 740 individuele bezoekers dit indrukwekkende bouwwerk op zondagen. In 2016 vonden 2156 mensen hun weg naar deze voorheen verborgen parel. Een duidelijk bewijs dat onze samenwerking loont” zegt Mechels schepen van Toerisme Björn Siffer. “We zetten de Wintertuin, een meesterwerk in art nouveau, op de kaart. Alweer een reden om naar Mechelen en regio te komen.”

Sterkere promotie, meer aanbod

“Het merendeel van de bezoekers kwam uit België, Nederland en Frankrijk, maar ondertussen verkennen we ook de Britse en de Duitse markt” zegt Björn Siffer. “We drukten een folder in 5 talen die op 100 locaties werd verspreid. Ook de online kanalen van Toerisme Mechelen werden ingeschakeld.” De perswerking van Toerisme Mechelen werd ingezet om de locatie bij zowel nationale als internationale pers bekend te maken. Dat resulteerde bijvoorbeeld in een grote reportage op Vitaya, een bezoek door Britse pers en publicaties op referentieblogs zoals Vielweib. “De Wintertuin is een waardevolle aanvulling op het cultuurhistorisch aanbod van onze kunststad Mechelen”, zegt Björn Siffer. “Zowel voor dagtoerisme, verblijfs- als MICE-toerisme. We verwachten vanaf 2018 15 % meer bezoeken door buitenlandse touroperators.”
An Coen, schepen voor Toerisme Sint-Katelijne-Waver, sluit zich hierbij aan: “De Wintertuin is het perfecte voorbeeld dat samenwerking over de gemeentegrenzen kan werken.  Hier wint iedereen!”
De vzw Wintertuin verhoogde zijn geleide zondagsbezoeken van 12 zondagen in 2015 naar 37 in 2016. In 2017 komen daar nog eens extra dagen bij. Er wordt gestart met individuele bezoeken vanaf 5 maart 2017 (1 maand vroeger ten opzichte van 2016). Bezoekers kunnen tussen maart en oktober elke zondag om 14.30u aansluiten bij een geleide wandeling. In de winterperiode van november tot februari kan dit elke 3de zondag van de maand.

Visit Brussels zorgt voor extra aandacht
Toerisme Mechelen ging ook een samenwerking aan met de collega’s van Toerisme Brussel, ‘Visit Brussels’. Op de druk bezochte rubriek “Art Nouveau – Jugendstil” van de website VisitBrussels.be zal het aanbod van De Wintertuin opgenomen worden en vanaf 2018 wordt er een gezamenlijk aanbod gelanceerd voor buitenlandse touroperators, namelijk een rondreis Brussel – Mechelen rond het thema Art Nouveau. “Brussel is uiteraard de Art Nouveaustad bij uitstek. Niet alleen is er het Victor Hortamuseum, ook iconische gebouwen zoals het Muziekinstrumentenmuseum of het Stripmuseum trekken er heel wat geïnteresseerden. In dit indrukwekkende aanbod is de Wintertuin van de Ursulinen een must see”, besluit Björn Siffer.
Praktisch

Aanmelden voor een bezoek kan op info@visitwintertuin.be. De toegangsprijs bedraagt 10 euro per persoon. De Wintertuin is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer, de fiets (via het fietsknooppuntennetwerk) of de auto.

vzw Wintertuin O.-L.-V-Waver – Bosstraat 9 – 2861 Onze-Lieve-Vrouw-Waver
+32 (0)15 75 77 28 – www.visitwintertuin.be – info@visitwintertuin.be