In 2020 deed Port of Antwerp een oproep: bedenk een digitale oplossing om de veiligheid van bolders te verbeteren. De winnaar van de wedstrijd, Zensor, ontwierp een sensor die overbelasting van bolders detecteert.

Een bolder die onder te veel spanning staat, kan een risico zijn. Als de bolder en het meertouw loskomen, kan een schip op drift geraken. De enorme trekkracht kan kaaimuren beschadigen of bolders losrukken.
 
Bollard Monitor
Om dit te voorkomen bedacht het Brusselse technologiebedrijf Zensor de “Bollard Monitor”. Een sensor op de bolder registreert en verzendt permanent informatie. Bij overbelasting klinkt een online alarmsignaal. Dankzij de verzamelde gegevens verloopt de planning van het preventief onderhoud efficiënter. Begin 2021 voorzag Port of Antwerp vijf bolders van sensoren. Binnenkort volgen nog vijf extra bolders aan de Noordzeeterminal.
 
Lees meer over slimme bolders en de Safe Bollards challenge.
 
Bolder of meerpaal?
De haven telt zo’n 7000 meerpalen en bolders. Maar ken je ook het verschil? Een meerpaal is gemaakt uit beton. Een bolder is gemaakt uit staal en heeft een anker-of boutverbinding. Daardoor zijn ze gevoeliger voor de grote trekkracht van een zeeschip.

Foto: www.portofantwerp.be