De iconische Negroni bestaat vandaag 100 jaar. Deze klassieker – voor de 5de keer op rij uitgeroepen tot tweede populairste cocktail ter wereld* – blijft de meest getalenteerde bartenders inspireren in de Campari Negroni Competition op 10 juni in het MAS.

Wie op 10 juni deze competitie wint, treedt een beetje in de voetsporen van de graaf. In zijn stamcafé Caffé Casoni in Firenze – we schrijven 1919 – bestelde hij altijd een Americano, een mix van Campari, vermout en bruiswater. Op een dag, zo vertelt de legende, besloot de graaf dat het tijd was voor iets nieuws. Geïnspireerd door zijn laatste reis naar Londen, vroeg hij zijn vriend, bartender Fosco Scarselli, om een scheutje gin in plaats van bruiswater toe te voegen. De bartender willigde met plezier zijn verzoek in en garneerde de nieuwe cocktail met een schijfje sinaasappel, om het verschil te maken met de klassieke Americano die met een citroenpartje wordt geserveerd. De graaf vond de nieuwe cocktail bijzonder lekker en het drankje raakte bekend als ‘Graaf Negroni’s Maericao’ of de ‘Americano met een scheutje gin’. De Negroni was geboren…

NEGRONI WEEK VAN 24 JUNI TOT 30 JUNI

De jaarlijkse Negroni Week vindt voor het 7de jaar op rij plaats. Tijdens deze week steunen tal van bars en restaurants over de hele wereld een goed doel, door een euro per verkochte Negroni te doneren. Dit initiatief van Campari, in samenwerking met Imbibe Magazine, startte bescheiden in 2013 met 120 deelnemers. Vandaag staat de teller op ruim 10.000 deelnemers in 60 landen en heeft het initiatief al ruim 2 miljoen dollar opgebracht voor goede doelen.

Foto’s: Campari / www.rcapress.be