De toeristische activiteiten kunnen vanaf 8 juni terug hernemen op een veilige manier. Met de titelslogan “ We hebben jullie gemist.#welkomterug.” Lanceerde Vlaams minister van toerisme Zuhal Demir de nieuwe campagne om te reizen in eigen land. De minister noemde het na het omdraaien van een bladzijde , het schrijven van een nieuw verhaal. Dit verhaal,” Vlaanderen Vakantieland 2.0 “, is geschreven in samenwerking met de verschillende provincies , de stedelijke diensten van onze kunststeden ( Antwerpen , Leuven, Brugge, Gent en Mechelen) Logeren Vlaanderen , Toerisme Vlaanderen en private partners.

Het wordt een sensibiliserings- en inspiratiecampagne om het toerisme in Vlaanderen in de kijker te stellen. Met heel de sector vooruit denken , volksgezondheid van belang houden en genieten met verstand.

Veel mensen zullen nog de drukte willen vermijden. Toch snakt iedereen om er eens tussenuit te zijn. Letterlijk zijn huismuren eens niet te zien. De stap om 2,5 u in een vliegtuig te zitten , inclusief mondmasker zal toch velen met reden afschrikken. Of  meer dan 15 u te rijden naar een verre zuiderse bestemming  met weer dat aanschuiven aan sommige notoire verdomde peages  of de tunnel van Fourvière.  Al zin om op een kleine stopplaats ergens  in Duitsland of Frankrijk aan te schuiven midden juli aan een publiek toilet waar de geur je doet denken aan de publieke urinoir naast het Stuyvenbergziekenhuis ? Alternatief , neen niet allen naar de kust maar tussen De Panne en Maaseik is er ook veel te beleven. Beter ook voor de lokale economie , het milieu en een stap naar waardering van de eigen streek.

De campagne gaat uit van  verschillende ideeën: meerwaarde, gezond evenwicht , een verstandig economisch verhaal , het ontdekken van de ziel van een plek en zeker de platte paden niet platter maken.

Een handig platform is de mobiele gratis applicatie” YouFlanders”. Ze geeft de gebruiker een overzicht van alle bezienswaardigheden in hun nabijheid of op hun bestemming. Ze geeft de indicatie van drukte , de veiligheidsmaatregelen en zelfs alternatieven bij drukte. In post corona periode kan de app. ook handig zijn voor de buitenlandse bezoeker.

 

De boodschap ,” we hebben jullie gemist “, en de hele campagne loopt door tot in het najaar en begin 2021. Ze zal aan bod komen in alle media. Alle kranten hebben in het weekend van 6 en 7 juni een extra katern genaamd “ Hoe onze klassieke reisroutes doorbreken”.

Alle inspiratie voor een verlof in eigen land vind je op de website van Vlaanderen Vakantieland . Je kan er ook heel eenvoudig een verblijf boeken. Je boekt dan rechtstreeks bij de aanbieder. Deze persoon moet ook geen commissie afstaan  aan het platform.

Tenslotte steunt de minister ook het netwerk “ Iedereen verdient een vakantie” , een soort van solidariteitsfonds, waar meer dan 2.000 partners aan meewerken.

Jan De Haes , gedeputeerde toerisme provincie Antwerpen , had het over Antwerpen als enige provincie met twee kunststeden waar de app. ook kan werken om de drukte te verspreiden en zei dat er ook acties komen rond een belevingsrol voor het grenstoerisme.

Philip Pierins van Visit Bruges , gaf aan als corona éen ding duidelijk maakte is het dat het virus geen grenzen kende. Met deze campagne toonde men ook aan dat de steden en regio’s over hun grenzen heen kunnen werken en formeel en informeel samenwerken.

De zomer zal anders zijn , besloot de minister , misschien wel duurzamer en bewuster.

www.vlaanderenvakantieland.be

Foto en Tekst: A. Charrin