De Hypermarkten Carrefour en supermarkten Market werken sinds jaren dagelijks samen met lokale goede doelen om hun onverkochte producten te verdelen onder de minstbedeelden. Vaak hebben deze verenigingen nood aan uitrusting, meubilair, koelkasten, specifieke voertuigen, … om hun missie zo goed mogelijk uit te voeren. Om die reden lanceerden Carrefour en de Carrefour Foundation eind vorig jaar opnieuw de Solidariteitsklik. Deze sociale actie heeft als bedoeling om de minstbedeelden te ondersteunen door lokale goede doelen te helpen om zich beter uit te rusten.

Van 15 november tot 18 december 2016 riepen 79 Hypermarkten Carrefour en Markets, en evenveel goede doelen, de klanten en sympathisanten op om voor hun favoriete sociale project te stemmen op www.solidariteitsklik.be. Met in totaal meer dan 200.000 stemmen werd deze oproep veelvuldig beantwoord. Hierdoor kan de Carrefour Foundation 79 sociale projecten steunen, en hen een dotatie van 1.000 tot 20.000 euro toekennen. Na de 1e editie in 2014 namen naast de 45 Hypermarkten Carrefour ook een dertigtal Markets deel. Zo is er naast het klassement bij de Hypermarkten Carrefour dus ook een grote winnaar bij de Markets.
De grote winnaar in de categorie Market: vzw Half Weg uit Herent
Dankzij de steun van de klanten, sympathisanten en medewerkers van de Market uit Herent staat vzw Half Weg bovenaan het klassement (met meer dan 18.000 stemmen).  Deze vereniging bedeelt wekelijks voedselpakketten aan zo’n 150 minderbedeelden. Deze bestaan uit giften van particulieren, onverkochte producten van de Herentse supermarkten, aangevuld met producten van de Nationale Voedselbanken.

Dankzij die eerste plaats bij Market krijgt vzw Half Weg een dotatie van 20.000 euro.
De grote winnaar in de categorie Hypermarkten Carrefour: Al Maseon du Pichou Saint-Piat uit Doornik Bij de Hypermarkten Carrefour behaalde Al Maseon du Pichou Saint-Piat het hoogste aantal stemmen (meer dan 25.500) en ontvangt de vereniging de dotatie van 20.000 euro van Carrefour en de Carrefour Foundation. Al Maseon du Pichou Saint-Piat wordt gesteund door de Hypermarkt Carrefour van Froyennes en biedt hulp aan minderbedeelden via de verdeling van voedselpakketten, een gaarkeuken in de wintermaanden, de organisatie van collectief koken (1 keer/maand), ophalen en gratis verdeling van kledij, advies van een advocaat, kapper(s), hulp bij huiswerk en de verdeling van schoolmateriaal.
In totaal heeft de Carrefour Foundation 279.000 euro geschonken aan 79 verenigingsprojecten over heel België.

Deze verenigingen ontvangen een dotatie van 10.000 euro:
-Sint-Vincentius Kuringen ’t Gebaar – gesteund door Hypermarkt Carrefour
-Sociaal Huis Koksijde – gesteund door Hypermarkt Carrefour Koksijde
-Accueil & Partage – gesteund door Hypermarkt Carrefour Boncelles
-Les Quatre Vents – gesteund door Hypermarkt Carrefour Waterloo Mont-Saint-Jean
-SOREAL – gesteund door Hypermarkt Carrefour Mons
-Bezorgd om Mensen – gesteund door Hypermarkt Carrefour Tienen
-Mivas Goed Gevoel – gesteund door Hypermarkt Carrefour Lier
-Sociale Kruidenier de KABA – ’t Sas – gesteund door Hypermarkt Carrefour Brugge B-Park
-Vzw Kompas – gesteund door Hypermarkt Carrefour Sint-Denijs-Westrem
-Equipe sociale de Braine-l’Alleud(ESBA) – gesteund door Market Waterloo Centrum
-Geven met liefde – gesteund door Market Antwerpen Groenplaats
-Trefpunt Huis van Gust – gesteund door Market De Panne
-Sint-Gilliskelderke – gesteund door Market Tongeren
-La musette Ecaussinnoise – Maison Croix-Rouge de la Haute Senne – gesteund door Market Ecaussinnes (La Haie)
-Sint-Vincentius Sint-Stefanus – gesteund door Market Bilzen -Kommaraf – gesteund door Market Aarschot
-Sint-Vincentiusvereniging De Kleine Drempel – gesteund door Market Bree
-Soleil d’Hiver – gesteund door Market Tomberg

Ontdek alle winnaars op www.solidariteitsklik.be