Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, beschermt de handschoenenwinkel Ganterie A. Boon in Antwerpen voorlopig als monument. 
“De Ganterie A. Boon is een begrip in binnen- en buitenland. Naast het feit dat de zaak in het modehart van Antwerpen ligt, is het volledig bewaarde authentieke winkelinterieur van de schrijnwerkerij Bollekens Frères een ware lust voor het oog. Het behoud van dit uitzonderlijk gebouw is te danken aan de goede zorgen van de eigenaars en zaakvoerders.”, zegt minister-president Geert Bourgeois.
 
De handschoenenwinkel in art-decostijl dateert van 1929 en werd door de Antwerpse architect François Bollekens getekend in opdracht van Arthur Boon. Het woonwinkelhuis ligt aan de Lombardenvest op wandelafstand van de Nationalestraat en de Kammenstraat, met het gekende Modepaleis en Modemuseum MOMU. 
 
In de jaren twintig van de vorige eeuw nam Arthur Boon een winkel in lederwaren en handschoenen in de Kammenstraat over van twee Italiaanse broers. Het atelier van de winkel bevond zich in twee smalle en ondiepe 16de-eeuwse panden in de Lombardenvest 2-4. Die twee gebouwen liet Arthur Boon afbreken en vervangen door het prachtige art deco woonwinkelhuis. De massieve zestiende-eeuwse tongewelfde kelders integreerde hij in zijn ‘nieuwbouw’.
De verplaatsing van het handelspand naar de Lombardenvest was tactisch een goede beslissing. Zo kwam de zaak recht tegenover een van de toegangen van het spiksplinternieuwe grootwarenhuis Vaxelaire-Claes te liggen. Dit art-deco-complex was maar vier jaar eerder in 1925-1926 gerealiseerd en bood een gamma aan kledingcollecties en woonaccessoires voor een groot begoed publiek aan.
 
Architect Bollekens mocht zich uitleven en creëerde een elegante natuurstenen voorgevel versierd met pilasters, halfzuiltjes, akroteria, cannelures, bloemenranken en gestileerde uitwaaierende plantenslingers. De huisnaam werd groot en duidelijk aangebracht in de geveltop en bekroond met een fronton en bloemenkorf. Het opschrift ‘Ganterie A. Boon Handschoenen’ werd ook in de elegante winkelpui hernomen. Het kwam door de zwarte marmeren omlijsting nog meer tot zijn recht werd en dankzij de neonverlichting van de jaren 1950 letterlijk extra in de spotlights gezet. De stijlkeuze voor de art deco voor de buitenafwerking werd doorgetrokken tot in het verfijnde winkelinterieur en zelfs tot in een aantal privévertrekken.
Het authentieke winkelinterieur is volledig bewaard en werd uitgevoerd door de schrijnwerkerij Bollekens Frères (opgericht in 1858 door onder andere de vader van de architect).
 
In de op maat gemaakte hoge wandkasten met open rekken zitten nog steeds de meer dan 300 originele opbergdozen waar de handschoenen veilig in worden opgeborgen. Achteraan in de winkel recht tegenover de inkom, is er een soort verdiepte alkoof met kachel, spiegels, glaswerk en de goed verstopte deuren die leiden naar de kelders en de privévertrekken. Daarvoor staat nog een bijzondere kassa in ‘faux bois’ van het merk National. Deze voorloper van de betaalterminal is felbegeerd bij veel collectioneurs maar wordt gekoesterd door de eigenaars.
 
Het woonwinkelhuis en de zaak overleefden de achteruitgang van de buurt in de jaren 1970 en 1980, wanneer tal van historische gebouwen verdwenen en het centrum verloederde. Nog steeds worden kwaliteitsvolle handschoenen voor dames en heren, overwegend afkomstig van Franse en Italiaanse ontwerpers, verkocht. Het huis heeft geen eigen productieatelier meer, maar herstellingen worden nog steeds ter plaatse manueel uitgevoerd.
 
Procedure
Na de voorlopige bescherming organiseert het stadsbestuur een openbaar onderzoek. Op die manier heeft iedereen de kans om opmerkingen of bezwaren kenbaar te maken bij de stad. Binnen negen maanden beslist de Vlaamse minister van Onroerend Erfgoed over een definitieve bescherming.

Foto’s: kabinet Bourgeois