COVID-19 heeft ons leven en onze gewoontes beïnvloed in 2020. Ook in 2021 blijft de impact van COVID-19 voelbaar in de consumptietrends en het gedrag van de klanten. Delhaize voert haar onderzoek uit om de voedingstrends in de retailsector voor 2021 op te sporen en merkt op dat gezondheid een prioriteit is voor de klant.

1° Een grote focus op gezondheid
“Gelukkig Nieuwjaar en vooral, een goede gezondheid!” zijn de woorden die het jaar 2020 hebben afgesloten. Het sleutelwoord van dit nieuwe jaar zal dus gezondheid zijn: om een ijzersterke gezondheid te behouden, geven consumenten meer en meer de voorkeur aan  natuurlijke en gezonde producten. Omwille van de COVID-19-pandemie zijn klanten ook op zoek naar extramiddelen – afgezien van mondmaskers, afstand en hydroalcoholische gel – om zich tegen het virus te beschermen. Zo is de verkoop van vitamines met 10% gestegen bij Delhaize sinds het begin van de pandemie en ook de verkoop van immuniserende voedingssupplementen is toegenomen met 10%.
Een andere vaststelling is dat klanten meer en meer kiezen voor gezonde, onbewerkte producten met een goede Nutri-Score, A of B. Om de klanten te ondersteunen in hun stap naar een betere gezondheid, biedt Delhaize ook een voordelig systeem van kortingen aan, gaande van 5 tot 15% op producten met Nutri-Score A of B, dankzij hun Superplus-klantenkaart. Seppe Nobels, chef bij Graanmarkt 13, bracht in samenwerking met Delhaize het eerste nutri-score kookboek uit: Een Kookboek.

2° Natuurlijke producten
In dezelfde geest merkt Delhaize op dat  het kopen van zo natuurlijk mogelijke producten een belangrijke trend is. Steeds meer consumenten wenden zich tot producten uit ‘clear range’ in de supermarkten. Clear range is is het geheel van producten die in hun pure staat worden verkocht: ze bestaan voor 100% uit hetzelfde ingrediënt. Delhaize biedt een breed gamma van clear range-producten aan. Bijvoorbeeld, de nieuwe notenpasta’s gemaakt van 100% amandelen, hazelnoten of pinda’s, onbewerkte quinoa, pure havervlokken, maar ook onbewerkte vleeswaren, fruit en groenten. Door deze producten te kopen, kunnen klanten hun voedingsinname gemakkelijker controleren en ervoor zorgen dat wat ze gebruiken, zo natuurlijk mogelijk is. Transparantie is hier cruciaal.

3° De trend van authentiek en lokaal.
In 2021 zullen de klanten zich nog meer richten op lokale producten. COVID-19 en de daaruit voortvloeiende economische situatie benadrukten het belang van steun aan boeren en producenten om de lokale economie te versterken en duurzamer te maken. Het heeft ook een geruststellend effect op de klanten. Het lokale aspect verhelpt ook het probleem van de duurzaamheid, aangezien de producten minder afstand afleggen voor ze op ons bord terechtkomen. Delhaize engageert zich voor de lokale Belgische producenten, in het bijzonder door 95% van haar rundsvleesassortiment aan te kopen bij Belgische veehouders. .  De Waalse minister van Landbouw Willy Borsus benadrukt dat “De consumenten zich steeds meer op lokale producten willen richten. Een dergelijk partnerschap [tussen Delhaize en de Belgische landbouwers] versterkt op zeer positieve wijze het beleid dat we voeren op het vlak van korte ketens en een eerlijke vergoeding van onze lokale producenten”.

4° Een duurzamere wereld
Een langetermijntrend – of liever gezegd bewustwording – in 2021 is het belang van duurzaamheid en ecologie. De Covid-crisis heeft mensen ook doen inzien dat we meer bewust moeten omgaan met de grondstoffen van onze planeet. Meer specifiek zal de trend zich richten op het verminderen van het plasticverbruik. Dankzij The Lion’s Footprint, het duurzame actieplan van Delhaize waarmee het zich voor 100% inzet voor het klimaat, zal de keten in 2021 haar plasticproductie, CO2-uitstoot en afval nog verder kunnen beperken. Sinds het begin van dit plan heeft Delhaize al 2 400 ton plastic, 80 300 ton CO2 en 6 150 ton afval per jaar bespaard.
Een andere manier om mee te werken aan een duurzamere wereld is door af en toe niet te kiezen voor vlees maar eens te kijken naar de vegetarische alternatieven zoals 57% van de Belgen al doet. Dankzij de huidige situatie en het daaruit voortvloeiende opgelegde telewerken zijn mensen op zoek gegaan naar inspiratie om zelf te koken. En meer en meer mensen hebben zo de vegetarische alernatieven ontdekt. Deze trend werd al in 2020 opgemerkt en Delhaize schat dat deze nog sterker zal worden in 2021.

Foto’s: www.delhaize.be