Afgelopen weekend namen we op Linkeroever en in Zwijndrecht heel wat nieuwe infrastructuur in gebruik. Infrastructuur die het voor alle weggebruikers veiliger en vlotter maakt, die sluipverkeer uit de woonkernen weert én een stevige ondersteuning biedt voor de Modal Shift. 

“Met de Oosterweelwerken doen we meer dan enkel de Antwerpse Ring rondmaken”, zegt Bart Van Camp, Directeur Omgeving bij Lantis. “We werken aan een omgeving die leefbaarheid en mobiliteit met elkaar verzoent. De inwoners van Zwijndrecht en Linkeroever zijn de bevoorrechte eerste gebruikers van de voordelen die Oosterweel vandaag en morgen zal bieden voor de Antwerpse regio”.
 
Koen Kennis, Antwerpse schepen voor mobiliteit: “Toen ik een tijdje geleden op werfbezoek was op de Park and Ride, zei iemand in het gezelschap dat hij het gevoel had dat hij in Parijs of Berlijn was, zo onder de indruk was hij van de infrastructuur. Antwerpen wordt hier volwassen.”
 
1.500 parkeerplaatsen, te bereiken vanaf de snelweg
 
Op maandag 17 januari werd de laatste van drie gloednieuwe Park and Rides open gesteld voor het publiek. Het aanbod aan makkelijk bereikbare en goedkope parkeerplaatsen aan de rand van de stad komt daarmee op bijna 4.000 plaatsen. De Park and Ride Linkeroever bereiken doe je via de nieuwe verbindingsweg. Eenmaal geparkeerd heb je een vlotte aansluiting op het openbaar vervoer, fietspaden en allerlei deelsystemen. Een nieuwe fietstunnel onder de Blancefloerlaan (N70) en onder het parkeergebouw biedt fietsers dan weer een veilige en conflictvrije kruising aan. 

“Vlak voor de deur zorgt een nieuwe tramhalte voor een groot aanbod aan trams – drie tramlijnen, 18 trams per uur – richting het centrum van Antwerpen. Zo vermijden we files in en rond het centrum van Antwerpen”, zegt Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Minder sluipverkeer, veiligere wegen en meer ruimte voor openbaar vervoer
 
Dankzij de nieuwe infrastructuur wordt sluipverkeer uit de woonkernen geweerd, waardoor er meer ruimte vrijkomt voor de andere weggebruikers en het openbaar vervoer. Je rijdt vlotter van en naar de E17 en potentieel gevaarlijke kruisingen tussen gemotoriseerd verkeer en fietsers worden maximaal vermeden.
 
Bruno Byl, schepen van Openbare werken bij gemeente Zwijndrecht: “Deze Park and Ride was één van de eerste zichtbare stappen in het kader van de Oosterweelwerken. Vandaag staat er een gebouw dat gezien mag worden. Een gebouw dat meteen ook een nieuw puzzelstuk is in het zoeken naar oplossingen voor de mobiliteitsproblemen in onze regio en dat de doelstellingen nastreeft van de Modal Shift.”

Grote metamorfose van Zwijndrecht en Linkeroever
 
De komende maanden en jaren zetten we nog grote stappen om de leefbaarheid en mobiliteit van Zwijndrecht en Linkeroever te verbeteren. 

We bouwen verder aan de geluidsbermen en -schermen die de overlast van de snelweg drastisch zullen verminderen. Ecologische verbindingen over en onder de snelwegen zorgen niet alleen voor een enorme uitbreiding van de leefwereld van de dieren, maar we maken het ook voor de mens eenvoudiger om van de stillere natuur te genieten. We realiseren 18ha extra groen ter hoogte van Antwerpen-West. Daar waar er voor de werken tijdelijk groen moest verdwijnen zorgen we voor een ecologisch waardevolle en diverse heraanplanting. Meer dan 16 kilometer aan nieuwe en vernieuwde fietsverbindingen maken fietsen meer dan ooit een volwaardig alternatief voor de wagen. 

Een ware metamorfose.

Foto’s: www.lantis.be