Minister-president Geert Bourgeois waarschuwt dat een no-deal nog steeds niet van tafel is. In dit geval besliste de Britse regering vorige week om op 13% van de Europese import, tarieven te heffen. Na een eerste analyse door de Vlaamse overheid in opdracht van de minister-president, blijken deze Britse heffingen schadelijke gevolgen te hebben voor de Vlaamse economie. De minister-president doet daarom een oproep aan de Europese leiders om zo snel mogelijk in onderhandeling te gaan om de huidige nultarieven te behouden. De Britse regering vraagt hij nu eerst een nieuw voorstel te doen en bijvoorbeeld volop te kiezen voor een douane-unie, waarbij de nultarieven gevrijwaard blijven.

Minister-president Geert Bourgeois: “We moeten er ons goed van bewust zijn dat een no-deal op 29 maart nog steeds mogelijk is. In het geval van een no-deal besliste de regering May unilateraal om douanetarieven te heffen. Volgens onze diensten zullen deze tarieven Vlaanderen hard treffen. Zo wordt op basis van de eerste prognoses tot 30% van de Vlaamse export geraakt, goed voor een bijkomende kost van 3,16% of 800 miljoen euro op jaarbasis. Ik vraag de federale regering met aandrang om samen met ons deze nefaste impact op het Europese niveau aan te kaarten. Het is voor Vlaanderen van groot belang dat de EU ten aanzien van het VK niet in een punitieve logica vervalt, opdat de huidige nultarieven met het Verenigd Koninkrijk zo veel mogelijk gevrijwaard blijven”.
Vlaanderen exporteert jaarlijks voor ruim € 27 miljard goederen naar het VK. Onder de Britse tarievenregeling bij ‘no deal’ kan tot 30% van de Vlaamse exporttrafiek geraakt worden. Deze nieuwe kosten komen voor bedrijven bovenop nieuwe niet-tarifaire belemmeringen zoals administratieve formaliteiten en wachttijden aan de grens.
Op basis van de eerste prognoses zou de door het VK eenzijdig opgelegde tariefkost voor de Vlaamse export bijna € 800 miljoen bedragen in een ‘no deal’ scenario. Het overgrote deel van de Vlaamse KMO’s zal weliswaar gespaard blijven van deze nieuwe tarieven, maar dit is sterk verschillend per sector. Zo lopen de extra tariefkosten voor de automobielsector op tot € 700 miljoen versus € 31 miljoen voor kledij/textiel. Voor landbouwproducten zou de extra tariefkost ongeveer € 45 miljoen bedragen. Op de totale Vlaamse export naar het VK betekent dit een bijkomende kost van 3,16%.
De Britse tarievenregeling bij ‘no-deal’ is beduidend slechter dan wanneer de EU een vrijhandelsakkoord of een douane-unie zou sluiten met het VK. In een eenvoudig vrijhandelsakkoord wordt tariefvrije handel afgesproken voor minstens 90% van de goederenwaarde terwijl het VK nu slechts voor 87% van de goederen nultarieven voorstelt. Maar nog beter is een douane-unie, waarbij de huidige nultarieven behouden blijven.

Minister-president Geert Bourgeois: “Gezien de Britse ‘no deal’ tarieven belangrijke Vlaamse exportsectoren richting het VK raken (automobiel, textiel en landbouw) wordt Vlaanderen bovengemiddeld zwaar geraakt. Ik roep de Britse regering dan ook nogmaals op om een nieuw voorstel te doen en volop te kiezen voor bijvoorbeeld een douane-unie als toekomstig partnerschapsmodel met de EU”.
Ten slotte besliste de Britse regering om bij een no-deal geen grenscontroles meer uit te voeren en geen tarieven te heffen aan de Ierse grens. “Dit is inderdaad belangrijk om de goede vrijdag akkoorden te bewaren, maar dit brengt ook een serieus risico met zich mee voor Vlaamse industrie”, aldus de minister-president. “Een ‘gat’ in de interne markt kan de economische schade van Brexit voor Vlaanderen en de EU significant verhogen. De Vlaamse regering zal hier nauw op toekijken gedurende de verdere onderhandelingen, een gelijk speelveld met het VK is ook post-Brexit van belang”.
Bij vragen over deze voorstellen kan zoals steeds een beroep worden gedaan op de Brexit Helpdesk van FIT/VLAIO.
https://www.fdfa.be/nl/brexit-actieplan
https://www.vlaio.be/nl/publicaties/are-you-brexit-ready