Educatieve uitgeverij Acco en virtualrealityexpert OneBonsai tekenen een samenwerkingsovereenkomst. Het doel: krachtige leeroplossingen voor het hoger onderwijs en de professionele markt ontwikkelen. “Door VR in blended leertrajecten te integreren willen we de leerwinst voor elke lerende verhogen”, aldus Vicky Adriaensen, CEO van Acco.

Als expert in het ontwikkelen van sterke blended leeroplossingen slaat Acco de handen vanaf nu in elkaar met OneBonsai, specialist in experiential learning en VR. Op die manier willen ze docenten in het hoger onderwijs en professionals in bedrijven inspireren, ondersteunen en begeleiden bij het integreren van VR in gepersonaliseerde, blended leertrajecten met een sterke focus op de praktijkervaring.

VR brengt de praktijk binnen in het leertraject

“Wij geloven sterk in de didactische meerwaarde van VR omdat het zorgt voor een totale leerervaring. Het laat je toe om de realiteit van de professionele context op een veilige en kostenefficiënte manier in het blended leertraject binnen te brengen. VR heeft dankzij de hoge funfactor ook een grote impact op de motivatie van de lerende”, zo vertelt Vicky Adriaensen, CEO van Acco.

“Voor mensen die visueel beter leren is VR een zeer aantrekkelijke manier om kennis te maken met een mogelijke toekomstige, professionele realiteit. Bovendien staat het lesgevers toe vaardigheden aan te leren in controleerbare, virtuele situaties die in werkelijkheid te risicovol of te duur zouden zijn, zoals een complexe medische ingreep of levensgevaarlijke brandblussituaties”, zegt Evarest Schoofs, CEO van OneBonsai.

75% meer kennis blijft hangen

VR dompelt de lerende onder in de leercontext, want hij of zij voert complexe procedures uit in een realistische setting. Uit wetenschappelijk onderzoek van de National Training Laboratories (USA) blijkt dat wie leert via experiential learning – een betrokken leerproces waarbij lerenden ‘leren door te doen’ en door te reflecteren op de ervaring – tot 75% van de overgedragen kennis onthoudt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld slechts 10% van wat je leest, of 20% van wat je hoort en ziet. Onderzoek van onder andere PwC over het integreren van VR in soft skills trainingen wijst uit dat men via VR tot vier keer sneller leert dan in een klassieke klassetting en tot anderhalve keer sneller dan bij e-learning. De leer- én tijdswinst dankzij VR zijn dus heel groot.

275% meer vertrouwen in eigen kunnen

Bovendien blijkt uit het PwC-onderzoek dat lerenden die een leertraject met VR doorlopen tot 275% meer vertrouwen hebben om te handelen naar wat ze hebben geleerd, wat een verbetering is van 40% ten opzichte van een klassieke opleiding en 35% ten opzichte van een e-learning. Dat komt omdat VR toestaat om nieuw aangeleerde, complexe vaardigheden in een veilige omgeving te oefenen en dus ook om uit fouten die in de realiteit een grote impact zouden hebben, te leren. Uit een onderzoek over de effectiviteit van VR bij het opleiden van chirurgen uitgevoerd op het Osso VR-platform blijkt bijvoorbeeld ook dat de chirurgische prestaties van deelnemers met 230% verbeteren na een VR-opleiding in vergelijking met een traditionele opleiding. Bovendien laat VR toe dat elke student op zijn of haar eigen tempo de VR-scenario’s doorloopt en dat de docent individueel ingrijpt waar en wanneer nodig.

Een VR-beleving in de Acco-shop in Leuven

Acco brengt een echte VR-ervaring tot bij de student en professional door in de week van 5 oktober een VR-booth in de Acco-boekhandel in Leuven te plaatsen. Op die manier kunnen honderden studenten én professionals aan de start van dit nieuwe academiejaar kennismaken met de kracht van VR binnen een leeromgeving.

Foto’s: www.acco.be