Op 8 jaar tijd stelt Delhaize een stijging vast van 225 % in de verkoop van streekbieren. Die stijging is te danken aan het ruime assortiment en aan het feit dat de consument meer belang hecht aan ambachtelijke en lokale producten. Achter elk Belgisch bier schuilt immers een gepassioneerde brouwer én een inspirerend uniek verhaal. Daarom schetst Delhaize de historische achtergrond van haar 10 meest gedronken streekbieren. Vanaf midden maart geeft Delhaize haar klanten ook 25% korting op een selectie van Belgische bieren die op delhaize.be of in de winkel gekocht kunnen worden.

De Belgen waarderen streekbieren
Sinds enkele jaren stijgt de verkoop van streekbieren bij Delhaize jaarlijks met 25%. Deze tendens is deels te verklaren door de kwaliteit van het gamma streekbieren van de supermarktketen, die elk jaar nieuwe producten aan haar assortiment blijft toevoegen, maar ook door de groeiende belangstelling van de klanten voor de geschiedenis van de brouwerijen. De klant zoekt diversiteit en iets nieuws, en met de geschiedenis achter de brouwerijen kan men de specialiteiten van deze brouwerijen in de kijker zetten. De stijging van dit assortiment gaat gepaard met een lichte daling in het pilsassortiment.
Sinds het begin van de COVID-19-pandemie stelt Delhaize ook vast dat de mensen vaker teruggrijpen naar lokale en Belgische producten. Lokale producten consumeren helpt de kleinere brouwerijen en compenseert het inkomensverlies door de tijdelijke sluiting van de horeca.
Een rijk, uniek en divers assortiment bij Delhaize
Vandaag biedt Delhaize in haar rayons een totaal van 750 verschillende streekbieren aan uit maar liefst 250 verschillende brouwerijen. Met sommige brouwerijen zijn er langdurige partnerschappen (bijv. Lupulus), maar Delhaize blijft regelmatig producten van kleinere brouwers introduceren om tegemoet te komen aan de nieuwsgierigheid en wensen van haar klanten (bijv. Papegaei).
Brouwerijen met een inspirerende geschiedenis
Het biergamma van Delhaize is zeer breed en divers maar toch springen er 10 exclusieve streekbiermerken uit bij Delhaize. U kan ze hieronder ontdekken :
Papegaei (West-Vlaanderen)
De Papegaei is een blond bier met een alcoholpercentage van 8% dat sinds 2009 wordt gebrouwen door brouwerij Verstraete uit Diksmuide. Sinds 2008 wordt het bier voornamelijk in de Belgische horeca verkocht en het staat momenteel bij ongeveer 1500 horecazaken op de kaart. Maar sinds de lockdown hebben de brouwerij Papegaei en haar klanten de deuren moeten sluiten. Daarom heeft de brouwerij aan Delhaize gevraagd of haar bier in de winkels aangeboden kon worden, zij het met respect voor haar geschiedenis en manier van werken. “Bij Delhaize hebben we ook de ideale partner gevonden om onze Papegaei-bieren over het hele land te verdelen. Met een goede verspreiding van haar supermarkten over Vlaanderen, Brussel en Wallonië verzekert Delhaize ongeveer dezelfde spreiding als onze oorspronkelijke klantenbasis in de HoReCasector”.
Patience for Eylenbosch (Vlaams-Brabant)
De brouwerij Eylenbosch, die dankzij crowdfunding na 30 jaar opnieuw bier kon brouwen, wacht op de herfst van 2021 om haar beroemde Oude Gueuze en Kriek weer op de markt te brengen. Intussen bood de brouwerij de klant haar bier “Patience for Eylenbosch” aan. En dat was een groot succes: in amper 6 maanden tijd werden er al 20.000 exemplaren verkocht. In de komende weken zal Delhaize de “Special Blond” aanbieden, een enorm populair bier op warme dagen.
Oud Beersel (Vlaams-Brabant)
De brouwerij Oud Beersel, opgericht in 1882, is gelegen in Beersel, op zo’n 10 km ten zuidwesten van het centrum van Brussel. Dit is een van de laatste authentieke lambiekbrouwerijen in België, bekend om haar lambiekbier dat op ambachtelijke wijze en volgens de oude traditie wordt gebrouwen. Het merk Oud Beersel is er trots op dat het sinds 2008 kwaliteitsproducten aan de klanten van Delhaize levert.
Kerel (Oost-Vlaanderen)  
De twee jonge zaakvoerders van de brouwerij Kerel willen uitzonderlijke bieren brouwen die ver van het klassieke traditionele Belgische bier liggen, maar toch ook de uitzonderlijk hoge kwaliteit en smaak hebben om de naam Belgisch bier waardig te zijn. Naast het lekkere bier Saison en de speciale versie Kaishaku is de India Pale Ale hun specialiteit.
Lupulus (Luxemburg)
De brouwerij Lupulus werd opgericht in 2007, toen Pierre Gobron aan zijn zonen Julien en Tim voorstelde om samen te werken. De bieren van Lupulus hebben zeer snel bekendheid verworven in de streek rond het kleine dorpje Courtil, waar tot op heden nog altijd het volledige productieproces plaatsvindt. Lupulus heeft niet alleen in België maar ook over de landsgrenzen heen talrijke liefhebbers van de hopdrank kunnen verleiden, want het bier wordt nu uitgevoerd naar een twintigtal landen over de hele wereld. “Lupulus is zeer trots om samen te werken met Delhaize, die voor de consument niet alleen kwaliteit en de Belgische waarden weerspiegelt, maar ook een bierrayon heeft die de naam waardig is.”
La Moinette Bio (Henegouwen)

Brouwerij Dupont is een oude boerderij die al sinds 1759 bestaat. In 1844 werd dit de boerderij-brouwerij Rimaux-Derrider, gespecialiseerd in de productie van honingbier en het Saison-bier. Traditie en het streven naar kwaliteit zijn echt de bouwstenen van brouwerij Dupont. “Delhaize straalt een kwalitatief imago uit, zowel qua producten als qua assortiment, en dat sluit mooi aan bij onze filosofie”.
Brussels Beer Project (Brussel)
Het brouwerijproject BBP werd in 2013 opgericht door Olivier en Sébastien en kreeg al heel snel de steun van de gemeenschap. Het idee? Een alternatief, modern bier creëren om Brussel stralend en bruisend te houden. Brussels Beer Project en Delhaize gingen als eerste een langetermijnpartnerschap aan. Vandaag heeft Delhaize nog altijd exclusieve producten van de brouwerij in haar rayon.
Paix Dieu (Henegouwen)
De brouwerij Caulier is een familiebedrijf gelegen in de regio van Doornik in België. Deze brouwerij produceert al bijna 25 jaar zijn eigen bieren en kan hiervoor een beroep doen op de ervaring van 4 generaties brouwers. “Wij zijn verheugd om in een versterkt partnerschap met Delhaize te werken. Zij waren de eerste in de Belgische grootdistributie die geloofden in het merk Paix Dieu. Delhaize deelt ook een aantal waarden die de brouwerij nauw aan het hart liggen: kwaliteit, sociale verantwoordelijkheid, familie en ondernemerschap”.
Curtius (Luik)
Brouwerij Curtius, dat sinds 2012 in Luik gevestigd is, is het resultaat van de ontmoeting tussen twee jonge gepassioneerde landbouwdeskundigen. François en Renaud ontmoetten elkaar tijdens hun brouwstudies en samen ontwikkelden ze een uniek recept dat op 13 april 2012 officieel hun eerste creatie zou worden: het Curtius-bier. Sindsdien is het assortiment uitgebreid. “De samenwerking met Delhaize is een bron van trots, want toen Delhaize Curtius al in 2012 wilde promoten, was het destijds baanbrekend om lokale producenten en authentieke producten in de kijker te zetten. In de distributiesector zag men dat toen nog niet zo veel als vandaag. Delhaize was haar tijd ver vooruit en heeft altijd een constructieve relatie met wederzijds respect met ons gehad, met één enkel doel voor ogen: het beste product aanbieden, in de beste omstandigheden, door te zorgen voor een zorgvuldige selectie van haar leveranciers en een deskundig advies aan haar klanten”. 
Houppe (Namen)

In 2012 zorgen omstandigheden ervoor dat de vijf stichters elkaar ontmoeten. Allen waren ze enorm gehecht aan hun stad, aan design en aan ambachtelijke producten met karakter, en daarom besloten ze om in Namen een bier te creëren met een sterke identiteit en een smaak die ze nog niet hadden gevonden in een speciaalbier: een bier met karakter dat voldoende bitterheid en een geur van citrusvruchten had, indien mogelijk op een natuurlijke manier. Dat bier van hun dromen moest ook verfrissend en dorstlessend zijn.
Enkele brouwsels en proeverijen later creëerden ze een bier dat unaniem werd goedgekeurd en de naam “La Houppe” zou krijgen.
Vanaf midden maart geeft Delhaize haar klanten 25% korting op een selectie van Belgische bieren die online of in de rayon gekocht kunnen worden.

Foto’s: www.delhaize.be