Door de coronacrisis wordt vrije tijd meer dan ooit besteed aan wandelingen en fietstochten in de buurt. “Hierdoor hebben mensen weer oog én respect gekregen voor de natuur én hun eigen lichaam”, aldus psychologe en health coach Gudrun Hespel. “En daardoor ook voor biologische producten.” Cijfers van Hygiena, Belgische groothandel van bioproducten, bevestigen dit. “Onze omzet is in maart gestegen met 63%, met uitschieters waaronder onze biologische vloeibare handzeep (+526%) en ons biologisch meel (+329%)”.
526%. Zoveel meer omzet haalde de vloeibare handzeep van Douce Nature, een merk van groothandel Hygiena, in maart ten opzichte van vorig jaar dezelfde maand. Ecodoo-zakdoekjes in pocketformaat deden het in die periode qua omzet 293% beter dan in 2019. Ook bij de foodproducten zijn er verschillende uitschieters. Of wat dacht je van meel (+329%), glutenvrije patisseriemix (+298%) of groenteconserven (+188%)? Allemaal verschillende producten die één ding gemeen hebben: ze zijn biologisch.

David Van de Gehuchte van Hygiena: “We zijn nu al eind april en we merken nog steeds een flinke groei in de verkoop aan onze winkels. Deze groei is volgens ons enerzijds te verklaren door het ‘heraanleggen’ van voorraad door onze winkeliers. Anderzijds weten we ook dat de eindconsument zijn gemiddelde aankoopbedrag in de winkel vergroot. Wat mogelijk te verklaren is door het feit dat een aantal andere uitgaven (horecabezoek, aankoop kleding en schoenen …) gestopt zijn waardoor huishoudbudget vrijkomt.”
Besef dat natuur kostbaar is
De extra verkoop van biologische producten heeft mogelijk voor een deel te maken met het hamstergedrag van de consumenten in de eerste week van maart, maar volgens psychologe Gudrun Hespel is er meer aan de hand, zeker omdat de verkoop aan winkels nog steeds groeit. “Het feit dat mensen nu verplicht thuis zitten, maakt hen veel bewuster van de natuur. Ik zie véél meer mensen wandelen of genieten van het in de tuin zitten dan vroeger. Veel meer mensen komen nu meer in contact met de natuur dan tijdens de dagelijkse rat race van het leven en beseffen nu meer dan ooit hoe kostbaar deze natuur is. Het is mogelijk dat daardoor meer mensen kiezen voor bewuste en eerlijke, biologische producten, uit respect voor de natuur én hun eigen lichaam.”

David Van de Gehuchte van Hygiena: “De groei in de verkoop van ons meel, onze culinaire hulpmiddelen en broodmixen bewijst dat men in deze periode niet enkel de tijd neemt meer thuis te kokkerellen, maar dat de consument ook nog eens biologisch kiest vanuit het gezondheids- en smaakaspect. Uiteindelijk blijven we Belgen en houden we van lekker eten.”
Bewust van eigen gezondheid
Volgens Hespel heeft het hele coronagebeuren mensen inderdaad bewuster gemaakt van hun eigen gezondheid. “Ze beseffen meer dan ooit dat je maar één lijf hebt en dat je dat beter met respect behandelt”, besluit ze.

Een uitgebreider overzicht van de verkoopcijfers maart 2020 vergeleken met maart 2019:
Non-food:
Ecodoo ecologische keukenrollen stijging van +134%
Ecodoo zakdoekjes in pocketformaat stijging van +293%
Douce Nature vloeibare handzeep stijging van +526%
Food:
Meel: +329% 
Glutenvrije broodmixen: +177%
Glutenvrije patisseriemix: +298%
Suiker in pakjes: +164%
Groenteconserven: +188%
Pasta: +174%

Foto: www.hygiena.be / Remy Communication