Politie Antwerpen, Stad Antwerpen en Kunstmaan I Accenture Interactive konden bijna 30 000 kinderen enthousiasmeren om het Antwerpse verkeer hoffelijker te maken. Het resultaat: de ‘Maat op straat’-campagne waarmee ze een zilveren Best of Content Award (BOCA) wonnen in de categorie ‘Best use of ambassadors in a content programme’.

Nee, geen verkeersveiligheidscampagne met terechtwijzende slogans of choquerende beelden. Wel bijna 30 000 kinderen die, aangemoedigd door De Buurtpolitie, de straat op trokken om met hun fluogele handschoentjes te zwaaien naar hoffelijke weggebruikers. En ze gingen nog verder: ze vroegen mama’s en papa’s, oma’s en opa’s, buren en andere Antwerpenaren om hun maat op straat te worden en te beloven voortaan hoffelijker te zijn in het verkeer.
28 282 leerlingen lieten charter ondertekenen
De verkeersveiligheidscampagne van 2018 werd een heel groot succes. 108 scholen hebben ingetekend. 28 282 leerlingen lieten de Antwerpenaren een charter ondertekenen, en zo maakten ze 90 000 maten op straat.

Volgende campagne al in de maak
De ‘Maat op straat’-campagne had nooit zo’n succes kunnen worden zonder haar jonge helden … en hun gemotiveerde leerkrachten.
En omdat er nooit genoeg hoffelijkheid in het verkeer kan zijn, wordt er nu al volop gewerkt aan een volgende jaar van ‘Maat op straat’.

Foto: Politie Antwerpen