Het Career Center van de Karel de Grote Hogeschool (KdG) zet haar expertise in om de producten en diensten van VDAB beter af te stemmen op hoger opgeleide young professionals.
VDAB heeft waardevolle producten en diensten voor werkzoekenden en werknemers, waaronder de jobbar, online opleidingen, sollicitatietips, jobsuggesties … Toch merkt VDAB dat deze niet altijd bekend zijn bij hoger opgeleide starters en dat ze niet genoeg afgestemd zijn op de noden van de doelgroep.
 
Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van VDAB: “We willen meer hoger opgeleide jongeren bereiken. Hun carrières zullen meer dan ooit in beweging zijn. Bij de start van hun loopbaan komt het erop aan om de eigen sterktes – niet alleen kennis, maar ook competenties en ervaringen – in de verf te zetten. In een latere fase kunnen loopbaanbegeleiding en online opleidingen ervoor zorgen dat je bijblijft en weet waar je naartoe wil. Het KdG Career Center is ideaal geplaatst om deze doelgroep te bereiken en hierin te ondersteunen.”
 
“Wij gaan vanuit onze expertise de VDAB-producten en -diensten tegen het licht houden”, zegt Leen Christiaens, oprichter en coördinator van het KdG Career Center. Slechts één doel staat bij het KdG Career Center voorop: de job happiness van young professionals vergroten. “Aan job happiness bouw je zélf, startend bij je persoonlijkheid, je ambities, je drivers. Het is belangrijk voor elke young professional om hierbij stil te staan, dit door te vertalen naar een professionele context en zo bewuste keuzes te maken. De producten van VDAB kunnen hierbij een hulp zijn.”

In september 2019 gaat fase 1 van het project van start. “We starten met een online bevraging bij young professionals naar de perceptie, kennis, ervaringen en bevindingen rond VDAB en de VDAB-producten.” Na dit kwantitatief onderzoek moet kwalitatief onderzoek meer inzicht geven in de gewenste aanvullingen en aanpassingen voor een meer doelgroepgerichte aanpak.
 
KdG Career Center: voor young professionals én bedrijven
 
“Meer dan 1 op 2 hoger opgeleide jongeren kijkt al tijdens het eerste jaar aan het werk uit naar een andere job”, stelt Leen Christiaens. “Ze hebben vaak het gevoel dat ze weinig impact hebben en voelen zich niet betrokken. Werkgevers zien zo hun investeringen om jonge starters aan te trekken verloren gaan.”
 
Daarom richtte KdG haar eigen KdG Career Center op, met een unieke invulling. Geen traditionele jobboard of job matching, wel een persoonlijke en geïntegreerde dienstverlening startend vanuit de drivers van de young professional zelf en de verwachtingen van bedrijven en organisaties. “Voor onze hoger opgeleide jonge starters is het KdG Career Center een professioneel klankbord voor hun bezorgdheden en vragen tijdens de eerste jaren aan het werk. Tegelijk zetten we onze expertise in om bedrijven en organisaties te ondersteunen bij specifieke vragen of knelpunten inzake begeleiding, onboarding en retentie van young professionals.”