Voor zijn 125ste verjaardag wil het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) de ongelofelijke diversiteit en het esthetisch potentieel van de Belgische ondernemingswereld in de kijker zetten met een tentoonstelling. Daarvoor deed het een beroep op Thierry Dubrunfaut, een buitengewone fotograaf die de bedrijfswereld al meer dan tien jaar vanuit een uniek perspectief bekijkt. De tentoonstelling opent de deuren in BOZAR op 4 maart 2020 en reist vervolgens naar Gent en Bergen.
De foto’s uit ‘When Business meets Art’ zijn nu eens vernuftig opgebouwd uit verschillende lagen, dan weer niet. Het gaat zowel om reeds getoonde als om nieuwe beelden die hun oorsprong vinden in industriële, architecturale en commerciële parels in kleine en grote ondernemingen.

De foto’s van Thierry Dubrunfaut hebben veel weg van droommachines

Typisch voor Thierry Dubrunfaut is dat hij alle instellingen bij de opname zelf regelt. Effecten zoals superpositie, soft focus, filé, enz. komen niet tot stand door aanpassingen met de computer. Het cliché, het moment van de opname zijn heilig voor de fotograaf. Hij wil de menselijke activiteit vieren met een origineel beeld, dat wordt in-geperkt door de camera-instellingen, het licht, de belichting enz.

“De lens neemt ons mee op reis. Met het realisme van de productiesites of de gebouwen als uitgangspunt, doet ze een beroep op onze verbeelding om ons naar surrealistische scènes te voeren. Als bij toverslag ziet de wereld er op een andere manier mooi uit, ongewoon, nog verrassender … De zuivere lijnen, de kromme lijnen en de kleuren inspireren mij net als poëzie, een beeldrijke lofzang op de technologische pracht van ons tijdperk.”  – Thierry Dubrunfaut

Is een ontmoeting tussen kunst en bedrijfsleven mogelijk?

Kunstenaars en ondernemers hebben elkaar nodig. Kunstenaars zoeken mecenassen, klanten, partners. En ondernemingen staan bol van cultuur en kunst, soms zelfs zonder het te beseffen. Cultuur en kunst werken voor hen vaak inspirerend, stimuleren hen om zichzelf te overstijgen, om zich in vraag te stellen of vormen, prozaïscher gezien, onderdeel van hun marketing of imagovorming. Het blijft een open vraag, maar één ding is zeker: áls een dergelijke ontmoeting plaatsvindt, is deze niet onder één noemer te vatten. Ze evolueerde als gevolg van de veranderingen in de productiemethoden en economische systemen en heeft afwisselend de meest diverse vormen aangenomen.

“Het is precies die diversiteit die naar boven komt in de tentoonstelling. Ondernemingen maken deel uit van de samenleving. Hun imago en de manier waarop ze worden afgebeeld komen voort uit ons gemeen-schappelijk creatief universum.” – Philippe Lambrecht, bestuurder-secretaris-generaal van het VBO.

Thierry Dubrunfaut (B) trekt in 1981 naar Parijs, waar hij eerst twee jaar lang als assistent aan de slag gaat bij Jean Daniel Lorieux, Albert Watson en Norman Parkinson. In 1983 start hij, nog altijd in Parijs, als mode- en reclamefotograaf. Dat doet hij tot in 2008. In die periode realiseert hij grote mode- en cosmeticacampagnes voor onder meer Dior, Lancôme, Boucheron, Weill, Givenchy, en is zijn naam ook te vinden in prestigieuze magazines zoals Vogue, Elle en L’Officiel. Binnen de reclamesector werkt hij onder meer voor EDF, Mercedes en France Telecom.

In 2003 haalt Thierry Dubrunfaut een palm binnen op het Festival de Cannes met een campagne voor Amnesty International. Voor diezelfde campagne wint hij ook een Advertising Award. En in 2004 wordt hij in Cannes genomineerd voor een vredescampagne.

In 2008 beslist Thierry Dubrunfaut, na het uitbrengen van zijn boek over de haven van Antwerpen, om zich voortaan uitsluitend op zijn persoonlijke werk toe te leggen. In 2014 exposeert hij in de Young Gallery in Brussel en galerie Rasson in Doornik. In Frankrijk is zijn fotowerk dan weer te zien in de Galerie de L’Europe, de galerie Etienne de Caussans en het Mini Palais. Hij richt zich nu op andere onderwerpen, zoals bloemen en portretten. Momenteel legt hij de laatste hand aan een uitgave over naaktheid en schoonheid. Zijn huidige werk is een samenspel van fotografie en schilderkunst.

OVER DE TENTOONSTELLING

De ontmoeting tussen kunst en bedrijfsleven weet nu eens te overtuigen, dan wordt ze weer in vraag gesteld en soms, op meer discrete wijze, wekt ze onze nieuwsgierigheid. Die prikkeling willen we levendig houden, omdat een ontmoeting tussen kunst en bedrijfsleven voor de ondernemers in onze samenleving een venster biedt op toekomstige ontwikkelingen en positieve transformaties. In een wereld die te vaak gekenmerkt wordt door pessimisme en de melancholie van de eindigheid, zijn we ons bewust van het belang om het creatieve potentieel van eenieder weer te activeren zodat we, als individu én als collectief, durven bouwen aan de wereld van morgen, waarin economie, samenleving en milieu in harmonie met elkaar samengaan.

Al meer dan 10 jaar verkent Thierry Dubrunfaut het Belgische bedrijvenlandschap. Eerst richtte hij zijn camera op de industrie, later ook op handel en diensten en ten slotte op de bouw. De fotograaf toont de diversiteit van de bedrijven in ons land, hun reputatie en hun ongeëvenaarde vermogen om zichzelf wereldwijd op de kaart te zetten. Hij kijkt met de verwondering van een kind, of beter gezegd van een schilder, want in zijn werken laat hij zich voornamelijk leiden door thema’s als compositie en chromatiek.

De foto’s van Thierry Dubrunfaut prikkelen door het spel van materie en licht: krachtig, vluchtig, ruw, koud, brutaal, warm, sensueel of licht. Van het detail tot de megaconstructies waarin de bezoeker verdwaalt, zijn foto’s zijn opgebouwd uit opeenvolgende lagen, afhankelijk van de opnametijd. Want de kunstenaar maakt zijn foto’s ter plaatse en niets wordt geretoucheerd. De vormen kruisen elkaar, overlappen elkaar en lopen zelfs hier en daar door elkaar. Ze veranderen voortdurend van gedaante en lijken te aarzelen tussen orde en chaos. Een gloeiend hete machine, strakke architectuur, de schittering van metaal, bergen bloemen of steenkool, een rivier van chocolade, containers op een rij: allemaal raadselachtige composities die niet weinig vragen bij ons oproepen. Wat is het? Waar is het? De grenzen tussen de elementen vervagen. We maken kennis met een universum dat zich ontdoet van zijn uiterlijke schijn, zoals een slang die vervelt. Het zichtbare wordt abstract, de technologie zoekt de grenzen van de kunst op en lokaal wordt globaal. De mens is vreemd genoeg afwezig in deze werken, terwijl alles toch verwijst naar zijn handelen.

Er wordt een verhaal opgebouwd, dat geleidelijk aan de toeschouwer geopenbaard wordt. Er wordt gespeeld met verschillende betekenislagen van een realiteit die we denken te kennen. Lijnen en kronkelingen, schaduwen en kleuren creëren een bepaald ritme. Ze nodigen de toeschouwer ten dans, scherpen zijn opmerkzaamheid. Is dat uiteindelijk niet wat we van kunst verwachten: dat ze ons denken prikkelt en weer levenskracht geeft?

DATA VAN DE TENTOONSTELLINGEN

03.03.2020 → 01.04.2020 – BOZAR Brussel
23.04 → 01.06.2020 – Les ateliers des FUCaM Bergen
29.08 → 28.09.2020 – Industriemuseum Gent

Foto: www.businessmeets.art