Vier borstbeelden uit de KMSKA-collectie krijgen een restauratiebehandeling in het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK). Wie zijn die mannen? En wat maakt hun beeltenissen zo bijzonder?

Het KMSKA laat vier borstbeelden restaureren in het Atelier Steensculptuur van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK). Vier portretten door vier vooraanstaande beeldhouwers. 

Tegenover drie restauratoren met een missie: de beelden weer tip top in orde maken. Ze krijgen immers een prominente plek in het museum.

Restauratoren Judy De Roy, Camille De Clercq en Sam Huysman van het KIK zullen de komende maanden vlekken en verkleuringen reinigingen en lacunes bijvullen. Daarnaast zullen ze storende sporen van eerdere restauraties wegwerken. Want: de vier bustes krijgen een prominente plek in het nieuwe museum. En op dit moment zijn de heren niet meer in topconditie. Het einde van de restauraties is voorzien in het voorjaar van 2021.  
 
Maar wie zijn die mannen? En wat maakt hun beeltenis zo bijzonder? Wat bindt hen, wat onderscheidt hen? En waarom zegt hun portret evenveel over de mode uit hun tijd als over vernieuwingen in de kunst? We zoeken het uit. 
Vier staatsportretten in marmer
Eerst even voorstellen. Maak kennis met (van links naar rechts): 

Luis de Benavides Carillo, markies van Caracena, zoals Artus Quellinus I hem portretteerde in 1644
De Spaanse koning Filips V zoals Jan Pieter Baurscheit I hem in 1700 in Versailles ontmoette
De ravissante Maximiliaan II Emmanuel, keurvorst van Beieren door Willem Kerricx uit 1694
Juan Domingo de Zuniga y Fonseca, een beeld van Lodewijk Willemsens uit 1675. 

De stad Antwerpen gaf aan Jan Pieter Baurscheit I de opdracht de mogelijke Spaanse troonopvolger Filips in marmer te kappen voor een portretgalerij in de statenzaal van het stadhuis. Als koning van Spanje heerste de Franse Filips V van 1700 tot 1724 ook over Antwerpen.
 
De Antwerpse Sint-Lucasgilde gaf drie verschillende kunstenaars de opdracht voor de borstbeelden van de militairen. Ofwel steunden ze de oprichting van de Academie, ofwel hielpen ze in de strijd met een andere gilde. Hun beeltenis prijkte in de grote schilderskamer van het gilde. Door de keuze voor een beeld eerder dan een schilderij, waren de edelen veel fysieker aanwezig in de ruimte. Na hun militaire carrière werden ze gouverneur of landvoogd van de Spaanse Nederlanden. Hun politieke invloed liet zich dus ook buiten het Sint-Lucasgilde gelden. De heerser of zijn vertegenwoordiger vleien met kunst is altijd een goed idee.  

Foto: www.kmska.be